המכונית
תוצר: סמארט דגם:mhdpassion
קבוצת הרכב: מיני קבוצת רישוי: 3 דרגת זיהום: 2 שנת ייצור: 2011
תיאור – ה-סמארט מתוצרת מרצדס, היא מכונית מיקרו-מיני עירונית המיועדת לשני נוסעים. ייצורה החל בשנת 1995 במסגרת מיזם של מפעלי מרצדס עם יצרניתה שעונים השוויצרית סווטש במטרה לייצר מכונית עירונית קומפקטית ידידותית לסביבה וחסכונית בדלק. בשנת 2010 עברה המכונית מתיחת פנים ושיווקה החל בישראל בתג מחיר המתחיל ב- 110 אלף ₪. הסמארט מצוידת במנוע בנזין 1.0 ליטר ותיבת הילוכים רובוטית אוטומטית. העיצוב והמימדים ייחודיים ומדליקים. בעניין הבטיחות בזכות כלוב הנוסעים הקרוי: "טרידיון" היא זוכה בדירוג בטיחותי גבוה.
מנוע וביצועים – בנזין שלושה צילינדרים, בנפח 1.0 ליטר המספק 71 כ"ס ומומנט של 9.2 קג"מ. המנוע הקטן מספק ביצועים סבירים ו חסכוני בדלק וידידותי לסביבה בדרגת זיהום נמוכה פליטת ה-CO2היא בשיעור של 98 גר'/ק"מ בלבד.
תיבת הילוכים – אוטומטית רובוטית חמישה הילוכים, אפשרות להעברת הילוכים באופן ידני. פועלת ביעילות בשילוב ידני.
בטיחות אקטיבית – מערכת בלימה ABS, מערכת בקרת יציבות. גלגלים רחבים ממגנזיום המסייעים לבלימת זעזועים, מבנה השלדה והמתלים.
בטיחות פסיבית – 4 כריות אוויר, התראה לאי חגירת חגורות בטיחות. השלדה וכלוב תא (שם קוד טרידיון) נוסעים עשויים מפלדה מחוזקת עם תכנון מנגנונים מיוחדים לספיגת אנרגיה מלפנים ומאחור והגנה מיוחדת מפגיעות צד. מושבים מוגבהים מקובעים לרצפה.
מבחני ריסוק – 4 כוכבים במבחני ה- EURO NCAP, 5 כוכבי בטיחות במבחני במכון הבטיחות האמריקאי.
עיצוב חיצוני – עתידי, צעיר ויוקרתי. מבנה מיקרו מיני קומפקטי וייחודי. החזית עם מכסה מנוע קצר ומעוגל, פנסי חזית צרים ארוכים המשתלבים בכנפיים. פגוש קדמי רחב בשילוב שני כונסי אוויר ופנסי ערפל. שמשה קדמית משופעת ופנוראמית. עיצוב הצד דינאמי, ומבליטה את מסגרת המרכב בשחור, מסף תחתון לכיוון הגג. דלתות צד גדולות ורחבות, קשתות הגלגלים בולטות והציר האחורי אף רחב יותר, גלגלי המגנזיום מהודרים. העיצוב האחורי ספורטיבי וסולידי, בקווים ישרים, דלת תא מטען, ושמשא אחורית נפתחים בנפרד, פנסים אחוריים עגולים מעוצבים, פגוש אחורי רחב ומעובה.
עיצוב פנימי – עתידי, ספורטיבי ומודרני. פנל קדמי בעיצוב מיוחד בציפוי אריג בד, כרום ופלסטיק. לוח השעונים אנלוגי וקומפקטי מול מרכז ההגה ובצידו מנורות בקרה. שני שעונים האחד לסל"ד והשני שעון זמן ממוקמים במרכז הפנל הקדמי. פתחי אוורור ויחידת הפעלת המזגן במרכז הפנל. פנל מערכת שמע עם מסך מגע בהתקנה מקומית. פנל ההילוכים צר, הידית מהודרת וקטנה. מושבים מרווחים דפנות הדלתות נוחות ותומכות עם תאי אחסון , תקרה גם חלון פנורמי וסוכך שמש מבד.
אבזור– מערכת שמע מולטימדיה עם מסך מגע, חיבור ל- USB, IPOD, דיבורית בלוטוס, מיזוג אוויר עם בקרת אקלים. נעילת דלתות וחלונות חשמליים, מראות צד מתכוונות חשמלית. גלגלי מגנזיום, גג שמש פנוראמי עם סוכך. מגב אחורי פועל אוטומטית בנסיעה לאחור.
תחזוקה – טיפולים בכל 15,000 ק"מ או שנה, הקודם מביניהם.
מבחן כביש – ביצועי מנוע סבירים אם מדובר גם בנסיעה בינעירונית ובעליות. פעולת המנוע מלווה ברעשים מחוסר בידוד. המנוע חסכוני בדלק בעיקר בנסיעה במצב ECO. תיבת ההילוכים פועלת בשני מצבים: במצב אוטומטי יחסי העברה הנם קצרים והיא יעילה בעיקר לתחום עירוני המעבר להחלפה מותנה בלחיצת כפתור בידית ההילוכים. ההחלפה הידנית יעילה יותר לניצול כוח המנוע ומבוצעת בהתאם לתחושת הנהג. בלוח השעונים סמן דיגיטלי המורה על תזמון להחלפת הילוכים. מצב הECO- נכנס אוטומטית לפעולה בהתנעה. במצב זה המנוע והמזגן כבים בכל עצירה. ביטול הפעולה מותנה בלחיצה במתג מיוחד.
התנהגות כביש טובה אך המתלים נוטים לקשיחות, היגוי קל. בנסיעה מהירה ניכרות טלטלות קלות ודוושת בלם נוקשה. יכולת התמרון טובה המאפשרת חניה נוחה. הישיבה במכונית גבוהה ושדה הראיה נרחב.
יתרונות – עיצוב, מבנה קומפקטי, צריכת דלק חסכונית , ידידותית לסביבה, בטיחות פסיבית, פתרון שימושי לעיר לשני נוסעים.
חסרונות – דוושת בלם קשה, ביצועי מנוע, בטיחות אקטיבית, תיבת הילוכים.
סיכום – הסמארט של מרצדס היא מכונית מיקרו-מיני דו מושבית שימושית לתחום עירונית, המנוע קטן ויש תיבת הילוכים רובוטית. העיצוב ייחודי, מרשים ומדליק. חסכונית בדלק וידידותית לסביבה. משווקת בארבעה דגמים שונים.
נהיגה בסמארט היא חוויה בפני עצמה, בשל המימדים המיוחדים ושלל מערכות הרכב המאפשרות נהיגה מהנה ובטוחה בתנאי כביש שונים, אם כי העיר היא השטח שלה.
בטיחות
תיאור
|
קיים/לא קיים
|
מספר
|
ABS– מניעת נעילת גלגלים
|
![]() |
|
EBD– לחלוקת כוחות בלימה
|
![]() |
|
ESP– בקרת יציבות
|
![]() |
|
TCS– בקרת אחיזה
|
![]() |
|
כריות אוויר
|
![]() |
4
|
חגורות בטיחות עם קדם מותחן
|
![]() |
|
התראה קולית לאי חגירת חגורות
|
![]() |
|
התקני ISOFIX לעגינת ילדים
|
![]() |
|
ביטול כרית אוויר לנוסע
|
![]() |
|
מבחני ריסוק
EURO NCAP
|
בוגרים
|
![]() ![]() ![]() ![]() |
ילדים
|
לא בוצע
|
|
הולכי רגל
|
![]() ![]() |
מפרט טכני
תיאור
|
נתונים
|
המנוע
|
בנזין 1.0 ליטר
|
הספק (כ"ס / סל"ד)
|
5800/71
|
מומנט (קג"מ / סל"ד
|
2800/9.2
|
תיבת הילוכים
|
אוטומטית רובוטית 5 הילוכים
|
אורך ( מטר)
|
2.69
|
רוחב (מטר)
|
1.55
|
גובה (מטר)
|
1.56
|
בסיס גלגלים (מטר)
|
1.86
|
נפח תא מטען (ליטרים)
|
220
|
נפח מיכל דלק (ליטרים)
|
33
|
משקל עצמי (ק"ג)
|
750
|
יחס משקל הספק (ק"ג / כ"ס)
|
1/10.56
|
מרווח רגלים (ס"מ)
|
קדמי: 54
|
רוחב מושב אחורי (מטר)
|
ללא מושב
|
תאוצה 0-100 קמ"ש(שניות)
|
13.7
|
תצרוכת דלק יצרן (ק"מ / ליטר)
|
1/22
|
תצרוכת דלק במבחן (ק"מ / ליטר)
|
1/14.3
|
תמונות נוספות:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |