טויוטה לנד-קרוזר החדש נחשף לראשונה

טויוטה לנד קרוזר 250 , הדור החדש של הדגם האהוב שבמשך יותר מ- 70 שנה קנה לו מוניטין של רכב חזק ועמיד המסוגל להתמודד עם תנאי השטח הקשים ביותר בעולם. טויוטה חושפת את הפרטים המלאים אודות הרכב האייקוני, אשר צפוי להגיע לישראל ברבעון השלישי של השנה.

הלנד קרוזר נולד לפני 72 שנים ועד מהרה הפגין את חוזקו ויכולותיו והפך לרכב הראשון שהעפיל בהצלחה לתחנה השישית בטיפוס על הר פוג'י ביפן. מאז, הלנד קרוזר הפך לאייקון שטח קשוח, רכב שמגיע בבטחה לכל מקום ובעל מוניטין יוצא דופן של אמינות, עמידות והיכולת להתמודד עם תנאים קשים.

דגם ה- Light Duty הראשון, הידוע גם בשם "פראדו", הצטרף להיצע הדגמים העולמי של הלנד קרוזר בשנת 1985. בפיתוח סדרת 250 התקבלה החלטה מודעת להחזיר את הלנד קרוזר למקורות, ולהתמקד בתכונות הבסיסיות שלו שקנו לו מוניטין ייחודי. החלטה זו ניכרת גם בעיצוב המשלב את המורשת הידועה של הלנד קרוזר עם מודרניות – רכב שטח אמיתי שחוזר לשורשים, ועם זאת עומד בסטנדרטים העכשוויים הגבוהים ביותר.

התוצאה היא דגם חדש לחלוטין שמציע ביצועי שטח חזקים ואותנטיים, המבוסס על פלטפורמת GA-F ושלדת סולם חדשה, פונקציונליות מצוינת להובלת נוסעים ומטען, שדה ראייה משופר עבור הנהג לצד שילוב טכנולוגיות בטיחות אוטונומיות מתקדמות, מולטימדיה חדשנית, יכולות OTA ועוד. המוניטין העולמי שרכש במשך השנים הפך את הלנדקרוזר לאחד הדגמים הנמכרים ביותר של טויוטה. נכון ליוני 2023, נמכרו מדגם זה 11.3 מיליון רכבים ביותר מ-170 מדינות ואזורים, ובישראל נמכרו עד כה קרוב ל 30 אלף רכבי לנד קרוזר.

העיצוב חיצוני– הלנד קרוזר החדש, הוא ביטוי ברור ומובהק של רכב שטח חזק ויציב. העיצוב שלו מתבטאת בצורה ובהרכב החלקים המיועדים להתמודד עם תנאי שטח קשים ולאפשר החלפתם בקלות במקרה של נזק. הפשטות העיצובית העל-זמנית מבטאת איכות מבלי להיראות מיושנת, ומעניקה תחושת מקצוענות. הגזרה הקלאסית מזכירה את הקווים הכלליים של דגמי הלנד קרוזר המוקדמים עם השפעה ברורה של דגמי לנד קרוזר מסדרה 40 ו-70 – ציר אופקי חזק, מכסה מנוע ארוך, שמשה ניצבת, שלוחה קדמית קצרה וקשתות גלגלים ייחודיות בצורת טרפז. הפרופורציות נאמנות גם הן למורשת העיצובית עם תא נוסעים מרובע מאחורי הציר האנכי של הרכב כדי להעניק מרחב פנימי ונוחות כאחד. המידות עם אורך של: 4,925 מ', רוחב: 1,980 מ' וגובה של: 2,850 מ'. בסיס הגלגלים הוא: 2,850 מ'. בתכנון העיצוב ניתנה עדיפות לשדה ראייה הטוב ביותר עבור הנהג קדימה ולצדדים שנוצר בעזרת מכסה מנוע עם צדדים מורמים שמאפשרים לאתר בקלות את פינות הרכב, וחלק מרכזי מונמך המשפר את שדה הראייה לפנים, ומפחית שטחים מתים מול הרכב.  העיצוב החיצוני הייחודי כולל שורה של פרטים המחזקים את הביצועים האווירודינמיים, כמו תריס בגריל העליון שנסגר במהירויות גבוהות כדי למנוע זרימת אוויר לתוך תא המנוע.

עיצוב פנימי מבטא מראה בטוח ופונקציונלי שמתאים לנהיגה בשטח תוך דגש על עמידות, איכות גבוהה ואמצעים להפחתת עייפות. פנים הרכב מתאפיין במראה אחיד, עם איכות חומרים עקבית, תחושה ומראה המשדרים אופי חזק. האזורים הפונקציונליים שטוחים וקשים, ונקודות המגע רכות ועבות ובעלות תחושה של נפח.  לוח המחוונים של הנהג ומסך המולטימדיה הוצבו גבוה לנראות קלה, ואזור קונסולה רחב – מאפיין מוכר של הלנד קרוזר שומר על בקרי הנהיגה קרובים בהישג יד להפעלה אינטואיטיבית ומהירה. לוח המכשירים הדיגיטלי (7 או 12.3 אינץ' בהתאם לדרגת הגימור) מציג שעונים ונתונים בגרפיקה חדה וברורה לקריאה בכל תנאי התאורה. הגישה למערכת המולטימדיה נעשית באמצעות מסך מגע עם רזולוציה גבוהה (9 או 12.3 אינץ').  הצורה הפיזית של המתגים וכן אופן ההפעלה שלהם אוחדו למתג פשוט או בקרי לחיצה, זאת כדי שהנהג יוכל להפעילם בקלות מבלי להסיט את מבטו מההגה או לשנות תנוחה. צוות הפיתוח התייעץ עם נהגי מרוצים מקצועיים בנוגע לעיצוב משולב של בורר חוגה ומתג לחיצה לפונקציות מערכת הרכב כגון בורר מצבי שטח (Multi-Terrain Select). בטויוטה עשו שימוש בשיטות עיצוב דיגיטלי כדי לשלב חלקים שונים ליחידה אחת, לדוגמה, שילוב לוח השעונים והצג המרכזי בתוך לוח המכשירים הגדול כדי להעניק מראה זורם יותר.  הריפוד לברכיים ופאנלים מרופדים של הדלתות מעניקים הגנה בתנאי שטח קשים, וחלקו העליון של פאנל הדלת מתאפיין בפרופיל שקוע כדי שהנהג יוכל להזיז את המרפק בחופשיות. עיצוב הגה חדש משקף את הסגנון החיצוני האיתן והיציב, עם פתחי חישורים רחבים שעוזרים למנוע מהאצבעות להיפצע במקרה של תנועה חדה של ההגה.

5 או 7 מושבים- הלנד קרוזר החדש, מציע גרסה של חמישה או שבעה מושבים. המושבים הקדמיים מתאפיינים בעיצוב חדש המעניק תמיכה חזקה בנהיגה בשטח והם מתכוונים חשמלית. מושב הנהג מתכוונן חשמלית ב-8 צורות ויש בו כרית מתרחבת (ידנית) המעניקה 50 מ"מ נוספים של תמיכה לאגן הירכיים. עיצוב המושב מונע יצירת חריץ בין כרית ההרחבה וכרית הריפוד המרכזית לתמיכה רצופה.

למושבים הקדמיים החדשים משענת גב דקה יותר, שמשפרת את המרווח לרגליים ולברכיים לנוסעי המושב האחורי, ויש להם חימום ואוורור משולב. כריות ספוג אוריתאן עבות יותר מפזרות את הלחץ על פני שטח רחב יותר של גוף הנוסע וצורתן מעודדת זווית אגן אופטימלית ומפחיתה את העומס על המותניים והשרירים. הכרית יושבת על שכבה קשה, מבנה שעוזר למנוע קריסה של יציבת הנוסע בזמן פניות או החלפת נתיבים. תמיכות הצד שומרות גם הן על הגוף במקומו כאשר מופעלים כוחות אופקיים כמו בנהיגה בתנאי דרך קשים.

שורת המושבים השנייה מציעה סידור מושבים בחלוקה של 60:40, ובדגם של 7 מושבים השורה השלישית כוללת שני מושבים שניתן לקפל באופן ידני או חשמלי, תלוי ברמת הגימור. תקרה חדשה ופשוטה מגבירה את תחושת המרחב, עם אפשרות של חלון גג נפתח או גג פנורמי גדול שמשתרע מעל שורת המושבים השנייה

בגרסת ה- 5 מושבים של הלנד קרוזר החדש, שטח תא המטען עם רצפה שטוחה הוא ארוך ורחב יותר מהדגם הנוכחי. בגרסת ה-7 מושבים תא המטען רחב יותר, אך האורך נותר ללא שינוי כאשר משתמשים בשורת המושבים השלישית.

מנוע- הלנד קרוזר החדש, כולל: מנוע טורבו דיזל 2.8 ליטר שתוכנן מחדש לתמרון משופר ואיזון חזק יותר בין חיסכון בדלק לביצועים. יחידת מנוע DOHC בנפח 2,755 סמ"ק, ארבעה צילינדרים עם הזרקה ישירה מרובת שסתומים מייצרת כוח סוס מקסימלי של 204 DIN/ 150 קילוואט ב-3000 סל"ד, והיא משודכת לתיבת הילוכים  Direct Shift אוטומטית חדשה עם 8 מהירויות שנועדה לשפר את ביצועי הנהיגה והחיסכון בדלק ולהעניק ביצועים שקטים. עם מומנט מקסימלי של 500 ניוטון מטר  או 51 קג"מ המיוצר בין 1,600 ל-2,800 סל"ד, הרכב מסוגל לגרור עד 3,500 ק"ג. בפיתוח היחידה החדשה ניתנה עדיפות לבקרת האצה, עם ביצועים נאמנים לכוונות הנהג, בין אם על הכביש או בשטח, בנהיגה ברחובות העיר או בכביש מהיר פתוח. הכוונה הייתה להעניק תחושת נהיגה ישירה, כמו עם הילוכים ידניים ולשפר את ביצועי ההאצה והתמרון, להנהיג שיפורים ברמות הרעש והרטט, וליצור התנהגות כביש משופרת בתנאים קשים. תכונות מערכת ההנעה כוללות

תיבת הילוכים- אוטומטית חדשה עם 8 מהירויות.

מבנה המרכב- איכות הלנד קרוזר, כרכב שאפשר לסמוך עליו שיגיע בבטחה לכל מקום כוללת את היכולת יוצאת הדופן להתמודד עם תנאי שטח מאתגרים. טויוטה החזירה את הדגם למקורות כך שיהיה בעל חוזק מובנה בסיסי במקום להסתמך על טכנולוגיות מתוחכמות. בה בעת, תמרון קל הוא שיקול מפתח: מעבר ליתרונותיו בשטח, הקונספט של הלנד קרוזר פשוט ועם זאת הוא יציב ונוח לנהיגה לכל אחד בשימוש יומיומי. האופי האותנטי בא לידי ביטוי בשמירה על מבנה של שלדת סולם, עם היכולת להתעלות מעל לדגם הנוכחי. הבסיס לביצועים הוא פלטפורמה GA-F ושלדה חדשה. הפלטפורמה מעניקה למבנה חוזק וקשיחות משמעותית, שמושגים באמצעות שילוב של שיטות בנייה ממוקדת. נעשה שימוש ביריעת פלדה עבה וחומרים בעלי חוזק מתיחה גבוה במקומות אסטרטגיים בכל השלדה כדי להבטיח חוזק רב. קשיחות המומנט הכוללת של השלדה גדלה ב-50%, בעוד שקשיחות השלדה והמרכב יחד עלו ב-30%. התוצאה היא רכב שמגיב ונע בדיוק כמו שהנהג מתכוון. מדובר בדגם הלנד קרוזר הראשון שמאובזר בהגה כוח חשמלי (EPS). בהשוואה למערכת הידראולית, מערכת הגה כוח חשמלי מפחיתה את כמות התנועות החדות שיכולות להתרחש בנהיגה בתנאי דרך קשים ומעניקה היגוי ישיר וחלק יותר ותמרון קל יותר בכל המהירויות. שימוש בהגה כוח חשמלי מאפשר גם לכלול מערכת התרעה ומניעת סטייה מנתיב (Lane Tracing Assist) כחלק מחבילת הבטיחות האקטיבית והסיוע לנהג Toyota Safety Sense.

בטיחות- המבנה הקשיח של הלנד קרוזר 250 החדש מעניק הגנה חזקה במקרה של התנגשות. אבל מעבר לחוזק הבסיסי שלו, הוא נהנה מתכונות Toyota Teammate שעוזרות למנוע תאונות ומספקות הגנה לכל אחד מהנוסעים ברכב במקרה של התנגשות בלתי נמנעת. החבילה כוללת את הדור המתקדם ביותר של חבילת Toyota Safety Sense עם חומרה משופרת שמגבירה את זיהוי סכנה לתאונות. בין האלמנטים החדשים בלנד קרוזר נמנים הרחבה של מערכת קדם התנגשות שכוללת כעת תמיכה במניעת התנגשות בצומת; דיכוי האצה, שמגיב לשימוש פתאומי במצערת בנהיגה במהירות נמוכה; וסיוע בהיגוי בחירום. סיוע אקטיבי בפניות מעניק תמיכה נוספת במהירות נמוכה, מזהה סכנות כגון רכבים חונים והולכי רגל על הכביש ומסייע בהיגוי חלק והאטה כאשר מתקרבים לרכב לפנים או נוהגים בעקומה. תכונות חדשות נוספות כוללות מערכת עצירת נהיגה בחירום (EDSS) ומערכת אזהרת יציאה בטוחה מתריעה אם יש סכנה שהדלת תיפתח כאשר מתקרב מאחור רכב או אופנוע. ניתן לעדכן את מערכות Toyota Safety Sense בעזרת שדרוגי תוכנה דרך האוויר OTA, כך שמערכות הרכב מעודכנות תמיד. בלנד קרוזר החדש, נעשה שימוש במערכת בלמים חדשה שנשלטת אוטומטית לשיפור ההרגשה והביצועים בהתאם לכוונות הנהג. השליטה, הביצועים והקשיחות שופרו כדי להשיג תחושת בלימה טבעית ולינארית. מערכת לחץ לפי דרישה באמצעות יחידת בקרת יציבות רכב רב-תכליתית פועלת בנוסף למערכת לחץ קונבנציונלית ומשפרת את תחושת הבלימה. בקרת בלימה משלבת בין כוח בלימה הידראולי לבין כוח בלימה רגנרטיבית מהמנוע.

עבירות בשטח- הלנד קרוזר יכול להתמודד עם תנאי שטח קיצוניים, אך אין זה בא על חשבון שקט ונוחות בתא הנוסעים, בפרט לאור העובדה כי ננקטו אמצעים רבים כדי למנוע רעש ורטט. בעת הפיתוח צומצם למינימום מספר הנקודות שבהן רעש יכול להיכנס לתא הנוסעים ופותח עיצוב מרכב על השלדה שמייצר פחות רעש, זאת לצד זיהוי והפחתת מקורות רעש ושיפורים רבים בתחום זה לאורך הדגם. צעדים נוספים תורמים להבטחת נסיעה נוחה, ביניהם הגברת הקשיחות בפלטפורמת GA-F.

הלנד קרוזר החדש הוא הדגם הראשון של טויוטה שעושה שימוש במנגנון לניתוק המוט המייצבStabiliser Disconnect Mechanism (SDM) הטומן בחובו יתרון כפול – שיפור הביצועים בשטח ונסיעה נוחה יותר על כבישים רגילים. בורר מצבי שטח (Multi-Terrain Select (MTS מתאים את ההיגוי, כוח הנסיעה ובקרת הבלימה ההידראולית כך שיענו על הדרישות של תרחישי נסיעת שטח שונים.

מוניטור תצוגה פנורמית (Panoramic View Monitor (PVM של הלנד קרוזר מעניק מבט מלא על האזור בסביבה המיידית של הרכב, ופונקציית מוניטור תנאי השטח  (Multi-Terrain Monitor (MTM מראה את הנעשה מתחת לרכב כדי לעזור בתמרון מדויק בתנאי שטח מאתגרים.

מתי בישראל ? פרטים מלאים אודות הגרסאות ורמות הגימור הצפויות להיות משווקות בישראל, ימסרו לקראת השקת הרכב ברבעון השלישי של השנה.

צלום: יצרן

להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg