רכב חשמלי- המידע הנחוץ

שנת החשמל:הכל על רכבים חשמליים בישראל 2019

באיחור קליל ואופנתי ביחס לשאר העולם, צפוי טרנד המכוניות החשמליות לשוב לישראל עם לא פחות מ-10 דגמים חדשים. האם הטבות המדינה יעודדו אותנו לנהוג ירוק יותר?

28/1/19
מאת: שולי פוסק צילום: shutterstock

בשנה שעברה היוו המכוניות החשמליות למיניהן רק 1% מכלל המכירות, רובן היברידיות נטענות. משני דגמי המכוניות החשמליות לחלוטין הקיימים בארץ, הרנו זואי סופרמיני והBMW i3 , נמכרו 145 ו5 –מכוניות בהתאמה בסך הכל. בשנה הקרובה צפויים להצטרף אליהם 10 דגמים חדשים, וגם המדינה שוקדת על הטבות לרוכשים. אבל האם הישראלים יאמצו את הטרנד החשמלי לליבם או שהקאמבק יישאר תקווה נכזבת של יבואנים וארגונים ירוקים ?

שאלת המחיר, לא במפתיע, צפויה להוות גורם מכריע. העלות של מכוניות חשמליות גבוה יותר, אך ההוצאות הקבועות נמוכות יותר. כך למשלחיפוש והשוואת מחירי ביטוח רכבברחבי הרשת, או במחשבון משרד האוצר, תגלה שהמחירים של פוליסות ביטוח רכב חשמלי נמוכים בהשוואה לדגמים דומים המונעים בבנזין ודלק. האינטרס של המבטחות לענות לשוק שעודו נישתי, מקבל רוח גבית מהמדינה בדמות מיסוי ירוק. באפריל הקרוב צפויה נוסחת המיסוי להשתנות בהתאם לשיטת מדידת פליטות כלי הרכב באירופה, ומחירן של מכוניות שעל פי הנוסחה החדשה נחשבות יותר מזהמות, עלול לזנק.

ואכן ככל שזה נוגע למחיר – לכל מקל יש גזר. במטרה לעודד רכישת כלי רכב מזהמים פחות, מעניקה המדינה הטבות מס נרחבות לקונים. בעוד מס הקנייה על רכב רגיל עומד על 83%מיסי הקניה של רכב חשמלי, היברידי נטען והיברידי רגיל עומדים כיום על 10%,20%ו-30%בהתאמה אך המחירון עצמו עדיין גבוה למרבית הצרכנים.

ייתכן ובתוך כמה שנים יהפוך מחירם ל-״שווה לכל כיס״, או שהמחיר על נסיעה ברכב מזהם יהיה גבוה יותר, אבל צוות ממשלתי ביןמשרדי מיוחד עמל על מהפכת תחבורה חכמה: "אנחנו בודקים עם האוצר ועם רשות המסים לכמה זמן אפשר יהיה להבטיח בוודאות שההטבה הקיימת תישמר", אמרה ד"ר ענת בונשטיין, ראש מינהלת תחליפי הנפט במשרד ראש הממשלה, לכלכליסט.בין המלצות הצוות שיעמדו לפתח הממשלה הבאה: התרת נסיעת מכוניות חשמליות בנתיבי תחב״צהקמת עמדות טעינה בקריותהממשלה בארץוהטבתרכישה ״משמעותית״ של כלי רכב חשמליים: ״נראה קפיצה נוספת ברכישה של חשמליות ב-2020, וב-2025 הן כבר יהיו נתח משמעותי מבין מכירות הרכב החדש", הוסיפה ד״ר בונשטיין.

הצרכנים יכולים גם לשאוב עידוד משכלולים מרשימים שביצעו היצרניות, כשהימים של טור נסיעה מרבי בין טעינות של 100 ק״מ נחשבים לנחלת העבר.
יצרניות המכוניות החשמליות מבטיחים טווח נסיעה מרבי מינימלי של החל מ-250 ק״מ לכל מכונית, והוא מגיע ל-600 ק״מ בדגמי הפאר. בימים אלו מתקינה חברת ג׳ינרג׳י 15 עמדות טעינה מהירה ברחבי הארץ, ומשרד האנרגיה צפוי להשקיע במימון הקמתן של עוד אלפי עמדות טעינה ציבוריות, חלקן מוקמות בתחנות דלק, אחרות בחניונים ומקומות עבודה.

אבל עם כל הכבוד להטבות מס ולסוללות משופרות, היתרון הראשון של המכוניות החשמליות הוא היותה הכי ירוקה שאפשר. בעולם בו זיהום אוויר עולה בחייהם של כ-7 מיליון בני אדם בשנה ברחבי העולם, כמעט 4 מיליון מהם בעקבות זיהום אוויר סביבתי. על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי הנוגעים לישראל, גובה מחיר הזיהום הסביבתית את חייהם של כ-2,500 בני אדם בשנה. עד כה חוסכות המכוניות החשמליות את הפקתן של כ300,000חביות נפט ביום, ועד 2030 נחזיק אצבעות, יתקרב מספרן ל-3 מיליון.

להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg