כדאיות רכבי הליסינג

מאת: נועם קום
כ 300 אלף כלי רכב צמודים לעובדים בישראל מרביתם בבעלות חברות הליסינג
מה הביא לכך, האם הלקוחות רק מתדלקים ומשלמים פעם בחודש לחברה? מהי האמת שמאחורי הדרך הקלה לרכישת מכונית חדשה ?

עובדה ראשונה, חברות הליסינג שולטות בשוק הרכב. כ- 66 אחוזים מכלל הקניות בשוק הרכב בישראל מתבצעות על ידי חברות הליסינג. שגם פעילות מאוד במכירת כלי רכב משומשים. הנתונים מרשימים. מספר כלי הרכב שבבעלות חברות הליסינג נעמד על כ- 190 אלף כלי רכב.
עובדה שנייה, בשנים שעברו, נמכרו בישראל בממוצע כ-150 אלף כלי רכב חדשים. אולם בשנתיים האחרונות הסתמנה עליה במכירות ונמכרו בשיא כ- 190,000 כלי רכב .
חברות הליסינג נכנסו לתודעה מתחילת שנת 2000, עם פריחת חברות ההיי-טק הנחשבות ללקוחות שנתנו את הטון לרכש מכוניות חדשות. בשנת 2001 היקף מכירות הליסינג קבע שיא, כ-70 אלף כלי רכב נרכשו באמצעות חברות הליסינג חלקם באמצעות הליסינג המימוני, מסלול רכישה שהיה נפוץ באותו זמן.
רוב לקוחות הליסינג כיום, הן החברות העסקיות אבל השינוי המשמעותי הוא שבשנים האחרונות נוספו למאגר הלקוחות גם החברות הממשלתיות, ההסתדרותיות והבנקאיות שבחרו לתת לעובדיהם רכב חברה צמוד במקום לשלם להם אחזקת רכב כמרכיב ממשכורתם. מדובר כאן בנתון כמותי ומשמעותי שהגדיל את היקף פעילות חברות הליסינג.
המציאות הזאת הכתיבה את משוואת הכוחות בשוק הרכב הישראלי שכולל את יבואני הרכב, חברות הליסינג והחברות הרוכשות כלי רכב ומתבססות על שירותי חברת הליסינג. העובדה הזו יוצרת מציאות מורכבת שבה אופי דגמי הרכב מוכתבים במידה רבה לנהגים על ידי בעלי החברות ומאידך הלקוח הפרטי נדחק לשולי השוק.

מה קונים?
עיקר הדגמים הנמכרים הם מכוניות משפחתיות מקבוצה 2 המיועדות לעובדי החברות המקבלים רכב צמוד. מצב זה מחייב את יבואני הרכב לעשות כל שביכולתם על מנת למצב את רכבם בקבוצת כלי רכב זו. ההתאמה לקבוצות הרכב הזולות נעשית מצד היבואנים, במקרים רבים, במחיר של צמצום באבזור מכלולים בטיחותיים כגון: הפחתה בכריות אויר צדיות ואף קדמיות, הורדת מערכות בקרת יציבות ומערכות בלימה מתקדמות. יש יבואנים המצמצמים גם באביזרי נוחות ובאביזרי בטיחות כגון: חלונות החשמל, כוונון מראות, פנסי ערפל, רמקולים ואיכות ריפוד המושבים. המציאות הזאת היא פרי ביאושים של מדיניות המיסים. האוצר רוצה כסף ממיסים המוטלים על מכוניות והשימוש בהם, היבואנים רוצים למכור, חברות הליסינג רוצות מכוניות בהנחה גדולה ומכוניות המתאימות לדרישת לקוחותיהם הרוצים לשלם פחות מיסים מה שמביא בסופו של דבר לעסקאות ליסינג מוזלות בקבוצות מחיר נמוכות וברמת בטיחות פחותה.
תחזוקת הרכבים
חברות הליסינג מתחזקות ומתפעלות את כלי הרכב במוסכים השייכים להם וכן בסיוע גורמים חיצוניים המספקים להם את שירותי הרכב והנהגים. בחברות הליסינג הגדולות שלהן יותר מ-10,000 כלי רכב, השירותים ניתנים הן במוסכי היבואנים והן במוסכים מורשים מטעם משרד התחבורה. חברות ליסינג להן ציי רכב להשכרה הקימו לעצמם מרכזי שירות תחזוקה עצמאיים המורשים לטפל בכל סוגי הרכבים באישור היבואנים. המשחק הכלכלי כאן הוא ברור למדי. בצד תפעול עצמי פועלות בשוק גם חברות המציעות שירותיהם לחברות הליסינג השונות תמורת תשלום חודשי קבוע מה שכמובן מאפשר לחברות הליסינג את הצורך להקים בעצמן מערכי תחזוקה ומה שמאפשר להן לצמצם בעלויות.
כדאי או לא כדאי?
היתרונות בשימוש ברכב מחברות ליסינג מתבטאים הן בהיבט הכלכלי והן בהיבט התפעולי.
עודד נגר מנכ"ל חברת איי.בי.סי העוסקת במתן שרותי יעוץ עסקי לחברות רואה את שאלת הליסינג מנקדת מבט כלכלית.
השאלה האם לרכוש בהלוואה בנקאית או בשיטת ליסינג מימונית כלשהי היא פשוטה יחסית השיקולים הם לרוב שלושה: עלות המימון (האפקטיבית), יכולת החזר ושיקולי אובליגו בבנק.
מימון בנקאי, בדרך כלל, יהיה זול יותר ממימון בחברות מימון חוץ בנקאיות ולמרות זאת שיטות הליסינג המימוני למיניהן, קוסמות למי שמעדיף שלא לממן זאת כחלק מהאובליגו הבנקאי שלו או שמצב האובליגו שלו אינו מאפשר לו ליטול התחייבויות בנקאיות נוספות ועל כן הוא מעדיף את המימון החוץ בנקאי (אשר אינו מופיע באופן שוטף על המסך אצל פקיד הבנק…). עם זאת ייתכנו מצבים שחברות ליסינג, בעיקר כאלה, אשר מתמחות במימון רכישת רכבים, ולעיתים משווקות באופן אקטיבי, מכוניות מסוימות, יציעו עלות מימון אפקטיבית נמוכה יותר (גובה תשלומים נמוך יותר), בשל הנחות יבואן, הנובעות מיתרון לגודל.
יתרון נוסף, אותו מציעות חברות המימון החוץ בנקאיות, הנו הגמישות.
חברות רבות מציעות תוכניות מימון מגוונות המאפשרות גמישות בהחזר החודשי אל מול התשלום הראשוני והתשלום בסוף התקופה. גמישות זו מאפשרת ללקוח לממן את הרכב, בדרך שתאפשר לו תחלופה בין ההחזר השוטף לבין התשלום בסוף התקופה (האופציה).
שיקול מרכזי למעבר לחכירה תפעולית הוא נושא התפעול ועלותו לארגון ועלות הזמן האלטרנטיבי, המושקע ב"התעסקות" עם הרכב.
כל דיון בשתי האלטרנטיבות, רכישה או ליסינג, סביר שיעלה הטיעון (על ידי המצדדים ברכישה) -"אני משלם אומנם תשלומים חודשיים בגין ההלוואה, אבל בסוף התקופה אני נשאר עם נכס ביד". מנגד יגידו המצדדים בליסינג, כי "הרכב הוא לא נכס אלא נטל עבור החברה". למרות שהרכב הנו נכס בהגדרה -הן בסיווגו החשבונאי והן מבחינת תקופת השימוש בו ועלותו הכספית אך חשוב לזכור שהוא נכס בר סיכון! הרכב חשוף לשינויים בערך שבמקרה של כלי הרכב יש לו כיוון אחד והוא ירידה. במשק הישראלי, על שיטת המיסוי המקובלת בו, היכולת לחזות את מחיר הרכב היא קטנה והסיכון לירידה "בלתי מתוכננת" בערך הרכב היא גדולה הרבה יותר. שינוי בשערי החליפין, שינוי שיטת/שיעורי מיסוי, מיסוי על דלקים, פגיעה ספציפית ברכב עצמו (תאונה קשה וכד'), הביקוש לרכב בשוק המשומשות ועוד, חושפים את מחזיק הרכב לסיכון.
ההשוואה
ההשוואה בין שתי האלטרנטיבות, אינה פשוטה וזאת משום שמדובר בשני פתרונות שונים לאותו צורך. על מנת להשוות בין שתי האלטרנטיבות צריך להביא אותן למכנה משותף למשל רכישה בליסינג למשך 36 חודשים ורכישה לתקופה דומה לא בליסינג.
לא פעם נשמעת הטענה, כי ברכישת רכב בבעלות, ניתן לחסוך את הרווח של חברת הליסינג. טענה זו לכשעצמה היא בעייתית, משום שהיא יכולה לעלות בקשר לכל שירות או מוצר, הנרכש מגורם חיצוני. מבלי לתת תשובה קטגורית לעניין זה, ניתן להעלות שתי נקודות, אשר יכולות להביא למצב שרכישת השירות (אף כי נותן השירות מרוויח), עשויה להיות כלכלית יותר מניהולו באופן עצמי. האחת היתרון לגודל ויעילות תפעולית -לחברת הליסינג עלות השירותים נמוכה יותר, בשל גודלה והתמחותה. השנייה, נובעת מדפוס המכירות של ענף הרכב – מחיר המכונית לחברת הליסינג לרוב נמוך משמעותית ממחירו לצרכן, משמע הרכב פשוט עולה להם פחות, מאשר למקבל השירות (הלקוח).
היתרונות הכלכלים מתמצים בממדים הבאים:
השקעה – ההשקעה על מכונית היא גבוהה ולא מניבה רווחים ולכן בקניה עצמית יוצאים בהיבט זה מופסדים.
התשלום החודשי – הוא בתזרים קבוע וידוע, אין כל הפתעות מהוצאות חריגות בגין כלי הרכב.
יתרונות מס – הגדלת ההוצאות בטווח קצר לעומת תקופת הפחת. תשלום המכונית נפרש בתשלומים לאורך תקופת העסקה, מרכיב המע"מ נפרש ולא משולם מראש לעומת קנייה עצמית.
אין סיכונים לירידת ערך הרכב בעתיד – הסיכון על ירידת ערך הרכב כתוצאה מגורמים הקשורים למצבו של שוק הרכב העולמי או הישראלי (נפילות יצרנים, שינויים בשערי מטבע בינלאומיים. או ביטול המע"מ על כלי רכב מסחריים שגרם לצניחה בביקוש ומכירות לקטגוריה זו).
מחיר זול יותר – הנחת הקניה על רכישת צי הרכב היא גדולה בגלל יתרון הגודל ברכש של חברות הליסינג המקבלות הנחות בקניה של 20 אחוזים ויותר. הלקוח הסופי נהנה אף הוא ממחיר זול יותר שיתבטא במחיר השכירות שיהיה נמוך יותר.
צמצום עלויות – פחות כוח האדם המטפל בנושאי הרכב השונים כנהגים קציני רכב ומזכירות.
חסכון ישיר – ניכוי המאזן מסעיפי פחת והון על כלי רכב , שכבר אינם חלק מפעילות החברה.
התמקדות בעיקר – החברה לא מתעסקת עם נושא רכישה וקניה של כלי רכב שגוזלים זמן ומשאבים רבים.
גמישות תפעולית -יש גמישות בהזמנת רכב חדש ובמגוון סוגים. המכונית נמצאות בזמינות מיידית. כבר משלב ההזמנה מתקבל רכב גישור מטעם חברת הליסינג. יציאה מהעסקה אפשרית בכל זמן, אך בתשלום קנס. אולם זה זול יותר ממצב בו הרכב הוא בקניה עצמית.
הסכמי פול – כאשר מדובר בצי רכבים גדול, חוסכים הוצאות רבות הקשורות לתחזוקה השוטפת.

היתרונות התפעוליים מתמצים בהיבטים הבאים:
תפעול -יש קלות בתפעול כמות כלי רכב גדולה ומסוגים שונים. השירותים ניתנים על ידי חברות הליסינג המקושרות עם כל יבואני הרכב וספקי שרותי רכב אחרים.
מומחיות – ניצול משאבים של חברות הליסינג כוח אדם מקצועי. החברות עובדות מול גורם או ספק תפעול אחד אשר הוא המקשר בין כל הגורמים.
פריסה ארצית – שרותי תפעול ארציים שכן לרוב חברות הליסינג יש פרישה ארצית.
רכב חלופי – פתרונות מהירים לרבות רכב חלופי בדרכים.
רמת שירות גבוהה – רוב חברות הליסינג מתמודדות גם בנושא השירות והן משקיעות משאבים רבים ובאופן תמידי לשיפור רמת השירות ללקוחותיהם.
רכב חדש – התעסקות עם צי רכבים חדיש ובטוח, לתקופת זמן קצרה יחסית עד שלוש שנים שהיא לרוב גם בטווח מסגרת אחריות יצרן המכונית.
מושגים בליסינג
ליסינג תפעולי עסקת שכירות לשלוש שנים או לתקופות שבין 36 ועד 44 חודשים, בתום תקופת השכירות הרכב יוחזר לחברת הליסינג.
מסלול תפעולי מלא – דמי השכירות המשולמים על הרכב כוללים את עלויות המרכיבים הבאים: אגרתרישוי, ביטוח מקיף, ביטוח חובה, שרותי תחזוקה טיפולים ותיקוני תאונות תקלות במוסכים, ומתן רכב חלופי במקרה הצורך. החלפת ארבעה צמיגים, מצבר, נורות, מגבים ושמנים. ההסכם כולל בתוכו שירותי נהגים לצורך העברת הרכב לטיפולים במוסכים ובחזרה. בכל עסקה, מוגדרת כמות המרחק בק"מ אותה יעבור הרכב, בהתאם לכך יתבטא המחיר כמובן, שכן זהו פועל יוצא לעלויות האחזקה והתפעול.
התשלום למשך תקופת השכירות יעשה כנגד חשבונית מס חודשיתובתוספת מע"מ על כל המרכיבים, למעט אגרת רישוי, ביטוח חובה וביטוח מקיף המופיעים בחשבונית נפרדת ופטורים בתשלום מע"מ.
מסלול תפעולי ללא אחזקה ("עסקה יבשה") – דמי שכירות ישולמו על מרכיב מימון הרכב, רישוי וביטוח בלבד.תחזוקת הרכב תחול על השוכר. אחד היתרונות כאן לשוכר שמרבה בנסיעות למרחקים, הוא שאין הגבלה לק"מ שהרכב נוסע. בתום התקופה תהיה אף לשוכר אופציה לרכוש את הרכב במחיר אטרקטיבי וידוע מראש. מתאים למי שביכולתו לתפעל בעצמו את צי הרכב שלו.
מסלול מימוני – המסלול המימוני פונה כיום בעיקר לצרכן הפרטי אשר חולם לנסוע במכונית חדשה, אך איננו זקוק לשירותי תחזוקה שעולים כסף ואותם הוא מסוגל לנהל בכוחות עצמו.
קבלת הרכב מותנית בתשלום מקדמת פיקדון לחברת הליסינג, ולאחר מכן תשלום שארית יתרת מחיר המכונית. תקופת העסקה היא ל-60 חודש. מסלולי המימון אינם כוללים שירותי תחזוקה ותפעול.
ישנם מסלולים מימוניים המיועדים ללקוחות פרטיים, שזו עבורם הדרך הקלה למכונית חדשה. תשלום השכירות הוא על השימוש בה בלבד. מדובר כאן במסלול הכולל תשלום פיקדון בתחילה ולאחר מכן תשלומים חודשיים לתקופות של 28 ועד 44 חודשים בתום התקופה האופציות הן: החלפת הרכב בחדש, רכישת הרכב או סיום ההתקשרות.

לחץ למידע על ליסינג תפעולי וסוגי ליסינג נוספים.

להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg