ירידת ערך הרכב וכיצד נמנעים ממנה?


shutterstook
צניחה חופשית – איך להימנע מירידת ערך הרכב?

ירידת ערך הרכב זוהי תופעה טבעית ובלתי נמנעת. אך ישנם מספר טיפים וכללים שהקפדה עליהם תעזור לכם לשמור על ערך הרכב ולהאט את קצב שחיקתו.

זאב נחמנזון 31/5/18

רכב הוא נכס. למעשה, הוא הנכס השני בשוויו הכספי לאחר הדירה שברשותכם (ואם אין לכם דירה, הנכס הראשון). אלא שבעוד ברוב המקרים שווי הדירה שלכם רק עולה ועולה עם הזמן, שוויו של הרכב שלכם יורד. הסיבות לירידת הערך נחלקות לשתיים:

·סיבות טבעיות – ככל שהרכב יותר זמן על הכביש הוא צובר בלאי, שחיקה טבעית, היכולות והביצועים שלו יורדים והמנוע שלו "מתעייף" ודורש יותר דלק ותשומת לב. במקביל, עולים על הכביש רכבים חדשים יותר, דגמים מתקדמים עם אבזור ושיפורים טכנולוגיים שדוחקים עוד קצת את שווי הרכב שלכם אחורה. הוסיפו לכך משתנים כמו מספר הבעלים שהרכב מחליף, קל וחומר כאשר מדובר ברכב חברה או ליסינג, שווי שוק של הרכב, היצע וביקוש, וקיבלתם מכלול שלם של מרכיבים בעלי השפעה ישירה על ירידת ערך הרכב.

·סיבות טכניות – כאן יכולת השליטה שלנו גבוהה בהרבה. טיפול לקוי, אי תחזוקה, תאונות דרכים, חבלות ונזקים מצטברים פוגעים באופן מיידי וישיר בערך הרכב. הימצאותו של ביטוח רכב ובמיוחד ביטוח רכב מקיף – נותן מענה וכיסוי לנזק ברוב המקרים, אך לטווח הרחוק הנזק הזה נשמר, בין אם בתיעוד בהיסטוריית הרכב, ובין אם בנראות או בבדיקה לפני המכירה. ככל שהנזק גדול יותר שווי הרכב יורד יותר.

צלילה חופשית

באופן מפתיע, הצרכן הישראלי הממוצע לא משקיע מחשבה רבה בירידת ערך הרכב שהוא רוכש, כשבפועל זה אמור להיות שיקול מכריע בעת רכישה. הנתונים מראים כי משק בית ישראלי מחליף רכב כל ארבע שנים בממוצע. ירידת הרכב השנתית נעה בין 12% ל-15%. כך שבהסתכלות כללית על 4 שנים, שווי הרכב יכול להיחתך בחצי (ככל שהזמן העובר חלה התמתנות בירידת הערך). עוד לא הכנסנו לחישוב כלי רכב בעל ביקוש נמוך בשוק, מה שבעצם מפחית עוד יותר את שווי הרכב ומקשה מאוד על מכירתו. כשהשוק מוצף, התחרות גדולה וחברות הרכב מציעות תנאים נוחים, תמיד תמצאו את עצמכם מנהלים משא ומתן על המחיר, והרבה פעמים תאלצו להתפשר.

ועדיין, ישנם כמה כללים ודרכים שיכולים לשמור לכם על שווי הרכב, אם כי לחלקם יש להיערך מבעוד מועד.

·סעו בזהירות – הכלל הפשוט ביותר, הבסיסי, שבראש ובראשונה שומר על חייכם. נהיגה זהירה ובטוחה מגנה עליכם, על יקיריכם ועל הסביבה מפני נזקים פיזיים שיכולים להפוך לאסון של ממש. למעשה, גם אם מדובר בתאונה קלה ללא פגיעה בנפש, די בשריטה קלה לגרום לנזק כספי בהמשך הדרך, ואם החבלה גדולה יותר, לדוגמה פגיעה בשלדת הרכב, צפו לירידת ערך עצומה שלא ניתן להתעלם או להעלים אותה.

·הכירו את השם – בבואכם לרכוש רכב דעו כי למותג הרכב שאתם רוכשים יש השפעה משמעותית על שמירת הערך. מותגים בדרך כלל צוברים לעצמם מוניטין חיובי או שלילי מסיבות מסויימות. ככל שמותג הרכב שלכם נתפס אמין יותר הדרישה אליו לא תדעך ושווי השוק שלו יישמר.

·התאימו רכב לצורך – הרכבים בארץ ובעולם נחלקים לקטגוריות שונות, כשישקטגוריות השומרות על יציבות ערך לאורך זמן בעוד שאחרות מאבדות ממנו בקצב מסחרר. קטגורית ה"מיני" נחשבת יציבה יחסית משום שמדובר ברכבים קטנים וחסכוניים עם בלאי נמוך, רכבי מנהלים לעומת זאת, מאבדים ערך עצום בשנים הראשונות וככלל, רכבי יוקרה סובלים מצניחת ערך מהירה, בעיקר עקב בלאי גבוה ותדמית.

·דעו מאיפה באתם ולאן אתם נוסעים – קניתם רכב חברה או רכב ליסינג, סביר להניח שרכשתם אותו במחיר נמוך משמעותית ממחיר המחירון שלו. רק הביאו בחשבון שההפחתה הזו מתגלגלת הלאה, וכשאתם תמסרו את הרכב, תצטרכו להעבירה לקונה הבא של הרכב.

·תחזקו, תעדו, הקפידו – תחזוקה שוטפת של הרכב שומרת לא רק על תקינותו, אלא גם על ערכו. התנהלות במוסכים מורשים, למרות שלא פעם תמצאו אותם יקרים יותר, תיתן לכם תיעוד מלא של הטיפולים והתיקונים, וכשיסתכלו על היסטוריית הרכב, זה יוסיף לשוויו ולאמינותו.

אלה הטיפים העיקריים שחשוב להביא בחשבון ולהתייחס אליהם ברצינות. תמיד תוכלו למצוא דרכים נוספות לשמירה על ערך הרכב: הורדה של צבירת הקילומטראז' ושימוש מושכל ברכב, שדרוגי מערכות ברכב, תחזוקה מוגברת (כדוגמת שימוש בתוספי דלק) ועוד. בסופו של דבר, את הרכב תמכרו בפחות ממה שרכשתם אותו. הרעיון הוא שהכיס שלכם ייפגע מעט ככל הניתן, ושתמיד תוכלו לעבור לרכב טוב יותר, איכותי יותר וחשוב מכל, בטיחותי יותר.

להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg