שוק הרכב לאן?


סיכום שנה – שוק הרכב לאן?
15/9/2012
ענף הרכב בישראל, נכנס לרבעון האחרון של שנה לגמרי לא קלה שבאה לידי ביטוי במגמת ירידה משמעותית במכירות, תחושת מיתון במשק ונקיטת צעדים זהירים מצד היבואנים, ביחס לחברות הליסינג וללקוחות השוק המוסדי. התהפוכות בענף נובעות מגל אירועים בעולם ובארץ כדוגמת המעבר מלפני שנה לרפורמת מיסוי ירוק המעודדת רכבים חסכוניים ונקיים, המחאה החברתית והמלצות ועדת זליכה שקמה במטרה לצמצם את הריכוזיות בתחום הרכב ולשיפור התחרות. ההמלצות המתמקדות בפעילות היבואנים וחברות הליסינג גרמו לכך שהחששות גרמו לשוק להתנהל במתינות. בניגוד לשנים האחרונות התמקדו היבואנים וחברות הליסינג בקהל יעד שונה, הלקוחות הפרטיים הנהנים ממחירים אטרקטיביים מצד היבואנים ומצד חברות הליסינג המוכרות מכוניות חדשות עם 0 ק"מ.
מכירות כלי רכב – הצבור הכריע לטובת העדיף מכוניות מיני וסופר מיני חסכוניות וזולות, קטנות וחסכניות בדלק. במקביל מסתמן שפל במכירת מכוניות משפחתיות. שינוי המגמה, הביא לירידה בהכנסות המדינה ממיסי קניה על רכבים חדשים אך האוצר הוא רב תחבולות וכדי לתקן את החיסרון במיסים יזמו מהלך המשנה את דרגות הזיהום כלפי מעלה ובכך יחול שינוי לרעה בפטור ממס מה שיגרום להתייקרות משמעותית מתחילת שנת 2013 .
תחרותיות בענף הרכב – ועדת זליכה הגישה את מסקנותיה בחודש פברואר. עד כה החלו בביצוע מספר המלצות כמו: יבוא מקביל של מכוניות. שלדעת הועדה יביא להגברת התחרותיות במשק. הבעיה היא שאת התיאוריה הזאת קשה ליישם שכן שהיבואנים הקיימים בישראל מקבלים מחירים זולים לדגמים הנפוצים בישראל. בנוסף לכך, שוק הרכב בישראל מתבסס ברובו על מכוניות משפחתיות אוטומטיות ממונעות בנזין דגמים שאינם נפוצים במדינות אירופה שם הקו המושל בכיפה הוא מכוניות דיזל עם תיבות ידניות. מנגד, בשוק האמריקאי נפוצות מכוניות עם מנועים בנפח גדול.
מחירי הדלק– מתחילת השנה עלה מחיר הדלק ב- 14% ובחודש ספטמבר מחיר הדלק שבר את שיא כל הזמנים וחצה את רף ה-8 שקלים. מהחודש נשלם 8.25 ₪ לכל ליטר בנזין .בארה"ב לשם השוואה מחיר גלון דלק (כ-3.75 ליטר עולה כ-3.80 דולר ובמספרים ישראליים כ-3.85 שקלים לליטר. השינוי מורגש ומעיק על כיסו של כל נהג. האבסורד שבדבר, שרמת המיסוי על הדלק בישראל מהווה כיום כ- 51% ממחיר כל ליטר. הממשלה מממשיכה ביחסה הקבוע לנהגים כאל מכונת מזומנים לכל דבר ועניין ואינה מראה כל סימן של התחשבות בצרכנים שנאלצים לספוג על עצמם את הייקור הנובע ממחיר הדלק בעולם ושינוי בשערי המטבע.
האם תם עידן הדיזל? השינוי הצפוי בדרגות הזיהום עשוי לפגוע משמעותית במכוניות הניזונות מסולר. מן ההיבט של איכות הסביבה במדינות אירופה מנועי דיזל מודרניים נחשבים כמנועים נקיים, אך הנוסחה הישראלית לזיהום אוויר, מפלה את רכבי הדיזל לרעה. דרגת הזיהום הגבוהה ועמה רמת המיסוי הגבוהה עשויה לייקר בשיעור של אלפי ₪ רכבי דיזל ונראה כי אלה יהפכו לנוסטלגיה.
מכוניות חשמליות – עידן המכוניות החשמליות יצא לדרך בישראל. חברת בטר-פלייס החלה בשיווק רכבי רנו פלואנס ZE הניזונות מחשמל בלבד, באמצעות סוללה הניתנת לטעינה או החלפה ברשת תחנות הפרוסות ברחבי הארץ. עד כה נפתחו קרוב לעשרים תחנות המאפשרות כיום נסיעה מדן ועד אילת. מעל 300 מכוניות כבר נמכרו. החברה יצאה במסלולים אטרקטיביים לרוכשים פרטיים המתומחרים בעלות חסכונית לעומת מכוניות דלק. ימים יגידו האם החזון הירוק מתגשם בארצנו.
בברכת שנה טובה ובטוחה בכל הדרכים
להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg