נתוני רשות המיסים על ענף הרכב בישראל ל- 2019 – 2020

רשות המיסים, פרסמה סקירה על ענף הרכב זאת לאחר הפסקה של שנה בשל אילוצי תקופת הקורונה. סקירה זו מכסה, לרוב, גם את התקופה הקודמת, ומציגה מגוון רחב של נושאים הקשורים למיסוי ולהתפתחויות בענף הרכב בישראל.

תקציר הדוח:

ייבוא כלי רכב- שנת 2020 הייתה שנה מיוחדת ולא פשוטה לציבור ולבעלי עסקים רבים, לרבות בתחום הרכב. ועדיין, בהתחשב במצב, רמת הפעילות בענף הייתה גבוהה יחסית. שנת 2019 התאפיינה ברמת פעילות גבוהה למדי. בשנת 2019  היקף היבוא של כלי רכב הסתכם ב- 22.3 מיליארד ₪, סכום שאמנם נמוך ביחס לשנת שיא 2016 אך זה למעט שנה זו מדובר בהיקף שיא ביבוא.  בשנת 2020 היקף היבוא של כלי רכב הגיע ל- 17 מיליארד ₪, המהווים ירידה ריאלית של 21.2%. אולם, בראיה לטווח ארוך מדובר עדיין בהיקף יבוא גבוה, וכאמור, כל זה לצד אילוצי הקורונה. היקפי היבוא הושפעו, בין היתר, מעיתוי השינויים בחישובי מס קניה, שינוי במיסוי כלי רכב חשמליים והיברידיים וכן עדכוני נוסחת המיסוי הירוק ורמת האבזור הבטיחותי. יבוא כלי הרכב לישראל ב- 2019 הסתכם ב- 285.8 אלף יחידות (רכב נוסעים בלבד) שזו עליה של כ- 7% משנה קודמת, ואילו בשנת 2020 הסתכם יבוא רכבי הנוסעים ב- 237 אלף יחידות, כ- 16.9% פחות ביחס להיקף היבוא של 2019.

מיסוי על כלי רכב- סך מסי היבוא, כולל מסים על חלקי חילוף, הסתכמו בשנת 2019 ב- 11.3 מיליארד ₪ דומה לשנה קודמת. בשנת 2020 סך מסי היבוא על רכב וחלקי חילוף ירד ל- 10.3 מיליארד ₪, ירידה ריאלית של כ- 10% לעומת 2019.

רכב היברידי וחשמלי- בשנת 2020 ובהמשך גם ב- 2021 עלה שיעור הרכישות של רכב חשמלי, משיעור זניח של עשיריות אחוז עד ל- 2.6% במחצית 2021, ומגמה זו נמשכת גם בחודשים האחרונים. שיעור הרכישות של רכב היברידי רגיל היה יציב בשנים 2019 ובמחצית 2021  כ 20.3%, ואילו שיעור הרכישות של רכב היברידי נטען (פלאג-אין) עלה מ- 1.6% בשנת 2019 ל- 4.3% במחצית 2021, זאת למרות העלאת המיסוי המשמעותית על רכב היברידי רגיל ונטען. בתחום הרכב החשמלי שיעור מס הקניה לא הועלה אך נקבעה מגבלה שקלית על סכום ההטבה, דבר אשר גרם להעלאת מס על דגמי יוקרה חשמליים.

רכישות ציי רכב- בשנת 2019 נצפתה יציבות יחסית בשיעור הרכישות של ציי רכב וחברות ליסינג, אשר היוו כ- 40.1% מסך הרכישות של רכב חדש. חלק ניכר מרכישות אלה היו רכישות לשם מכירה בידי חברות ליסינג, הן לצורך מכירה רגילה והן לעסקאות ליסינג מימוני פרטי. בשנת 2020 חלה ירידה מסוימת ברכישות תאגידים (38%), בין היתר הודות להפחתה בשימוש ברכב צמוד.

אבזור בטיחות בכלי רכב- בשנים 2019-2020 נמשכה מגמת עליה ברמת האבזור הבטיחותי של כלי הרכב המיובאים לישראל. כבר משנת 2018 הפכו חלק מהמערכות – ניטור מרחק והתרעה מפני סטייה מנתיב – לדרישת חובה בעת רישום הרכב, ומטבע הדברים שיעור החדירה שלהם הנו 100%. משנת 2020 מוענק ניקוד בטיחותי רק למערכות מקוריות בהתקנת יצרן, עם דגש על מערכות אקטיביות למניעת תאונה. משנת 2021 מוענק ניקוד למערכות מתקדמות נוספות – זיהוי עייפות הנהג והיסח דעת, בלימה אוטומטית בנסיעה לאחור, ומערכת למניעת שיכחת ילד ברכב.

כלי רכב משומשים- בשנים 2019 ובמיוחד 2020 השתנתה במידה מסוימת מגמה ארוכת הטווח של שחיקת מחירי הרכב בהשוואה למדד המחירים לצרכן, במיוחד של רכב משומש. ייתכן שמדובר בתופעה זמנית מכיוון שבשנת 2020 נרשם עודף ביקוש לרכב, הן בגלל הפגיעה ביצור העולמי בשל הקורונה והן בגלל שיבושים בפעילות התחבורה הציבורית (סגירת הרכבות וצמצום קוי האוטובוסים) וחשש טבעי מהידבקות. בשנת 2020 נרשמו גם פחות גריטות רכב עקב התיישנות, כנראה בתנאים אלה ציבור הבעלים של רכב ישן החליט להמשיך ולהשתמש בכלי רכב שבזמנים רגילים היה כבר מוציא מכלל שימוש.

קטגוריות מבנה כלי רכב- מבחינת התפלגות כלי הרכב לפי סוג המבנה שלהם מתגלה כי הביקוש לרכבים במבנה סדאן- 4 דלתות הצטמצם מאד, והמבנה הפופולרי ביותר הנו SUV (sport-utility vehicle). כמו כן, נמצא כי שיעור כלי הרכב בהם מותקן חלון בגג עלה מ-9% בשנים 2005-2007 ל-27% בשנת 2021. בכל הנוגע לצבע, כלי רכב בצבעים לבן-אפור-שחור ממשיכים להוות למעלה מ-90% מכלל הרכבים המיובאים.

להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg