פול ספיד
מרוצי פורמולה F-1 – פסגת הספורט המוטורי העולמי בעולם מכוניות המרוץ. מהירות שחוצה את 400 קמ"ש.
ספטמבר 2014
כתב וצילם: נועם קום
מרוץ פורמולה 1, שראשיתו בשנת 1948, הוא הדובדבן של הספורט המוטורי בשל ההשקעה הטכנולוגית והאנושית. התקציב השנתי של המפעל נאמד בחמישה מיליארד דולר בשנה, ומלבד הנהגים מועסקים מאות עובדים, בהם מהנדסים, טכנאים, מכונאים, אנשי לוגיסטיקה, אנשי שיווק ואנשי מכירות. נהיגה במכונית פורמולה 1 היא משימה מקצועית ומורכבת מאוד. על הנהגים לקבל החלטות רבות ולתפעל את המכונית בזמן קצר ובמהירות של מאות קמ"ש בשעה שהם מתחרים עם מתמודדים אחרים. בשעת הנהיגה נמצאים הנהגים בתנוחת ישיבה לא נוחה ומופעלים עליהם עומס ולחץ רב. דופק הלב של הנהג עשוי להגיע ל-170 פעימות בדקה ויותר.
מי מנצח?
העיסוק בספורט זה סוחף מיליונים רבים של אנשים, המגלים עניין ומעורבות ב-17 מרוצים המתקיימים מדי שנה במדינות אוסטרליה, מלזיה, בחריין, ספרד, מונקו, קנדה, ארה"ב, צרפת, בריטניה, הונגריה, טורקיה, איטליה, בלגיה, יפן סין וברזיל. עם סיום המרוצים, מוענקים התארים "אלוף העולם" ליחידים ולקבוצות. בתואר הקבוצתי זוכה הקבוצה שצברה את מרב הנקודות הקבוצתיות וששני נהגיה השיגו את הדירוג המצטבר הגבוה ביותר. בתואר תואר אלוף העולם ליחיד זוכה הנהג שהשיג את הניקוד המצטבר הגבוה ביותר בסיכום כל המרוצים.
מרוצי פורמולה F-1 – פסגת הספורט המוטורי העולמי בעולם מכוניות המרוץ. מהירות שחוצה את 400 קמ"ש.
ספטמבר 2014
כתב וצילם: נועם קום
מרוץ פורמולה 1, שראשיתו בשנת 1948, הוא הדובדבן של הספורט המוטורי בשל ההשקעה הטכנולוגית והאנושית. התקציב השנתי של המפעל נאמד בחמישה מיליארד דולר בשנה, ומלבד הנהגים מועסקים מאות עובדים, בהם מהנדסים, טכנאים, מכונאים, אנשי לוגיסטיקה, אנשי שיווק ואנשי מכירות. נהיגה במכונית פורמולה 1 היא משימה מקצועית ומורכבת מאוד. על הנהגים לקבל החלטות רבות ולתפעל את המכונית בזמן קצר ובמהירות של מאות קמ"ש בשעה שהם מתחרים עם מתמודדים אחרים. בשעת הנהיגה נמצאים הנהגים בתנוחת ישיבה לא נוחה ומופעלים עליהם עומס ולחץ רב. דופק הלב של הנהג עשוי להגיע ל-170 פעימות בדקה ויותר.
מי מנצח?
העיסוק בספורט זה סוחף מיליונים רבים של אנשים, המגלים עניין ומעורבות ב-17 מרוצים המתקיימים מדי שנה במדינות אוסטרליה, מלזיה, בחריין, ספרד, מונקו, קנדה, ארה"ב, צרפת, בריטניה, הונגריה, טורקיה, איטליה, בלגיה, יפן סין וברזיל. עם סיום המרוצים, מוענקים התארים "אלוף העולם" ליחידים ולקבוצות. בתואר הקבוצתי זוכה הקבוצה שצברה את מרב הנקודות הקבוצתיות וששני נהגיה השיגו את הדירוג המצטבר הגבוה ביותר. בתואר תואר אלוף העולם ליחיד זוכה הנהג שהשיג את הניקוד המצטבר הגבוה ביותר בסיכום כל המרוצים.
מבנה המכונית ומערכותיה
מבנה אווירודינמי ומרכז הכובד נמוך במיוחד למכוניות הפורמולה. המרכב עשוי מסיבי פחמן וממגוון חומרים קלי משקל וחסיני אש. רוחב המכונית כ-1.80 מ' ומשקלה כ-700 ק"ג. המנוע ממוקם במרכז הרכב והוא מאוזן ובמבנה V6טורבו. נפחו בדרך כלל 1,600 סמ"ק והוא מספק 800 כוחות סוס. מהירות הסיבובים מוגבלת ל-15,000 סל"ד. המהירות המרבית במכוניות המרוץ מגיעה ל-410 קמ"ש, וזמן התאוצה מ-0 ל-200 קמ"ש מתקבל בפחות מארבע שניות. המנוע ניזון מבנזין ומתערובת מיוחדת המכילה דלק ביולוגי. כיום מטמיעים היצרנים במכוניות גם טכנולוגיה היברידית. למנוע האימתני מוצמדת תיבת הילוכים חצי-אוטומטית עם שמונה הילוכים קדמיים. מנופי העברת ההילוכים ממוקמים בגלגל ההגה, והנעת הגלגלים אחורית. רגלי מכוניות הפורמולה ,1 הם צמיגים מיוחדים, בדרך כלל מתוצרת "פירלי" שלרוב נותנת החסות למרוצים. הצמיגים האחוריים, רחבים וגדולים מהקדמיים. טווח הנסיעה של הצמיגים הוא כ-80 ק"מ בשל החיכוך העצום המתקבל במהירות גבוהה. הבחירה בסוג הצמיגים היא אותה בחירה לגבי עשרת הנהגים המובילים בדירוג למרוץ. צמיגים רכים מהירים יותר אולם מתבלים בטווח קצר. ישנם ארבעה סוגי צמיגים והם מוחלפים לפי תנאי המסלול. בתחילת כל מרוץ משתמשים באותו סוג, והוא הסוג שנבחר למוצלח ביותר בשלב התחרויות המוקדמות. בתחרויות המתקיימות בגשם משתמשים בין השאר בצמיגים שימנעו את החלקת המכוניות. מהירות החלפת הצמיגים מרתקת, ויש לה השפעה רבה על ההצלחה במרוץ. תקנות המרוץ מחייבות להחליף סט צמיגים לפחות פעם אחת במרוץ. מכונית פורמולה 1 , נעזרת בבלמי דיסק, ומרחק הבלימה ממהירות של 100 קמ"ש נאמד ב-15 מטר.
נהגים וקבוצות
בכל מרוץ משתתפים 22 נהגים מכל העולם המייצגים 11 קבוצות שבכל אחת שני נהגים. בין הנהגים הבולטים ב-2014 : ניקו רוזברג (גרמניה) ולואיס המילטון (אנגליה) ממרצדס, סבסטיאן ווטל (גרמניה) ודניאל ריקארדו (אוסטרליה) מאינפיניטי רד בול רייסינג, פרננדו אולנסו (ספרד) וניקו רייקונן (פינדלנד) מפרארי, רומין גרוסגין (צרפת) ופסטור מלדונדו מלוטוס, ג'ונסון בוטון (אנגליה) וקוין מגנוסן (דנמרק) ממקלארן ופליפה מאסה (ברזיל) וואלטרי בוטס (פינלנד) מוויליאמס. הקבוצות מבוססות על יצרניות רכב מוכרות, כגון: מרצדס, פרארי, אינפיניטי ורנו. חלקן מגיעות מעולם העסקי למשל רד בול רייסינג, ויליאמס, מרוסיה, קטאראם, פורס אינדיה ועוד. בטקס הענקת הגביע המתקיים בסיומו של כל מרוץ, מנוגנים שני המנונים: המנון מדינת האם של הקבוצה והמנון הלאום של הנהג.
המרוצים
מרוצי פורמולה 1, מתקיימים 20-17 פעמים בשנה בסופי שבוע, בין החודשים מרס לנובמבר, בתדירות של שבועיים. תהליך המרוץ מתחיל ביום שישי ובו מתקיימים שני מקצי אימון המהווים לנהגים ולקבוצות חימום והכנה לקראת המרוץ והיכרות עם מסלול המרוצים שמשתנה ממדינה למדינה. בשבת, מתקיימים מקצי דירוג. בגלל רוחבם המוגבל של מסלולי המרוצים, אי אפשר להזניק את כל המכוניות במרוץ מקו אחד, והזינוק נעשה כאשר הן עומדות בשני טורים. במקצה הדירוג על כל נהג להשלים הקפה של המסלול בזמן המהיר ביותר. למיקום המכונית בתחילת המרוץ יש חשיבות רבה בכל המרוצים, ובעיקר במסלולים שבהם קשה לבצע עקיפות. במרבית המרוצים מנצח הנהג שזינק ראשון מקו הזינוק, ה"פול פוזישן". המרוץ הסופי מתקיים בימי א'. מספר ההקפות של המסלול משתנה לפי תנאי המסלול ואורכו. המרוץ נערך לאורך של כ- 280 ק"מ, בצבירת היקפי מסלולים מיוחדים שאורכם כ- 4 ק"מ. הניקוד הסופי של כל נהג נקבע לפי יכולת הזינוק שלו, מהירותו במרוץ, יכולתו לעקוף מכוניות אטיות, הצלחת הנהג להימנע מתקלות ותאונות ושמירה על חוקי התחרות.
על קו הזינוק
המארגנים ערוכים לתאונות. מכונית בטיחות מהירה ומיוחדת מתוצרת מרצדס נכנסת לראש המסלול ונוסעת לאט כדי להוריד את קצב המהירות בכמה סיבובים שבמהלכם יצליחו הסדרנים לסלק את המפגעים מהמסלול.
רכב בטחון