הסעת ילדים ברכב- מדריך


ילד בטוח במושב בטוח
סלקל, בוסטר, מושב בטיחות. מתי, למי ואיך נבחר אותם.
8.7.2014
מאת: מערכת אוטוקום בשיתוף עם ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים

תינוק הגיע לעולם והוא מתבגר וגדל ותופס את מקומו במשפחה וגם במכונית המשפחתית. היום כבר ברור לכל כי תינוק, פעוט או ילד אינו יכול לשבת במכונית על מושב של המבוגרים והוא זקוק למושב בטיחות משלו המותאם לגילו ולמשקלו.
יש כמה כללי אצבע שכדאי לשמור. הדבר החשוב מכל הוא שילדים מרגע לידתם ועד גובה 145 ס"מ (בסביבות גיל 11-9 בהתאם לגודלו של הילד) צריכים לשבת במושב בטיחות ורצוי במושב האחורי. מחקרים שנערכו בארה"ב מצאו, כי מושבי הבטיחות מתקשרים עם ירידה של 71% במקרי תמותת התינוקות כנוסעים ברכב ועם ירידה של 54% במקרי תמותת הפעוטות בני 4-1 כנוסעים ברכב.
השלבים השונים של מושבי בטיחות
בגדול אפשר לדבר על שלושה סוגי מושבים.
סל קל- בדרך כלל המושב הראשון של התינוק הינו סל קל, אשר מאפשר שליפה של המושב עם התינוק מהרכב. מומלץ להושיב תינוקות נגד כיוון הנסיעה עד גיל שנתיים לפחות. הדגמים השונים מתאפיינים בין מושבים בעלי בסיס, הנשאר במכונית, ובין דגמים המוצאים במלואם מהמכונית. חשוב להקפיד על נעילת הכסא במושב.
בסיס לסל קל סל קל עם בסיס
מושב בטיחות ומושב בטיחות משולב- הסוג השני של מושבי הבטיחות מיועדים לפעוטות וילדים צעירים . ישנם שני סוגים, מושב בטיחות משולב אשר מאפשר הושבה קודם נגד כיוון הנסיעה ולאחר מכן עם כיוון הנסיעה, ומושב בטיחות עם כיוון הנסיעה בלבד. השימוש במושב הבטיחות מתאים לגילאים ומשקלים שונים ע"פ הוראות היצרן שתמיד קובעות.
מושב משולב יכול להתאים נגד כיוון הנסיעה מלידה ועם כיוון הנסיעה עד למשקלים וגילאים שונים. מושב בטיחות עם כיוון הנסיעה מומלץ החל מגיל שנתיים. בשוק יש מגוון גדול של מושבים, חשוב לבחור מושב שמתאים לרכב ולמשקל וגובה של הפעוט.

מושב בוסטר

ילדים מגיל 4-3 ומעל 18 ק"ג, עד גיל שמונה ע"פ החוק או עד גובה 145 ס"מ ע"פ המלצת הבטיחות של ארגון 'בטרם', יושבים במושב מגביה – בוסטר. חגירת הילד בבוסטר תעשה באמצעות חגורת אגן-כתף של הרכב. יש שני סוגי בוסטרים עיקריים, עם גב וללא גב. ההתאמה תהיה בהתאם למאפייני הילד. בוסטר עם משענת גב, תפקידו להגן על הצוואר והראש במקרה שהם גבוהים יותר ממשענת המושב וכן מגינים על הילד מפגיעת צד ומכריות אוויר וילון. יש בוסטרים עם משענת ראש מתכוונת המתאימה לשלבי ההתפתחות השונים של הילדים ואף אפשר להוציא אותה במידה והילד גדל מספיק. במקביל אפשר למצוא גם בוסטר ללא משענת.

מושב בוסטר עם גב בוסטר בלי גב

ילדים בוגרים – ילדים בוגרים בגובה 145 ס"מ דינם כדין מבוגרים ועליהם להיות חגורים בחגורות הבטיחות המוצלבות אלכסונית מהכתף ועד לאגן. חשוב לזכור שבמרבית כלי הרכב אפשר לווסת את גובה החגורה האלכסונית.
המצב החוקי
מבחינת החקיקה הישראלית, החוק אומר בפשטות:
1. תינוק עד גיל שנה חייב לשבת במושב בטיחות נגד כיוון הנסיעה ברכב.
2. ילדים עד גיל 3 שנים חייבים לשבת ברכב כשהם חגורים במושב בטיחות המתאים למשקלם וגובהם.
3. ילדים בגילאי 3-8 חייבים לשבת במושב בטיחות מגביה (בוסטר).
4. ילד היושב במושב בטיחות (או סלקל) לא יישב מול כרית אוויר פעילה.
טיפים לקניית מושב בטיחות
קונים מושב עם תו תקן- בישראל ניתן לרכוש מושבים העומדים בתו תקן האמריקאי FMVSS 213או בתו תקן האירופאי ECER44-04או ECER129המאושרים על ידי משרד התחבורה.
כמו כן, אם רכבכם מצויד בהתקן איזופיקס (מנגנון המאפשר לחבר את המושב ישירות לשלדת הרכב באמצעות טבעות המותקנות ברווח שבין משענת הגב והמושב עצמו) אל תוותרו על מושב מתאים.
עיגון מושבי בטיחות באמצעות איזופיקס ISOFIX
נתון חשוב נוסף הוא תאריך הייצור. לא מומלץ לקנות כיסא בטיחות למעלה מחמש שנים לאחר ייצורו. בתחתית כל מושב צריכים להיות מסומנים תאריך הייצור, קבוצת הגיל, משקל והגובה אליהם המושב מתאים
אפשר בקלות להתבלבל בין מגוון הדגמים הרב המוצע בחניות. מגוון דגמי המושבים בא לידי ביטוי בעיצוב ובצבעוניות, בסוג החומר, (יש מושבים העשויים מחומר מוקצף המיועד לבלימה בעת תאונה), בצורת החיבור למושב ובצ'ופרים נוספים כמו מושבים שאפשר לסובבם על צידם מה שמקל על הכנסת והוצאת הילדים מהרכב ומושבים שאפשר להסיר את הכיסוי לצורך כביסה. לפני שקונים צריכים לחשוב על כמה פרמטרים מרכזיים. חשוב להתאים את המושב לרכב המרכזי בו הילד ייסע. חשוב להתאים את המושב לגודל הילד ולמידת הנוחות המרבית (מרכיב חשוב לנוחות הישיבה במושב הוא עובי הריפוד) שהוא יעניק אך לעולם לא על חשבון הבטיחות שאלת גודל המושב מטרידה במיוחד הורים רבים המתמודדים עם הצורך להתקנת מספר מושבי בטיחות באותו ספסל ברכב. במקרה כזה מומלץ לבחור מושבים צרים. ניתן לפנות למרכז מומחים של ארגון 'בטרם' להמלצות על מושבים בגדלים שונים.
מתי עוברים שלב במושבי בטיחות ?
הבלבול הגדול בקרב ההורים בא לידי ביטוי בשאלה החוזרת על עצמה מתי לעבור לשלב הבא האם ההגדרות הן כרונולוגיות או ביולוגיות (משקל, גובה). ההורים בישראל מאוד ממהרים להעביר את ילדיהם לשלב הבא, מסלקל למושב בטיחות, ממושב בטיחות לבוסטר ומבוסטר לחגורת הרכב. ככלל, לילדים עדיף "להישאר" בשלב הבטיחותי המוקדם יותר ככל האפשר.
שאלה אופיינית שנמצאה באתר אינטרנט אומרת כך:
בני בן שלוש ו-8 חודשים, שוקל 16 קילו, יושב בכיסא בטיחות. האם ניתן להעבירו לבוסטר?
בתי בת שנה שוקלת 10 קילו. יושבת נגד כיוון הנסיעה בסלקל האם להעבירה לכיסא בטיחות עם כיוון הנסיעה?
תשובה: לגבי ילדתך בת השנה, מבחינת החוק ניתן להעבירה לישיבה במושב בטיחות עם כיוון הנסיעה. יחד עם זאת, ארגון 'בטרם' ממליץ להמשיך להושיב תינוקות נגד כיוון הנסיעה עד גיל שנתיים לפחות במושב בטיחות המתאים למשקלם וגובהם. ממחקרים שונים עולה כי ילדים בני שנה עד שנתיים היושבים נגד כיוון הנסיעה בטוחים פי 5 ויותר מילדים בגילאים אלו היושבים עם כיוון הנסיעה.
לגבי בנך, לפי החוק ילד שמלאו לו 3 שנים וטרם מלאו לו 8 שנים צריך לנסוע רתום במושב בטיחות או במושב מגביה המתאים לגובהו ומשקלו של הילד. כך שאין התייחסות בחוק למשקלו של הילד. המלצת ארגון 'בטרם' היא להסיע ילד מעל גיל שנה ומשקל 9 ק"ג במושב הבטיחות, כאשר הילד חגור ברצועות הפנימיות של הכסא עד משקל 18 ק"ג. מעל משקל 18 ק"ג ניתן להסיע את הילד במושב הבטיחות מסוג בוסטר כאשר הילד חגור בחגורת הבטיחות (חגורת אגן-כתף) של הרכב.
למידע נוסף ולייעוץ ניתן לפנות למוקד מומחים של ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים [email protected] 03-9263111
להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg