בימי השלג, מגבלות נהיגה משמעותיות, בכל הקשור לאחיזת הגלגלים ותנאי ראות. בתנאים אילו מתרחשות הרבה תאונות ונגרמים נזקים רבים לכלי רכב ובני אדם. חשוב כי נרענן ונזכיר את עיקרי הכללים לנהיגה בטוחה ביום שכזה. מומלץ גם להתעדכן בתחזית מזג האוויר ולצאת בזמן לנסיעה ולהימנע מלהיתקע בעומסי תנועה.
נפילת עצים– במקרה של שלג כבד, עומס המשקל של השלג בשילוב הרוחות גורמים לנפילת ענפים ועצים על כבישים ומכוניות.
אחיזת כביש – בגלל הטמפרטורה הנמוכה, נוצרת שכבת קרח על הכביש כשהשלגים מכסים אתה כביש שכבת הקרח מתעבה. לצמיגי הרכב פשוט אין יכולת לנקז את כמויות הקרח, אי לכך מוגבלת אחיזת הגלגלים בכביש והתוצאה החלקה ואובדן שליטה.
ראות לקויה – כאשר יורד השלג, נוצרות מגבלות ראות ונראות של המכוניות באופן משמעותי. בחוץ חשוך יותר, שכבת הקרח על גבי השמשות ופתיתי השלג באוויר והמגבים שמתקשים לפנותם, הם שגורמים לכך.
פתרונות
הכנת הרכב – יש להיערך בזמן בטרם רדת השלג. לתדלק את הרכב אנו צפויים לשהות זמן ממושך בפקקי התנועה כאשר המנוע פועל, לא לשכוח לבדוק לחץ אויר בגלגלים זה קריטי באשר לניקוז הקרח מהצמיגים.
חניית הרכב – רצוי שלא להחנות את הרכב בסמוך לעצים גבוהים העלולים לקרוס בסופת השלגים. חנו במקום שיקל עליכם לצאת ולהימנע מהחלקה.
הסירו את השלג לפני תחילת נסיעה – פנו את שכבת השלג שנוצה מהשמשה הקדמית והאחורית של רכבכם. הסירו גם מהגג שלאם לא כן בעת בלימה שכבת השלג תגלוש לשמשה ותגביל את שדה הראייה.
נסיעה איטית – יש להקפיד ולנסוע במהירות התואמת לתנאי הדרך, עשו זאת תוך שילוב להילוכים נמוכים 2 או 1 תלוי בקצב הנסיעה שלכם. בירידה, עליה או בעיקול בעיות האחיזה יחריפו סעו לאט.
שמירת מרחק – יש להקפיד על שמירת רווח מלפנים, מאחור ומהצדדים מהרכבים האחרים. זכרו ביום שכזה מרחקי הבלימה והעצירה גדלים והמכונית לא תציית לנו בפעולות כמו בלימה והאצה חריגות.
סטייה מנתיבים – נועו תמיד באותו הנתיב המכוניות שלפניכם כבר פלסו עבורכם את הדרך. הימנעו מלהתחכם ולפלס לכם נתיב חדש כאן טמון הסיכוי לשקיעה ולהחלקה.
פלסו נתיבים – באם הגלגלים מחליקים, יש לפלס נתיב נסיעה עם יכולת ניקוז לחירצי הצמיגים, עשו זאת בזהירות, בנסיעה קדימה ואחורה.
גלו סבלנות – נהגים רבים אינם מנוסים במצבים מגבילים ומלחיצים אילו, בכבישים נוצרים פקקי תנועה עקב חסימת הצירים. גלו סבלנות וסייעו לאחרים ככל שתוכלו.
בלימה -בלמו בהדרגה, במרבית מהרכבים קיימת אמנם מערכת ABSעמה יש לבלום ברציפות, אם כי קיים עדין חשש מנעילת גלגלים עקב החלקה על הקרח לכל הכיוונים. זכרו בבלימת חירום עם ABSיש יכולת שליטה בהיגוי הרכב חשוב להיות עם שתי הידיים על ההגה .
הפשרת אדים – להפשרה יעילה, הפעילו את המזגן בשילוב מצב חימום. העבירו בורר למצב הפשרת חלונות וערבול אויר בפנים הרכב. במצב זה יזרום ברכב אויר יבש אשר יפשיר את האדים במהירות .
נקו חלונות– בטרם התחלת נסיעה פנו את שכבת הקרח מעל גבי החלונות, בחלון בו פועלים המגבים, מומלץ להיעזר במים פושרים. לקראת שלג, דאגו להימצאות מים ברכב .
הדלקת אורות – הדליקו אורות בכל מצב נסיעה. מגבלות מזג אויר לא מאפשרות לכם ולנהגים האחרים, להבחין בכם. במקרה של בעיה או מגבלת תנועה הפעילו איתות חירום לזיהוי נוסף.
ציוד מיוחד – עם יצאתם לדרך כאשר מזג האוויר צפוי להיות מוגבל, הצטיידו תמיד במים, במזון, פנס, שקיות נילון ובגדים יבשים. לא תזיק גם ערכת קפה. יש לקחת בחשבון כי אנו עלולים להיתקע בכבישים לשעות ממושכות בעיקר בשעות הלילה.
עבירות רכב – מומלץ לנוע ברכב בעל עבירות כפולה קדמית ואחורית (4X4) או להתקין שרשראות שלג על ציר הגלגלים המניע את המכונית.
סיכום: הסיכוי לנוע בתנאי שלג די קלוש. גם אם יש לכם מכוניות עם הנעה כפולה (ג'יפ) סביר להניח שהמכוניות התקועות בנתיב הנסיעה שלכם יגבילו את היכולת לנוע. הימנעו ככל האפשר מלנסוע בתנאי השלג, בכך תגבירו בטיחותכם ותמנעו , סכנה, סבל, עצבים, עוגמת נפש מיותרת.