עמדות למדיניות מחירי הדלק


עמדות למדיניות מחירי הדלק וצמצום עמלות השיווק לחברות הדלק
15/8/2011

בפנייה משותפת עם ארגון מנהלי תחבורה בישראל- א.מ.ת, לראש מנהל הדלק במשרד התשתיות נטען כי, צמצום מרווחי השיווק של חברות הדלק יפגע ישירות בציי הרכב בגלל הקטנת ההנחות בדלק הניתנות כיום. ציבור העובדים מחזיקי הרכב חברה ישלם יותר. עליית מחירי הדלקים בשנה האחרונה וגל המחאות גרמו למיתון בשיעור מס הבלו והקפאת עדכון המחיר בחודש יולי. כוונת האוצר להקטין את מרווח השיווק של חברות הדלק בשיעור של 18 אג' ובכך להביא להוזלת מחיר הבנזין תביא להתייקרות בעלויות הדלק בשוק המוסדי ובמגזר העסקי. מרווח השיווק של החברות נאמד בכ-10 אחוזים ממחיר הדלק, מס הבלו והמע"מ מהווה כ-53 אחוז ממחיר ליטר בנזין.

ארגוני התחבורה בישראל, דורשים לבטל את הרעיון לצמצום בעמלת השיווק הניתנות כיום לחברות הדלק. לדעת הארגונים הקטנת העמלות תפגע בנו הצרכנים העסקיים, באופן ישיר בגלל הקטנת ההנחות הניתנות לציי רכב הרוכשים דלק בכמויות גדולות. השינוי המתואר, יגרום לכך שצבור העובדים מחזיקי רכב (ליסינג) וחברות ממשלתיות, ציבוריות ופרטיות ישלמו הרבה יותר בגלל עלויות דלק גבוהות יותר, הכלולות בסל אחזקת הרכב בו הם מחויבים.

מבחינתנו, העיתוי נעשה בזמן בו נטל המיסים המוטלים על עובדים מחזיקי רכב צמוד ממקום העבודהגדל משמעותית בשנתיים האחרונות. המעבר ליישום רפורמת שווי שימוש ליניארי ועדכון שיטת הקבוצות ועליית מחירי המכוניות החדשות ועליית מחירי הדלק כבר העלה את עלויות אחזקת הרכב לעובדים.

הפתרון שלנו הוא צמצום שיעור מס הבלו המוטל על הדלק ובכך לצמצם במחירו.

צמצום מרווח השיווק פגיעה במעמד הביניים

כוונת האוצר לצמצם את מרווח השיווק של חברות הדלק תגרום לצמצום הנחות הניתנות כיום לציי הרכב ותיפגע באופן ישיר בצרכני המגזר העסקי וחברות פורום ארגוני התחבורה הצורכות דלקים למטרות עסקיות.

עליית מחירי הדלקים תגרום לעלייה בתקורות אחזקת כלי הרכב בחברות ועימה ייקור בעליות השירותים וחיוב העובדים בתוספת בגין עלויות הרכב, מה שיפגע בעיקר בצבור העובדים משכבות הביניים הכולל בתוכו אנשי שירות וטכנאים.

נבהיר כי כבר כיום מרבית העובדים במשק, מחויבים כיום בעליות אחזקת הרכב הכוללות את שכירות הליסינג ועליות הדלק. חברות רבות אף מגבילות את כמות הנסועה השנתית והעובדים מחויבים בעליות חריגות.

מחירי הדלק זינקו בשנה האחרונה בכ-13 אחוז, הזינוק המשמעותי ביותר התרחש בחודש דצמבר 2010 עם עליית מס הבלו בשיעור של 20 אג' לליטר וללא קשר לעליית שער הדולר לעליית מחירי הנפט בשוק בעולמי, שהגיע לאחרונה ל-90 דולר ואף יותר לחבית נפט. בחודש ינואר 2011 עלה שוב מס הבלו, המחיר לצרכן עומד כיום על 7.39 ₪ לליטר בנזין 95 אוקטן. מרכיב המיסוי כיום על הדלק מהווה כ- 56 אחוז ממחירו לצרכן.

כוונת האוצר לפגוע במרווח השיווק של חברות הדלק בכדי להוריד את מחיר הדלק לצרכן תעשה את הפעולה ההפוכה. מהלך שכזה יגרום לדעתנו לייקור נוסף של תעריפי הדלק לצרכן הסופי בעיקר אם מדובר בחברות המפעילות ציי רכב ובשוק המוסדי שאצלם קניית דלק מהווה מרכיב משמעותי בסל ההוצאות ולא תהיה להם כל ברירה אלא להעביר את ההתייקרות לציבור העובדים.

עלויות השיווק במחירי הדלקים לחברות הדלק, נאמדות כיום בשיעור נמוך של כ-10 אחוזים מעלות ליטר דלק לצרכן. צמצום נוסף בעליות ומרווח השיווק, יגרום כאמור להקטנת הנחות לציי רכב בחברות ולעליית מחיריםלצרכנים גדולים מצד חברות הדלק. עלייה במחירי הדלק תביא לעלויות ההובלה והשירותים, דבר שייקר בהכרח את מחירי המוצרים והשירותים במשק.

אנו קוראים לאוצר להפחית את תוספת הבלו על הדלק ובכך למזער את נטל המיסוי על הדלק ולמנוע פגיעה בעמלות השיווק לחברות הדלק צעד שיפגע בחברות ובציבור העובדים.

להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg