רכב חשמלי ישראל 2021

רכב חשמלי בישראל המגמות

נועם קום  צילומים: יצרנים, יח"צ, אוטוקום

רעיון הרכב החשמלי, שאינו מזהם כלל, נולד כדי למנוע זיהום מגזים הנפלטים מאגזוזי כלי הרכב. התהליך הסביבתי העולמי החל בייצור ושיווק של כלי רכב היברידיים המשלבים מנוע בעירה פנימית ומנוע עזר חשמלי וכלי רכב פלאג-אין היבריד, המשלבים מנוע בעירה פנימי, בנזין או דיזל, עם מנוע חשמלי וסוללה נטענת עם קיבולת גדולה המעניקה טווח נסיעה לכמה עשרות ק"מ על חשמל בלבד, לרוב עד כ-50 ק"מ. בכך נעשה הרכב הזה חסכוני יותר ומזהם פחות. אולם רכב חשמלי מלא הוא הפתרון המעשי הטוב ביותר בעולם בעת הזו למניעת זיהום אוויר, שכן הוא אינו פולט גזים בנסיעה ונטול מפלטים.

בעשורים האחרונים המודעות העולמית לסביבה ירוקה הביאה לקביעת תקנים מחמירים מעת לעת. היצרנים, בלית ברירה, מכניסים לפסי הייצור שלהם טכנולוגיות להנעה חלופית למנועים המזהמים, המתבססת על תחליפי דלק. מרבית היצרנים בעולם מציעים כיום דגמים חשמליים. התנופה ניכרת גם בישראל. בשנת 2020 נמכרו בישראל כ-1,500 מכוניות בהנעה חשמלית מלאה. השנה הנתונים צפויים לזנק עם כניסתם של מותגים סינים חדשים, ואיך לא, טסלה האגדית שכבשה את ישראל ומאות מכוניות שלה כבר הוזמנו.

מכוניות חשמליות הגיעו לבשלות בזכות מגוון דגמים, תמיכת היבואנים והקמת תשתיות נרחבות הממזערות את החרדה הקשורה לטווח הנסיעה. החסמים העיקריים במעבר לרכב חשמלי הם טווח נסיעה, ביצועי המכוניות, מחיר הסוללות ותשתיות הטעינה בישראל.

יתרונות

רכב חשמלי המפיק אנרגיה חשמלית אינו מזהם בריכוזי אוכלוסייה ובכלל. הוא ניזון מטעינה חשמלית שמיוצרת בתחנות כוח המופעלות בגז טבעי שמזהם פחות וממוקמות רחוק מריכוזי אוכלוסייה. הזיהום נפלט דרך ארובות גבוהות לכיוון השמים ולא בגובה האף. למנועים החשמליים ביצועים עוצמתיים והם שקטים במיוחד. זמן התאוצה שלהם קצר מאוד בזכות זמינות כוח שמתקבלת בטווח מיידי. מכונית עם מנוע חשמלי לא נזקקת למערכות תומכות כגון מערכת קירור, שימון והעברת כוח לגלגלים. עלויות האחזקה שלה נמוכות מאוד, ההפרשים בין הטיפולים גדולים, ונבדקות בהם מערכות הרכב. עיקר הבלאי הוא בבלמים ובצמיגים שנשחקים יותר בשל תאוצה עוצמתית. נבדקים גם מערכת האורות, המגבים ושאר המכללים שבתנועה.

חסרונות

טווח הנסיעה החשמלי, הוא החשש המרכזי של רבים באשר למעבר למכונית חשמלית. ללא טווח גדול ותשתיות טעינה בפריסה מותאמת, לא תהיה לרכב החשמלי תנופת מכירות. טווחי הנסיעה כיום הם כמה מאות ק"מ, 300 בממוצע לפי נתוני היצרנים, וגם זה לא מעשי. בעל רכב חשמלי חייב להתבסס על עמדת טעינה ביתית, ורצוי גם משרדית. עמדות טעינה ציבוריות נפרסו ברחבי הארץ ועוד מתווספות. הן מיועדות לטעינה איטית בזרם חילופין AC ולטעינה מהירה בזרם ישיר DC. עמדות טעינה מהירה מאפשרות להטעין כ-80% מקיבולת הסוללה בתוך חצי שעה בערך, אבל כמותן מוגבלת בשל עלויות התקנה גבוהות המצריכות תשתיות מתאימות. פתרונות של טעינה מהירה בפריסה מספקת יפחיתו את החשש מטווח הנסיעה ויאפשרו נסיעות ממושכות מדן ועד אילת. התקנת עמדת טעינה בחניון של בית פרטי היא תהליך מורכב ולעיתים מתיש. אשר לבית דירות, החוק מחייב להשיג הסכמה של הדיירים או ועד הבית. די בסכסוך שכנים או בחרדתם מפני השראה מגנטית מסרטנת כדי לטרפד את המהלך. על כן נערכים במשרד השיכון לעדכן את החוק בנושא, ומשרד האנרגיה נרתם לשינוי החוק.

יעדים

המודעות לאיכות הסביבה גברה בעולם כולו. מדינות אירופה, ארצות הברית, מדינות המזרח וגם ישראל קובעות יעדים ברורים למניעת זיהום מתחבורה. בארצות הברית לדוגמה נקבע שעד שנת 2035 כלי הרכב שיימכרו לא יהיו מזהמים. כך גם בבריטניה ובצרפת, אלא ששם היעד נקבע ל-2040. לערים באירופה לא תותר הכניסה לרכב מונע בבנזין ובסולר. בלונדון למשל תיאסר כניסתם כבר מ-2026, בברלין מ-2028 ובפריז מ-2029. המדיניות והמודעות באירופה נובעות בין היתר מתקנות (CAFE – Clean Air For Europa) המטילות קנסות כבדים על יצרני רכב שממוצע פליטות המזהמים מכלל המכוניות המיוצרות שלהם חורג מהתקן. על כן היצרנים שואפים לעבור למכוניות המתבססות על הנעה חשמלית ולשפר את ממוצע הגזים הנקיים הנפלטים.

המגמות נותנות אותותיהן, והביקוש לכלי רכב חשמליים באירופה גובר. ב-2020 נמכרו ביבשת מעל 260 אלף כלי רכב חשמליים. בכמה ממדינות אירופה נתח הרכבים החשמליים היה אשתקד כ-10%, ובנורוגיה, המובילה בתחום, הגיע נתח המכוניות החשמליות ל-70%. בישראל, שמזדחלת בתחום, שיעור כלל המכוניות החשמליות שנעות כיום בכבישים הוא כ-3% בלבד. אבל בישראל מנסים לשפר. משרד האנרגיה הודיע באופטימיות זהירה, שכבר בשנת 2030 ייאסר יבוא של מכוניות המונעות במנועי בעירה פנימית הניזונים מבנזין ומסולר, ומשנת 2035 כל כלי הרכב הפרטיים החדשים שיימכרו כאן יופעלו בהנעה חשמלית או באמצעות תאי דלק בלבד. על פי הערכות, התועלת למדינה בעקבות הפחתת זיהום האוויר ומניעת תחלואה תביא לחיסכון שנתי של כשישה מיליארד שקלים. שיעור המכירות של רכב חשמלי בישראל ב-2020 היה 1,500 מכוניות, פחות מאחוז (0.7%) מכלל המכירות.

תמריצים

מדינות בעולם מעודדות מעבר לכלי רכב חשמליים. ליצרנים ולצרכנים ניתנות הטבות כגון הפחתת מיסוי, סבסוד ברכישת הרכב ותעריפי חשמל מוזלים. לחברות המקימות תשתיות טעינה בשטחי ציבוריים ניתנים מענקים. חלק מהמדינות אף מעודדות שחלוף של רכבים ישנים ומזהמים ברכבים חשמליים באמצעות תוכניות גריטה, ובתמורה מזוכים בעלי הרכבים בכסף.

בגרמניה לדוגמה, ניתנים הטבות ותמריצים למעבר לכלי רכב חשמליים כמטרה ירוקה. הממשל הגרמני מממן עד 7,500 יורו למי שרוכש רכב חשמלי חדש או משומש, בהתאם למחירו. כלי הרכב מקבלים גם פטור מתשלום אגרה שנתית. מס שווי שימוש לעובדים המחזיקים רכב ממקום עבודתם הוא כ-0.25% ממחיר הרכב. ניתנות גם הטבות במציאת מקום חניה ובעלותה, ומותר לכלי הרכב לנסוע בנת"צ ולחנות במקומות שמורים בחניונים ציבוריים.

רכב חשמלי מסין

סין היא המדינה המובילה בעולם בתחום הרכב החשמלי, הן בייצורו הן בשיווקו לצרכנים. היתרון הסיני הוא שרכישת כלי רכב פרטיים נכנסה בשלב מאוחר יחסית לעולם כולו. שיקולי איכות הסביבה וצפיפות התנועה בריכוזי אוכלוסייה בערים, עודדו את הסינים להיערך. הממשל הסיני קבע רגולציות המעודדות ייצור כלי רכב חשמליים. לפיכך קמו בסין מפעלים רבים לייצור כלי רכב חשמליים אשר רובם משווקים בסין עצמה. במדינה זו מיוצרות בשנה 30 מיליון מכוניות. ב-2020 יוצרו שם מיליון וחצי מכוניות חשמליות לשיווק מקומי. נתח המכוניות החשמליות היה ב-2020 כ-10% מהיקף המכירות. כ-65% מכלל כלי הרכב החשמליים המיוצרים בעולם נעים בסין. היצרנים הסיניים הם המנוסים בעולם בתחום תעשיית הרכב החשמלי וייצור הסוללות, ומכוניות חשמליות סיניות מובילות את התחום. הסינים רוצים לייצא למדינות העולם ובכלל זה השוק הישראלי, שבו בשלב זה עיקר המכוניות החשמליות המשווקות הם מתוצרת סין. השנה יצטרפו מותגים כגון ג'ילי, Seres, Aiway, JAC ו-BYD, שהצטרפה לאחרונה לקבוצת צ'מפיון עם רכישה של כ-50% מזיכיון היבוא מקבוצת שלמה. סין רואה בישראל נתיב אפשרי לפריצת דרך לשוק באירופה. גם מותגים חשמליים מאירופה יגיעו לישראל. בהם פולקסווגן, סקודה, ב.מ.וו ומרצדס. מאמריקה מגיעה כמובן טסלה האגדית.

MG ZS המכונית החשמלית מסין הנמכרת ביותר בישראל

מחיר

מחיר המכונית החשמלית גבוה יותר מזה של מכונית רגילה בגלל עלויות של הסוללה ומכללים להנעה חשמלית. הסוללה נמדדת בקיבולת חשמל ביחידות של קילוואט לשעה. למעשה, הסוללה ותכולתה מקבילות ברעיון למיכל הדלק ולתכולת הבנזין שבו בליטרים.

מיסוי

על כל מכונית נוסעים חדשה שמיובאת לישראל מוטל מס קנייה בשיעור של 83%. אולם על מכוניות ידידותיות לסביבה ניתנות הטבות ניכרות כתמריץ לרכישתן. מחיר הבסיס של מכוניות חשמליות גבוה בהרבה מזה של מכוניות מונעות בבנזין או בסולר. הטבת המס מעודדת את רכישתן. הביקוש למכוניות נקיות – היברידיות, נטענות וחשמליות מלאות – הביא את האוצר לחשב מסלול מחדש בכל הקשור להטבות. במסגרת רפורמת המיסוי הירוק לכלי רכב, נקבע מתווה מדורג לשיעור מס הקנייה המוטל על רכבים חשמליים. עד שנת 2022 שיעור המס יהיה 10%, ואז מדי שנה יעלה ל-20% ול-35%. נקווה שעלות הסוללות תרד עד אז ותביא להוזלה במחירי המכוניות, שאם לא כן המחירים הגבוהים יפגעו בכדאיות הכלכלית.

תשתיות

חדירת הרכב החשמלי תלויה בתשתיות. החסם העיקרי כיום הוא היעדר עמדות טעינה בבנייני מגורים, במרחב הציבורי, בחניונים ובמקומות עבודה. היעדרן מגביל את תנועת הרכבים החשמליים. תשתיות הטעינה נפרסות ברחבי ישראל בתקופה זו. כיום ניכר שמותקנות יותר עמדות במקומות ציבוריים ובמקומות עבודה, אך הפריסה עדיין לא מספיקה, בעיקר בחניונים ציבוריים. אם כבר יש עמדה, לא בהכרח היא תהיה פנויה לטעינה בעת ההגעה לחניון. ב-2019 פרסם משרד האנרגיה מכרזים להתקנת תשתית טעינה של כ-2,500 עמדות איטיות וכ-120 עמדות לטעינה מהירה במקומות ציבוריים ברחבי הארץ. בישראל מותקנות כיום כ-40 עמדות טעינה מהירות מצפון לדרום. הדבר מאפשר נסיעה ממטולה לאילת עם עצירות לטעינה מהירה.

בישראל פועלות כיום כמה חברות מובילות בתחום הטעינה: חברת ג'ינרג'י הוותיקה נתנה שירות ללקוחותיה לאחר נפילתה של בטר-פלייס, חברת אפקון מקבוצת שלמה, קרן הליוס, חברת EV אדג' בבעלות יוניון מוטורס המייבאת את טויוטה, בשותפות עם חברת הדלק פז, חברת EVI בבעלות של חברת סונול ומשק אנרגיה השייך לקיבוצים. קיימות חברות נוספות בתחום. על פי הערכות, ב-2030 ינועו בישראל כמיליון מכוניות חשמליות. הנתון מחייב היערכות עם עמדות חכמות שיידעו לנהל את עומס החשמל ולמנוע קריסה ברשת החשמל. חייבים לתכנן את התשתיות כך שיעמדו בעומסים.

סוללות

רכב חשמלי ניזון מסוללה שממוקמת ברצפת הרכב ומניעה את הגלגלים באמצעות מנועים חשמליים. תעשיית הסוללות לכלי הרכב החשמליים פותחה בשנים האחרונות. הסוללות מיוצרות מליתיום-יון. הסינים מובילים בייצור סוללות לצריכה ביתית, לטלפונים וכמובן גם לתעשיית הרכב. הם מייצרים סוללות ליצרני רכב בעולם, בהם טסלה, מרצדס, ב.מ.וו, יונדאי, קיה והונדה. במבחני דרכים של מכוניות חשמליות עם סוללות בקיבולת של 40-50 KWH, הצריכה הממוצעת היא שבעה ק"מ לקילוואט/שעה, ולמעשה תואמת לטווחים של 250 עד 340 ק"מ, תלוי בסגנון הנהיגה, במערכת ההינע ובסוללה. סוללות בעלות קיבולת גדולה ישפרו מאוד את טווח הנסיעה, אולם מחיר המכונית יעלה שכן עלות הסוללות, למרות ירידה בשנים האחרונות, עדיין גבוהה ומגיע ל-150 דולר לכל קילוואט.

היצרנים עדיין רואים בסוללה את עיקר הבעיה. מבנה הסוללות אינו מאפשר עדיין טעינה מהירה, שמקבילה מבחינת הזמן לתדלוק של מכל דלק ומעניקה טווח נסיעה זהה.

עלות סוללה היא שליש בערך מעלות הרכב. מחיר סוללה נע בין 26,000 ל-50,000 שקלים ויותר. הגדלת קיבולת הסוללה לצורך הארכה של טווח הנסיעה ייקר מאוד את מחיר המכונית. מאחר שמרכיב הסוללה כה משמעותי. עתיד הסוללות צפוי להשתנות. סוללות הליתיום יון מתבססות מחומרי גלם שונים בהם הקובאלט שמחצית מהכמות העולמית, נחצב במכרות בקונגו והשאר בדרום אמריקה. העתיד צופה מעבר לסוללות גרפין המתבססות על אלוטרופ פחמני כאשר פריסת הפחמנית בצורת משושים. מבנה הסוללה החדשה יאפשר טעינה מאוד וטווח ארוך יותר. בנוסף משקל הסוללה יקטן.

השיטה למדוד צריכת חשמל, כמו צריכת דלק, מתבססת באירופה על מבחן מעשי שבו נבדק טווח הנסיעה של כלי הרכב. השיטה קרויה WLTP – Worldwide Ligt-duty vihicle Test Procedure. לעומתה, שיטת NEDC – New European Driving Cycle היוצאת ממדינות האיחוד האירופי, מתבססת על מדידות נתונים במעבדות היצרנים. היא פחות מדויקת אבל נהוגה עדיין בכמה מדינות.

עלות חודשית של תחזוקת רכב חשמלי מסוג אופל קורסה

תיאור קורסה מנוע בנזין קורסה מנוע חשמלי הפרש כספי
בנזין / חשמל 611 ₪ 157 ₪ 454 ₪
רישוי 127 ₪ 45 ₪ 82 ₪
טיפולים 130 ₪ 60 ₪ 70 ₪
סה"כ 871 ₪ 258 ₪ 613 ₪

מחירי קנייה: אופל קורסה בנזין: 109,990 ₪, אופל קורסה חשמלית: 147,990 ₪.

טסלה

המותג החשמלי האמריקני והנחשק מתאפיין בטכנולוגיה ייחודית, במבנה הסוללות שמיוצרות באופן עצמי, בביצועים ובטווחי נסיעה ארוכים בהרבה מאלה שמציעות המתחרות. מערך הטעינה ייחודי לטסלה ואינו תואם לדגמים אחרים. לפיכך בעלי טסלה לא יוכלו להשתמש בעמדות טעינה ציבוריות אוניברסליות.

טסלה נחתה בישראל בינואר בלי רעש גדול. השיווק היה רשתי ושקט, ללא יבואן רשמי וללא משרד יחסי ציבור. הכול מתנהל כמעט בחשאיות מסוימת, והמידע מסופק לצרכנים באמצעות אתר האינטרנט של טסלה, שקיבל גרסה עברית.

טסלה נמצאת בשלבים של פתיחת מרכז שירות בפתח תקווה ופתיחתה של מוסכים נותני שירות. עם פתיחת המכירה החלה הסתערות של צרכנים ישראלים, שמיהרו לרכוש מכונית חשמלית בלי שראו אותה פיסית, ערכו עליה נסיעת מבחן ובחנו כיצד יוכלו להתנהל עימה מבחינת טעינה חשמלית. אפילו מחירי הדגמים, התואמים מחירים של רכבי יוקרה, לא מרתיעים את הצרכנים, וההתלהבות בעיצומה.

טסלה ישראל פונה בשלב זה לצרכנים פרטיים בלבד. כשפניתי למנכ"לית החברה והתעניינתי ברכישת רכבי טסלה לצי הרכב, לא קיבלתי מענה. התפיסה השיווקית של טסלה משנה את הכללים הנהוגים בעולם ובישראל: אין אולמות תצוגה, אין השקות רשמיות לעיתונאים ואין נסיעת מבחן לבחינה ולחוות דעת. השיטה מתבססת על חוות דעתם של הצרכנים בלבד. התפיסה בטסלה זהה לרכישת סמארטפון מתקדם ומשוכלל, ושהציבור יחליט.

מונחים

זרם חילופין AC: שיטת אספקת חשמל באמצעות זרם חשמלי שמחליף כיוון באופן מחזורי. בשיטה זו פועלות רוב עמדות הטעינה לכלי רכב.

זרם ישיר DC: שיטת אספקת חשמל באמצעות זרם ישיר כאשר המטען החשמלי לא מחליף כיוון תוך כדי זרימה. השיטה מקובלת בעמדות טעינה מהירה.

טעינה בתקן 1 MODE: טעינת מכונית חשמלית באמצעות כבל המתחבר לשקע חשמלי ביתי שאינו מבוקר ואינו תקני.

טעינה בתקן 2 MODE: טעינת מכונית חשמלית באמצעות כבל המתחבר לשקע חשמלי מותאם לרשת החשמל הביתית.

טעינה בתקן 3 MODE: טעינת מכונית חשמלית באמצעות כבל המתחבר לשקע חשמלי, בעמדת טעינה מוסדרת המפוקחת על ידי חברת החשמל.

טעינה מהירה: טעינת מכונית חשמלית בקצב מהיר ובזרם ישיר. הטעינה בהספק של 150-15 קילוואט לשעה. קצב הטעינה תלוי בהספק העמדה וביכולת הסוללה לקבל מתח בזמן קצר.

קילוואט שעה: כמות החשמל או נפח וקיבולת הסוללה שאוגרת את כמות החשמל. 1 קילוואט שעה משתווה ל-1,000 ואט. סוללה בקיבולת 50 קילוואט שעה תספק הספק אנרגיה של 50 קילוואט למשך שעה אחת.

 

דגמי המכוניות החשמליות הנפוצות בישראל

תוצר דגם קטגוריה הספק מומנט קיבולת סוללה KWH טווח נסיעה בק"מ
רנו זואי מיני 109 22.9 41 250
אופל קורסה סופר מיני 136 26.5 50 300
פיג'ו 208 סופר מיני 136 26.5 50 270
יונדאי איוניק משפחתי 136 30.1 38 280
ניסאן ליף משפחתי 150 32.6 40 240
פיג'ו 2008 משפחתי SUV 136 26.5 50 265
ג'י איי סי GE3 משפחתי SUV 177 29.5 55 300
אם ג'י ZS EV משפחתי SUV 143 36/4 45 263
טסלה מודל 3 מנהלים 462 65.1 60 580-488
טסלה S מנהלים 1,020-789 116.3 100 663-628
מיני קופר מנהלים 184 27.5 32 235
אודי אי טרון מנהלים SUV 408 68.7 95 300
טסלה X מנהלים SUV 1,020-670 116.3 100 580-547
יגואר אי פייס מנהלים SUV 400 71.4 90 300
לקסוס UX-300e מנהלים SUV 204 30.6 54 280
מרצדס EQC מנהלים SUV 408 77.5 80 310
מקסוס יוניק – 5 מיניוואן 177 31.6 52.5 400
מקסוס דליבר – 3 מסחרית 120 26 52.5 342
ניסאן NV-200 מסחרית 109 25.9 40 200

 ציי רכב

חברות בישראל, בעיקר חברות בינלאומיות, מקדמות מגמות ירוקות בתחבורה ומעודדות את עובדיהן לעבור למכוניות חשמליות ונטענות. החברות מתקינות תשתיות הטענה במקומות העבודה ומסייעות בהתקנת עמדות במקומות המגורים. העובדים זוכים לזיכוי ניכר בשווי השימוש, שמחפה על העלות הגבוהה של הרכב החשמלי. אשר לרכבי ליסינג, שיווקן של מכוניות חשמליות בחברות מתון, שכן חברות הליסינג לא ששות לקדם עסקאות לרכבים אלו. עליהן לתמחר אותם עם נעלמים רבים מדי במשוואה, על כל הסיכונים של ירידת ערך עתידית, תקלות בלתי צפויות והנחות זניחות ברכישה. מחיר השכירות הגבוה וההשקעה בהקמת תשתית טעינה, מפחיתים מהכדאיות במסלול הליסינג. סביר שככל שייכנסו יותר דגמים לשוק, הצרכנים יסתגלו אליהם, אמינותם תוכח וייפרסו תשתיות נוספות, יגיע השינוי ואיתו מחירים אטרקטיביים.

 

להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg