טיפים לנהיגה בטוחה בכבישים בחופשות החגים

במהלך חופשות החגים נעביר זמן לא מבוטל בנסיעות בכבישים, המתאפיינות בעומסי תנועה בכבישי ישראל המובילים ליעדי הבילוי. אופי הנהיגה והתנהגות הנוסעים הם המפתח לבטיחות והנאה במהלך הנסיעה וגם משחקי מכונית המומלצים למשפחה.

טיפים לנהיגה בטוחה ומהנה
הכנת המכונית תנאי הנסיעה בחופשה משתנים. מספר הנוסעים עולה ומטענם מוסיף משקל משמעותי למכונית. השינויים מחייבים בדיקת תקינות צמיגים ולחץ אוויר בהם, זו הכרחית ליציבות ובטיחות. מלאו דלק בדקו מים, שמן ואת תקינות מערכת האורות, הקפידו לנסוע באורות דולקים.

התמצאות בדרכים חשוב לתכנן מראש את המסלול ליעדים אליהם נחפוץ להגיע. יש לבחון דרך בטוחה, מהירה ומעניינת מבחינת הנופים והאתרים שבה. מומלץ להתעדכן בטרם היציאה בדיווחי התנועה המשודרים בתוכנת ניווט כמו Waze .

חגורות בטיחות חובת כל הנוסעים במכונית להיות חגורים בכל זמן הנסיעה ואף למרחק קצר ביותר. יעילות החגורות מוכחת להגנה על הנוסעים בעת תאונה, עוצמת הפגיעה באדם במהירות של 50 קמ"ש משתווה לעוצמה של 2.4 טון, ובמהירות של 100 קמ"ש בעוצמה של 9.5 טון. חגורות הבטיחות הם האמצעי היעיל ביותר להגנה על הנוסעים, חגורות בטיחות מצילות חיים !

נהיגה בעומסי תנועה עומסים כבדים צפויים ברוב הדרכים ובעיקר בדרכים המובילות למרכזי הבילוי. חשוב לקחת זאת בחשבון בתכנון זמן ההגעה ליעד. סעו במהירות תואמת, הפקק לרוב בלתי צפוי ומפתיע את הנהגים. מה לעשות, כבישים רבים לא מתוכננים לכמות כה גדולה של מכוניות. בתנועה בפקק, היו רגועים ערניים ושמרו מרחק.

עייפות בנהיגה– פעילות החג, אוכל, שעות נהיגה ממושכות ושינוי השגרה, הם הגורמים העיקריים לעייפות. לעייפות יש סימנים מעידים, חשוב לעצור מעת לעת להתרעננות ולחידוש הכוחות להמשך הנסיעה.

ריכוז בנהיגה– הימנעו ככל האפשר משימוש בגורמים מסיחי דעת בזמן הנסיעה כמו טלפונים, צפייה במסכים, שגורמים להתעלמות ממצבים שונים בכביש ולתאונות. באחריותכם לדאוג לבטיחות הנוסעים.

אלכוהול ונהיגה– בחופשות קיימת נטייה להרבות בשתיית אלכוהול, השפעתו מתחילה כבר בריכוזים נמוכים המצויים בגוף, ההשפעה משתנה מאדם לאדם. המאפיינים להשפעת האלכוהול, צמצום בשדה הראיה, בעיות ריכוז, התארכות בזמן התגובה וביטחון מופרז. חשוב להימנע משתייה לפני הנהיגה ולוודא כי מי זה שנוהג הוא מי שלא שתה.

מהירות סבירה ושמירת מרחק– עומסי התנועה ונסיעה בכבישים לא מוכרים מחייבים לנהוג במהירות בטוחה בהתאם לתנאים. היכולת להימנע מתאונה ועוצמת הפגיעה תלויה במהירות הנסיעה. שמרו מרחק בטווח של 2 שניות לפחות, בכך תהיו בטוחים יותר.

הולכי רגל– מעורבות הולכי רגל בתאונות משמעותית ביותר ומהווה כ- 33% מההרוגים. מדובר בעיקר במבוגרים וילדים עד גיל 14 שאינם בקיאים בכללי התנועה והחוק. קחו אותם בחשבון בעיקר אם מדובר בערים ובסמוך למרכזי הבילוי, הם משחקים, רוכבים על אופניים וחוצים כבישים. חובת ההורים להשגיח על הילדים לבל ינועו ללא השגחה בכבישים.

תעסוקה לילדים דאגו לתעסוקה לילדים בזמן הנסיעה, שכן תבלו עימם שעות ממושכות בכבישים. התנועה איטית ומעצבנת הגורמת לא פעם למריבות במכונית. דאגו מראש להפעלת הילדים באמצעות משחקים ותעסוקה. ניתן לנצל את זמן הנסיעה להפעלה משפחתית במשחקי חברה.

משחקי הפעלה לילדים המומלצים לזמן הנסיעה

מכונית בצבע כל משתתף בוחר בצבע למכונית תוך כדי נסיעה הוא מכריז על מכונית בצבע בה בחר המנצח הוא זה שצבר את מירב המכוניות. ניתן גם לבחור לפי דגמים או יצרנים.

ארץ / עיר / ישוב מכריזים על אות מסוימת וכל משתתף צריך לציין כמה שיותר מקומות המתחילים באות שנבחרה.

שיר באות מכריזים על אות מסוימת ומחפשים שיר שמתחיל באותה אות. ניתן להכריז על זמר/ת או להקה ולציין שירים שלהם.

שאלות טריוויה לבוגרים יותר מומלץ להכין שאלות טריוויה מקלפים או משאלונים.

התמצאות בשטח הפעלת בוגרים, בניווט והתמצאות. ציידו אותם במפת דרכים ועקבו עימם במסלול הנסיעה. הסבירו להם על תוואי הדרך שבה נוסעים, ציינו את פרטי תבליט כגון: הר, עמק, נחל, גיא, ים, או תכסית כגון: ישובים, מגדל מים, פסי רכבת, קווי מתח גבוה.

ניתן גם לתרגל את השימוש במכשירי הניווט / WAZE בדרך ליעד הבא.

 

להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg