כמה זמן מחזיק מצבר לרכב ומהם הסימנים שצריך להחליף?

בעלי רכבים רבים תוהים לכמה זמן מחזיק מצבר לרכב. התשובה לשאלה זו היא קריטית כדי שחס וחלילה לא נגיע למצב שאנחנו נתקעים עם הרכב. בשורות הקרובות ננסה לענות לכם על כך וגם על שאלות נוספות הקשורות לנושא. מתי מחליפים מצבר ומתי בדרך כלל תספיק רק טעינה שלו, מהם הגורמים העיקריים שעלולים לפגוע בתקינותו, האם ניתן להאריך את חיי המצבר ואיך עושים את זה?  כל התשובות בשורות הבאות:

לכמה זמן אמור להחזיק מצבר לרכב?

אין תשובה חד משמעית לגבי כמה שנים מחזיק מצבר ממוצע, אך ככלל אצבע ניתן לומר שכל עוד מדובר במותג מוביל, הוא יחזיק לכם כ-3 שנים בממוצע, כאשר אלו האיכותיים ביותר יכולים להחזיק גם 5 שנים. מי שרוכש מצבר משומש או כזה של מותג שאינו מוכר, יצטרך להחליפו תוך פרק זמן קצר הרבה יותר. חשוב מאוד לדעת להבדיל בין מצבר שעדיין תקין ופשוט זקוק להטענה לבין כזה שבאמת נגמר וזקוק להחלפה.

מהם הגורמים לכך שמצבר מתרוקן?

יש מספר סיבות לכך שמצבר מתרוקן, למשל,  אם השארתם את האורות דלוקים במהלך הלילה, המצבר יספק חשמל מבלי להיטען על ידי האלטרנטור. כעת אתם בוודאי שואלים את עצמכם כמה זמן מחזיק מצבר ללא טעינה – בדרך כלל מספר שעות בלבד. עוד מקרה שכיח הוא כאשר משאירים את הרכב לא מונע במשך מספר שבועות. אז מחשב הרכב, האימובילייזר ומערכות נוספות שפועלות בו גם כן "יזללו" את כל החשמל של המצבר.

גם כאשר המצבר לא מחובר כלל לרכב הוא עלול להתרוקן, בשל תגובות כימיות בתוך המצבר, שקיעה של מלחים על לוחות העופרת וחוסר יכולת להפיק כמות חשמל מספקת. פרק הזמן המקסימלי לאחסון מצבר הוא 3 חודשים.

מהם הסימנים לכך שהמצבר כן זקוק להחלפה?

אז איך יודעים שמצבר הרכב עומד להיגמר ושצריך להחליף אותו? המצב הסופי של מצבר גמור לחלוטין בא לידי ביטוי עם סיבוב סוויץ' שלא גורם לשום תגובה מצד הרכב. מצבר שעדיין נותר בו מעט כוח עשוי לגרום לרעש של "תקתוקים" בעת ניסיון התנעה. זהו רעש של כוח חשמלי שמסוגל להזיז מעט את הסטרטר אך לא בצורה יעילה ומספקת על מנת להצליח להביא להתנעה. ישנם גם מספר סימנים שצריך להחליף מצבר ברכב שחשוב להיות מודעים אליהם עוד לפני שמגיעים למצב בו הרכב לא מניע.

למשל, הופעת נורת אזהרה בלוח המחוונים, חלונות חשמליים שעולים ויורדים באיטיות, אורות שמתגברים ונחלשים בעוצמתם ומערכת מיזוג שלפתע אינה מחממת או מקררת כמו שצריך. כאמור, תופעות שכאלו מתחילות להתרחש בממוצע כ-3 שנים לאחר רכישת מצבר חדש, כך שאם פרק זמן זה עבר או מתקרב, כדאי מאוד להקדים תרופה למכה והחליף את המצבר, או לכל הפחות, להזמין בדיקה שלו.

למה מצבר מתקלקל?

אורך חיים של מצבר הוא מוגבל ויש לכך מספר סיבות עיקריות:

  • כימיה – החשמל המופק במצברים נוצר על ידי תגובה שבין חומצה ללוחות על בסיס עופרת. תגובה זו מאבדת מיעילותה ככל שהזמן עובר עקב היווצרות תוצרי לוואי.
  • נידוף מים – מצבר עשוי "להתייבש" עקב התאדות מים. הדבר מתרחש בקצב מאוד איטי, אם בכלל, כל עוד מדובר במצבר איכותי יותר שנחשב לאטום מפני אובדן מים.
  • חום – חום מאיץ תהליכים כימיים שונים בתוך המצבר שגורמים לפגיעה ביכולת הטעינה והפריקה שלו. משום שמדינת ישראל מדינה מאוד חמה, חשוב לרכוש מצבר שמיועדלאקלים המקומי שלנו. אך חשוב לציין כי בכל מקרה נוצר חום במהלך העבודה של המצבר והליקויים מצטברים לאיטם.
  • חבלה פיזית – כניסה לבורות, רעידות ותאונות עשויים לפגוע פיזית ברכיבים השונים שבתוך המצבר ולהוציא אותו מכלל פעולה באופן מיידי או לאחר זמן.
  • ריקון המצבר – אמנם ניתן לטעון בחזרה מצבר שנגמר, אך ככל שפעולה זו מבוצעת יותר מדי פעמים, כך הדבר פוגע בתקינות המצבר.

לעיתים המצבר צובר מספר ליקויים לאורך הזמן והם באים לידי ביטוי ביחד. הדבר מתרחש בעיקר בימי החורף, שכן בטמפרטורה נמוכה התהליכים הכימיים בתוך המצבר אינם יעילים כמו בטמפרטורה גבוהה.

כך תשמרו על המצבר שלכם לאורך זמן

מלבד רכישה מלכתחילה של מצבר איכותי ממותג מוביל, חשוב שתדעו גם איך לשמור על תקינות המצבר לאורך זמן באמצעות מספר פעולות פשוטות:

  • אם הרכב שלכם בשימוש רב, הקפידו מדי פעם לנקות את אזורי החיבורים של המצבר עם כבלי החשמל של הרכב. הדבר ימנע התפתחות קורוזיה ופגיעה במצבר.
  • נוהגים לא בתדירות גבוהה והרכב רוב הזמן עומד בחניה? עליכם להניע את הרכב פעם ביומיים-שלושה על מנת לטעון את המצבר עד למקסימום.
  • נוסעים לחופשה? בקשו ממישהו שיניע עבורכם את הרכב אחת ליומיים שלושה או לחלופין, הוציאו את המצבר מהרכב ואחסנו אותו במקום יבש, קריר ומוצל.
  • השארתם אורות דלוקים בטעות והרכב אינו מניע? מיד הזמינו שירות ובקשו שיתניעו אתכם, מאחר וככל שהמצבר נשאר ריק לאורך זמן, כך הוא נפגע יותר.

בנוסף, על מנת ליהנות מהמצבר שלכם למשך מספר שנים, חשוב שהוא יהיה מתאים במדויק לכל דרישות הרכב כפי שנקבעו על פי הוראות היצרן וכמו כן, שיותקן בצורה טובה על ידי טכנאי מורשה. על מנת שלא להסתבך, תמיד עדיף שתיפנו אל נותן שירות מוביל בתחום שיוכל לבוא ולבדוק את המצבר הישן שלכם ובמקרה הצורך להחליפו בחדש ולבצע התאמה והתקנה מדויקים. הוא גם יוכל לספק לכם מצבר איכותי של מותג מוביל במחיר נוח והוגן.

 

הכתבה באדיבות תותח המצברים – שירות החלפת מצבר עד הבית לכל סוגי הרכבים.

 

 

 

 

להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg