חולץ פקקים – ממשבר להזדמנות

חברת פיוצ'ר מוביליטי קיימה לאחרונה, בתמיכת המשרד להגנת הסביבה, כנס מיוחד תחת הכותרת: "חולץ פקקים ממשבר להזדמנות". הכנס התמקד בבעיות צפיפות התנועה בכבישים ובעיות זיהום אוויר ואיכות סביבה. בכנס השתתפו השרה להגנת הסביבה ח"כ גילה גמליאל, חברי כנסת בהם: אורי מקלף, ניתן הורוביץ בועז טופורובסקי ועוד. מנכ"לי המשרדים להגנת הסביבה, האנרגיה, הכלכלה והתעשיה, הרשות לחדשנות, פיוצ'ר מוביליטי, אקו-מוישיין ובכירים מתחום דלק, תשתיות חשמל לרכב, תחבורה חכמה, תחבורה שיתופית ורשויות מקומיות.

אורי יוגב יו"ר פיוצ'ר מוביליטי פתח את הכנס ואמר כניתן להשיג תוצאות בדרכי פעולתה תוך שיתוף פעולה בין הגורמים השונים בהם משרדי התחבורה, האנרגיה, האוצר והגנת הסביבה. פיוצ'ר מוביליטי פועלת מזה 3 שנים במטרה לקדם מדיניות למהפכה טכנולוגית אשר תביא לצמצום בעומסי התנועה. הפתרונות הם במעבר לנסיעה שיתופית ושימוש בתחבורה ציבורית תוך הכשרת תשתיות מתאימות ליעילותם.

שרת ההגנה לאיכות הסביבה ח"כ גילה גמליאל ציינה כי בשנה האחרונה עקב מגפת הקורונה צמצום העבודה במשרדים ומעבר לעבודה מרחוק הביאו לצמצום בעומסי התנועה בשיעור של כ- 35%. ראוי להסתכל לעתיד לפתח פתרונות תוך קביעת יעדים. חשוב להתמקד ברמת הפליטות בערים בעיקר כשמדובר במוניות ואוטובוסים. מדינת ישראל צריכה לבצע מהפך לתחבורה מקיימת. מבחינת היעדים בישראל נקבע כי ב- 2030 ימכרו כאן כלי רכב ללא פליטת מזהמים כלומר ללא הנעת מנועי בנזין ודיזל. ישנה כוונה לחשמל את צי האוטובוסים החדשים. חוק "אוויר נקי" קיים כבר בעיר חיפה, בקריות ובירושלים שבהם נאסרת כניסת כלי רכב כבדים מזהמים. בעיר חיפה שבה החוק מיושם משנת 2018 ראינו ירידה ברמת הזיהום בכ- 30%.

ד"ר עמי אפלבום המדען הראשי במשרד הכלכלה והתעשייה וראש הרשות לחדשנות

צריך חדשנות משום שהיא מביאה לפתרונות בתחומי תחבורה בהם קיימים סכנות והם משפיעים על איכות החיים. הרגולציה חייבת לשלב ידיים ולקדם מהלכים ולהשיג יעדים בתחום. החדשנות תלויה ברגולציה ובתנאים בישראל. חשוב לקבל את המיידע והנתונים מכל הגורמים ולעבדם למציאת פתרונות. אנו רואים כי פתוחים שונים נתקעים בטסטים כיוון שאין בארץ תנאים לביצועם. הרשות לחדשנות נותנת מימון והמשרד הרלוונטי אמור למסייע, בדרך זו ניתן להטמיע את החדשנות הטכנולוגית. דוגמא לכך  היא "מובליאיי" שמבצעת ניסויים ברכב אוטונומי בכבישי ישראל וזה נעשה בסיוע ובתיאום מול משרדי הממשלה הרלוונטיים. דוגמא נוספת הוא "פרויקט נעמה" הפורץ דרך בכל הקשור בביצוע משלוחים באמצעות רחפנים. כיום נערכים ניסויים בתחום עיר חדרה בשיתוף משרד התחבורה, העיריה ונתיבי איילון.

בהתייחס לסטארטאפ ניישן בישראל, מציין אפלבוים כי אנו בפיגור של 70 שנים בכל הקשור לפתרונות הסעת המונים בתחבורה ציבורית. בישראל קיימות כ- 500 חברות שעוסקות בפיתוח פתרונות בתחום. היתרון שלנו הוא בחשיבה מחוץ לקופסא, בכל הקשור בטכנולוגיות. לצמצום בגודל השטח הגיאוגרפי של ישראל עשוי להיות יתרון ולכן חשוב למנף את הפתרונות בארץ ולא לייצא אותם לחו"ל.

דניאלה גרא מרגליות סגנית ראש מנהלת תחבורה חכמה במשרד ראש הממשלה. ציינה שכי נדרשת תוכנית למיסוי חכם המתבסס על הנתונים כגון: היכן הרכב נמצא, כמות נסועה של הרכב, סוג האנרגיה שנעשתה בשימוש כלי הרכב וכמות הנוסעים יש ברכב בזמן הנסיעה.

מנכ"ל משרד האנרגיה אודי אדירי- התייחס בדבריו לשימוש באנרגיה נקייה לתחבורה בישראל. לישראל מאפיינים ייחודיים שמאפשרים לחולל שינוי. אנו מדינה קטנה וצפופה. החדשנות הטכנולוגית אצלנו בפריחה ומאפשרת שילוב מגוון פתרונות. מחירי הדלקים המיובאים  גבוהים. החשמל והגז הטבעי נקיים וזולים בישראל. בהתייחס לצעדי המדיניות המרכזיים, ציין אדירי, כי בישראל ניתנים תמריצים לרכב היברידי ובהנעה חשמלית. נעשתה התאמה לרגולציה הנהוגה במדינות אירופה. אנו מונעים כניסת רכבים מזהמים בהווה ובעתיד, נגביר את החסמים. קיימת תנופה בהקמת תשתיות טעינה. נעשו הקלות במיסוי על כלי רכב והפחתה באגרות רישוי לכלי רכב חשמליים. נעשתה תוכנית שתיושם למעבר של תחבורה ציבורית אוטובוסים ומוניות להנעה חשמלית כשמדובר בתנועה בתחום עירוני. בנוסף נקבעה תוכנית הסברתית לצבור לעידוד השימוש בחלופות לאנרגיה מזהמת.

להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg