עצירת יבוא מטורקיה וההשלכות על ענף הרכב בישראל

משרד הסחר הטורקי, הודיע על סיום ייצוא של מוצרי תעשיה וכלי הרכב לישראל. ידיעה שהפתיעה את יבואני הרכב בישראל. משנת 2020 הענף עובר טלטלות, בבריאות, בביטחון וכעת בתחום המסחרי. היקף ייבוא כלי רכב מטורקיה המיוצרים בה, עומד על כ- 8% מכלל ייבוא כלי הרכב לישראל. בשנת 2023, יובאו לישראל כ- 23,600 כלי רכב. מינואר עד סוף אפריל השנה, ייובאו לישראל כ- 8,696 כלי רכב. מדובר בירידה של כ- 18% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

תעשיית הרכב מטורקיה משמעותית וזוכה לתקינה אירופאית. בין המותגים המיובאים מטורקיה, ניתן לציין את טויוטה בדגמי קורולה ו- CHR, יונדאי עם i-10’ i-20 ובאיון רנו מייבאת את הקליאו ואת מגאן, פורד מיבא את הטרנזיט ומשאיות, ואיסוזו עם אוטובוסים המיוצרים בטורקיה. בנוסף להם יצרני מרכבים מקומיים לאוטובוסים ורכבי משא מתבססים על ייבוא מוצרי תעבורה בהם: ארגזים, מושבים ואביזרים שונים, מצויים בבעיה מורכבת שבה יצטרכו לחפש פתרונות מיידיים לצורך המשך הייצור.

המשמעות: היבואנים בישראל, שהופתעו כאמור מהידיעה על הפסקת המסחר, לא נערכו מראש לתרחיש כזה ולומדים את המצב החדש. אילו יערכו לייבא את הדגמים ממדינות אחרות מהלך שנראה בעייתי מבחינה בינלאומית. לא נראה שהיצרנים יפעלו באופן מיוחד לפתרון הבעיה משיקולים בינלאומיים מה גם שחלקם לא תומכים במהלכים של מדינת ישראל. המהלך צפוי להאריך את זמן השינוע הימי ולייקר את דגמי המכוניות.

כלמוביל- יבואנית יונדאי, עדכנה כי בשלב זה לא ניתן לייבא את הדגמים: i-10, i-20 ובאיון. היבואן פועל למציאת פתרונות לייבוא סדיר של הדגמים.

יוניון מוטורס- יבואן טויוטה, נתקל בבעיה בעיקר עם הקורולה המשפחתית הנפוצה והנמכרת שלה ועם דגם ה- CHR. היבואן מחפש פתרונות חלופיים לקטגוריה המשפחתית עם דגמים אפשריים כמו קורולה קרוס ויאריס קרוס.

 

 

להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg