חשיבות מילוי אוויר בצמיגים

כל מה שרצית לדעת על מילוי אוויר בצמיגים
כמה אתה יכול להרוויח או להפסיד וזאת מבלי להשקיע אפילו שקל אחד
מזלנו שאנו עדיין לא משלמים על האוויר שאנו נושמים ומקבלים אותו בחינם. גם מילוי האוויר בצמיגים עדיין לא עולה לנהגים כסף. צמיגיות נותנות שירות למילוי אוויר ללא כל תשלום, כמו כן ניתן למצוא משאבות למילוי אוויר ברוב תחנות הדלק. מה שצריך זה רק רצון ואכפתיות של הנהג לבצע פעולה פשוטה זו.
בכתבה זו שהוכנה באוטולוקס טיירס (ישראל) בע"מ על ידי מהנדס הצמיגים מר יוסף אלעני אנו מציגים בפניכם את חשיבות לחץ הניפוח התקין בצמיגי רכביכם.
שמירה על לחץ ניפוח בצמיגים בהתאם להוראות יצרן הרכב מבטיח (במידה והרכב תקין מבחינה תחזוקתית) לנהג את כל היתרונות שהצמיג מתוכנן לספק, ומאידך חסרונו אפילו באחוזים קטנים יפגע בתפקוד הצמיג במישורים של בטיחות, כלכליות וכמות זיהום האוויר.
הצמיג בנוי ממרכיבים שונים כגון גומי, תוספות שונות בתערובת, חוטים סינטטיים, פלדה ועוד. חומרים אלו מושפעים במידה רבה מחום. לכן, נסיעה בלחץ ניפוח נמוך עלולה לגרום למספר רב של תקלות בטיחותיות ובנוסף תגרום להוצאות כספיות מיותרות ותפגע באיכות הסביבה.
בטיחות נסיעה- נסיעה בלחץ ניפוח נמוך תגרום לאי נוחות בנסיעה במקרה הטוב, אך יכולה לגרום לחוסר יציבות של הרכב על הכביש, ציפה בכבישים רטובים ואיבוד שליטה על הרכב. כמו כן ביצועי הרכב בפניות ובעקיפות יפחתו בצורה משמעותית עד כדי סיכון הנהג, מרחק הבלימה של הרכב מתארך, דיוק ההיגוי יקטן והרעש מהצמיגים יגדל.
שמירה על חיי הצמיג- נסיעה בלחץ ניפוח שאינו תואם להוראות יצרן הרכב מקצר באופן משמעותי את חיי הצמיג. חימום יתר במבנה הצמיג יכול להוביל לפירוקו והתפוצצות הצמיג, במיוחד במהירויות גבוהות ללא התרעה מוקדמת. כמו כן הדבר יכול לגרום להיווצרות סדקים בדפנות הצמיג בייחוד בצמיגים בעלי חתך נמוך, ולשחיקה מופרזת בכתפי המדרס, ואי אחידות בשחיקת הסוליה.
כלכליות ואיכות הסביבה- נסיעה בלחץ ניפוח שאינו תואם את הוראות יצרן הרכב תגרום לגידול בצריכת דלק, פגיעה באיכות הסביבה עקב פליטת גזים רעילים, ופגיעה באיכות חיינו עקב עוצמת הרעש הנובעת מהתחבורה שתגדל אף יותר עקב נסיעת רכבים עם לחץ אוויר נמוך בצמיגים.
צמיגי נוסעים מורכבים על הרכב ללא פנימית (TUBELESS), לכן במקרה של תקר הצמיג מאבד אוויר בצורה איטית כך שלרוב קשה להבחין בדליפת אוויר באופן מיידי.
צמיג עם לחץ אוויר תקין

צמיג שאיבד מחצית מלחץ האוויר צמיג בעל לחץ אוויר תקין
להלן מספר טבלאות הממחישות את הנזקים הנגרמים בנסיעה בלחץ ניפוח נמוך.
החישובים נעשו על בסיס לחץ ניפוח מומלץ של 30 PSI
אחוז ירידה בלחץ הניפוח
גידול בשחיקת הצמיג באחוזים
גידול בצריכת הדלק
10%
5%
2%
20%
16%
4%
30%
33%
6%
40%
57%
8%
50%
78%
10%
על מנת להמחיש את ההפסדים בשקלים נלקחו הפרמטרים הבאים: נסיעה חודשית- 2500 ק"מ, ממוצע צריכת דלק -ליטר לכל 10 ק"מ, עלות ליטר דלק- 5.5 ₪, עלות צמיג ממוצע 250 ₪
עלויות הפסדי הדלק והצמיגים בשקלים
אחוז ירידה בלחץ הניפוח
לחץ הניפוח ב- PSI
הפסד דלק חודשי בש"ח
הפסד חודשי בש"ח ל-4 צמיגים
10%
27
27.5 ₪
50 ₪
20%
24
55 ₪
160 ₪
30%
21
82.5 ₪
330 ₪
40%
18
110 ₪
570 ₪
כל צריכה נוספת של דלק בגין נסיעה בלחץ ניפוח נמוך מהמומלץ, תגרום לפליטה נוספת של 2.4 ק"ג של דו תחמוצת הפחמן (CO2). ובהנחה שקיימים כ- 1.5 מליון רכבי נוסעים במדינה. ניתן לראות בטבלה שלהלן את הנתונים המדאיגים.
אחוז ירידה בלחץ הניפוח
הפסד בליטרים של דלק בשנה
כמות CO2 שנפלטת בטונות
10%
60
216,000
20%
120
423,000
30%
180
648,000
40%
240
864,000
בארה"ב נושא לחץ האוויר בצמיגים נתפס כנושא חשוב ממדרגה ראשונה. המשרד לבטיחות בדרכים האמריקאי כבר הפנים את חשיבות אימוץ כללי נהיגה חדשים בכלל, וחשיבות לחץ ניפוח בפרט, ומחייב את יצרני הרכב שכל רכב עד 4.6 טון שמיוצר, יהיה מצויד במערכת בקרת לחץ אוויר וטמפרטורה בצמיגים ( (TPMSהחל מספטמבר 2008.
בקרת לחץ אוויר
במדינות כמו קליפורניה בארה"ב אף הגדילו לעשות וחוקקו חוק הקובע כי כל תעשיית תחזוקת הרכב (קרי מוסכים, צמיגיות, מכוני רישוי וכל בית העסק שנותן שירותים מכאניים לרכב או שמציע החלפת שמנים), מחויבים לבדוק לחץ אוויר בצמיגים לכל רכב אשר מקבל מהם שירות ואם לחץ האוויר אינו בהתאם להוראות יצרן הם מחויבים לתקנו בהתאם. החוק ישפיע על 40,000 נותני שירות במדינה. (לא נכללים בחוק בתי עסק לזגגות רכב, פחחות וצבע ושטיפת מכוניות). החוק יכנס לתוקפו החל מתאריך יולי 2010.
החוק הינו חלק מהפתרון של מדינת קליפורניה לבעיית ההתחממות הגלובאלית, מטרת החוק היא לגרום לחיסכון בדלק, הפחתת פליטת גזים רעילים לאטמוספרה, והארכת חיי הצמיג. ברברה ריורדן חברה במועצת ARB (Air Resources Board) ,שהינה חלק מהסוכנות להגנת הסביבה של מדינת קליפורניה, מציינת: "החסכון שיווצר מאכיפת חוק זה הינה עצומה: הפחתה של פליטת 700,000 טון של גזים רעילים לסביבה בשנה, הפחתת צריכת הדלק במדינה ב 75 מליון גלונים, ומאריך את חיי הצמיג בממוצע ב 4700 מייל (כ-7500 ק"מ).
"צמיגים בעלי לחץ אוויר נמוך גורמים לבזבוז מיותר של דלק, נגרמת שחיקה מרובה של הצמיג ומקטין משמעותית את בטיחות הנהג" טוען דן זלינסקי נשיא RMA (Rubber Manufacturers Association), "החקיקה הזו תעזור בשמירה על איכות הסביבה בקליפורניה בנוסף צרכנים יחסכו כסף בעלויות דלק ובעלות צמיגים, כמו כן יעזור להגברת בטיחות התעבורה במדינה".
גם אירופה החלה ללכת בעקבות החקיקה בארה"ב וחוק המחייב התקנת מערכות TPMS על רכבים חדשים שמיוצרים יכנס לתוקפו בשנת 2012.
בינתיים מחקר חדש שנערך בבריטניה מראה כי רוב המוחלט של הנהגים מבזבזים כסף מיותר על דלק, שוחקים את צמיגיהם ומקצרים את חייהם "ותורמים" את חלקם בפליטת גזים רעילים אשר פוגעים באיכות הסביבה, וכל זאת עקב בורות וחוסר מודעות לגבי בדיקה ושמירה על לחץ האוויר בצמיגי רכבם.
50% מכלל הנהגים הנשאלים חושבים שצריכים לבדוק את לחץ האוויר בצמיגיהם פעם ב-4 שבועות. 21% מהנהגים הנשאלים חושבים שצריכים לבדוק את לחץ האוויר פעם בשבועיים. בפועל קודי התעבורה מציינים שצריכים לבדוק את לחץ האוויר פעם בשבוע.
המחקר כלל יותר מ-1500 נהגים מכל רחבי בריטניה שנשאלו כל כמה זמן צריכים לבדוק את לחץ האוויר בצמיגים בכדי לשמור על בטיחות נהיגתם, חיסכון בדלק וחיי הצמיג, והפחתת זיהום הסביבה.
59% אחוז מהגברים ענו נכון אך בפועל פחות מרבע מהעונים אמרו שאכן מבצעים את הבדיקה פעם בשבוע. לעומת זאת 37% מהנשים ענו נכון אך פחות מחמישית מהעונות טענו שהם מבצעות את הבדיקה, בעוד שכמעט 50% מהם טענו כי אינן יודעות איך לבצע זאת.
באנגליה לקחו את האכיפה צעד נוסף קדימה ורכב שימצא עם ליקוי בצמיגיו כגון: צמיגים שאינם מתאימים לרכב המיועד, צמיג בעל עומק חריצים מתחת למינימום הקבוע בחוק, בליטות כתוצאה מהפרדות שכבות הצמיג, או חוטים חשופים, וכן צמיגים בעלי לחץ ניפוח שאינו תואם את הוראות יצרן בצורה מהותית ייקנס בסכום גדול שיכול להגיע ל- 2500 לירות שטרלינג פר צמיג!
כפי שצוין בעבר גם אצלנו המצב אינו "מזהיר פנים". הנהגים הישראלים לצערנו מפגינים חוסר ידע וחוסר אכפתיות בכל הנוגע ללחץ אוויר הולם בצמיגי מכוניותיהם. רק רבע מהישראלים בודקים באופן קבוע את לחץ האוויר בצמיגי המכונית ודואגים לשמור על לחץ אוויר תקין על-פי דרישת יצרן הרכב.
במחקרים שנעשו בארץ התגלה כי לפחות מחצית מכלי הרכב הנעים על כבישי ישראל עושים זאת עם לחץ נמוך מידי בצמיגים. בבדיקה שנערכה בעבר עבור "ידיעות אחרונות" התגלה כי בכ- 67% מכלל הצמיגים שעל כלי הרכב שנבדקו נמצאו ליקויים, חלקם במידה שעלולה לסכן את חיי הנוסעים ברכב. מתוך אחוז הצמיגים הלקויים 30% היו ליקויים של לחץ אוויר.
כמו כן, מחקרים שערכה משטרת ישראל הוכיחו כי תאונות דרכים רבות נגרמות עקב צמיגים שאבדו לחץ אוויר. תאונות דרכים לא מעטות על כביש 6 המהיר, אירעו כתוצאה ישירה של צמיגים לא מנופחים כהלכה.
לכן, על מנת להקטין את תאונות הדרכים, לחסוך בדלק, למנוע החלפה מהירה של צמיגים עקב שחיקה, ולשמור על איכות חיינו ועל סביבה ירוקה יותר על ידי הפחתת פליטה של גזים רעילים לאטמוספרה. על כולנו לעשות מאמץ קטן וללא השקעה כספית כלל ולשמור על לחץ האוויר תקין על פי הוראות יצרן הרכב בצמיגי מכוניותיהם.

לחץ אוויר תקין


הכתבה באדיבות חברת אוטולוקס ישראל בע"מ היבואנית המובילה בארץ של צמיגים
להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg