נהיגת קיץ מדריך בטוח

מדריך לנהיגה בקיץ

מאת: נועם קום
בדרך אל החופש – כללים לנסיעה בטוחה

האם הנהיגה בחודשי הקיץ הבהירים והיבשים מסוכנת יותר? מסתבר שכן. נתוני התאונות בקיץ קובעים עובדות מדאיגות הראויות להתייחסות והגברת המודעות. כמות התאונות הקטלניות בחודשי הקיץ גבוהה לעומת חודשי החורף. למרות זאת, הגברת המודעות לתאונות נעשית דווקא בחורף, בסיסמאות כמו: " עוברים לנהיגת חורף" או "הכן רכבך לחורף", המופצות בכל דרך אפשרית. בחורף, המגבלות לנהיגה נראות לנגד עיננו כמו הכביש הרטוב והחלק ומגבלות שדה הראיה מה שמביא, מתוך הרגל וניסיון, לתגובה הולמת. בחורף יש להתייחס למגבלות המוטלות על הרכב, בקיץ לעומת זאת, הגורמים לתאונות נובעים מסיבות שונות כמו: התארכות שעות היממה, שעות עבודה ארוכות יותר, יציאה לחופשות (יותר שעות נהיגה) ושהות ארוכה יותר בכבישים. לכך יש להוסיף את תנאי האקלים הקשים: חום, אובך ולחות. שמגבירים את הסכנה בכבישים. נהיגה בקיץ, נתפסת בעינינו כתנועה שגרתית שאיננה שונה מנהיגה בכל זמן אחר. חוסר המודעות לסכנות הטמונות בנהיגה במהלך חודשי הקיץ, קשור קשר לא ינותק לחוסר הידיעה כיצד להתמודד מה שמביא לעלייה משמעותית במספר תאונות הדרכים שקורות דווקא בקיץ.
מגבלות הקיץ

עייפות בנהיגה
עייפות בזמן נהיגה, הנה אופיינית לקיץ ומהווה סכנה. אדישות, חוסר תשומת לב וסבלנות, גורמים להתארכות "בזמן התגובה" שלנו שקובע את מידת הבטיחות, ואת רמת החשיפה למעורבות בתאונה.

שדה ראייה
מגבלות ראות, סנוור השמש היוקדת, סופות חול, אובך וערפילים בלילות, מחייבים אותנו במודעות למגבלות שדה הראייה ולסכנות הצפויות לנו ולנוהגים האחרים בכביש.
תקינות הרכב
המכונית שלנו חשופה לתקלות דווקא בקיץ, כמו התחממות המנוע אך שימו לב לצמיגים. החום מעיק בעיקר על ארבעת הצמיגים ברכב והם הסובלים העיקריים. שכן חימום יתר עלול להביא להתפוצצות הצמיגים. המנוע, סובל אף הוא מהחום וחשוב להקפיד על מילוי נוזל צינון. התחממות מנוע עשויה לגרום לנזקים רבים בדרך.
כללים וטיפים לנסיעה בטוחה יותר

תכנון הנסיעה
דעו מראש מהו יעד נסיעתכם וציר ההגעה אליו, ובכך תחסכו לבטים מיותרים בבחירת נתיב הנסיעה ותימנעו מאי הבנות. לתכנון יעיל רצוי לקבל מידע מראש על תנאי הכבישים וצפיפות התנועה בהם, או להשתמש ב- GPS ובעיקר מומלץ בתוכנת Waze שתבשר לנו ביעילות, על זמן ההגעה המשוער בכל מסלול אפשרי ליעד. ניתן להסתייע גם במוקדי תנועה, ברשת הסלולרית. במוקדי הרדיו: רשת ב' בטלפון 955* גלגל"צ ברדיו בתדר: 91.8 FM וברשת ג' ברדיו בתדר: 97.8 FM .
חשוב מאוד לתכנן זמן סביר להגעה ליעד, ולזכור שהעומס בדרכים רב והמרחק שנעבור בשעה הוא קצר יותר ממה שחשבנו. התכנון מראש ימנע מאתנו מלצמצם את פיגורי הזמן בנסיעה מהירה.
תקינות הרכב
לפני היציאה לחופשה יש לבדוק את תקינות הרכב. נקו שמשות, בדקו גם את כמות המים במיכל המתיזים), מראות ופנסים, בדקו שמן ומים, בדיקת מים למנוע חשובה לפני כל נסיעה. באותה הזדמנות ודאו כי הרכב עבר טיפול תקופתי, אם מועד הטיפול מתקרב רצוי להקדימו. חשוב ביותר לבדוק צמיגים ואת לחץ האוויר בהם. אגב, הצמיגים נחשבים למכלול הכי חשוב בבטיחות שלנו: אחיזת המכונית בכביש תלויה בהם בעיקר. בדיקת הצמיגים בשליטתנו, הקפידו על בדיקה חזותית וניפוח אוויר על פי הוראות היצרן שמצוינות במדבקה בדלת הנהג. (במכונית משפחתית מידת הניפוח הממוצעת היא כ- 32 PSI).
העמסת רכב
משקל המטען וסידורו בתא המטען ברכב ישפיעו על יציבותו. יש להקפיד על חלוקת משקל שווה, אל תעמיסו את כל המטען מאחור או בצד כלשהו של הרכב. הימנעו מהעמסת ציוד כבד על גג הרכב כיוון שזה משפיע משמעותית על יציבות הרכב בשל שינויים במרכז הכובד, במקרה זה, סכנת ההתהפכות גדלה.

עייפות בנהיגה
אל תתנו לעייפות להכניע אתכם. תכננו הפסקות להתרעננות בעיקר בנסיעות ארוכות. עצרו בחניונים ובתחנות דלק, אך לא בשולי הדרך. הרבו בשתייה ואף פעילות גופנית לא תזיק. זכרו כי אינכם מסוגלים להעריך את כושר עמידתכם בעייפות, ומכאן הסכנה "להירדם על ההגה". תנו דגש להתרעננות, בעיקר שמדובר בנסיעה בשעות הלילה.
מים
אל תחסכו בשתייה. בימי הקיץ דאגו תמיד להימצאות בקבוקי מים במכונית למשך זמן הנסיעה.

עוצרים להתרעננות
חשוב להקפיד בכל פרק זמן, לעצור להתרעננות בדרך. העצירה נחוצה לנהג ולנוסעים. מומלץ לתכנן מראש את ההפסקות במקומות מתאימים, שכוללים מזנון, מסעדה ושירותים. בטוח לתכנן את העצירה כך שהתחנה תהיה בצד הכביש התואם לכיוון הנסיעה שלנו.
אחריות הנוסעים
לנוסעים חלק לא מבוטל בנסיעה. מותר לנוסעים להעיר לנהג על מהירותו המופרזת או על עקיפה לא זהירה. כמו כן, עליהם לעודד עצירה להפסקות ריענון ולמנוע רעשים והשתוללות ילדים ברכב.
הדלקת אורות
הדליקו אורות גם ביום ובכל דרך. כך תיראו טוב יותר לנהגים ברכב שבא ממול ולהולכי רגל החוצים את הכביש. חשוב להקפיד על ניקוי השמשות ברכב ולהרכיב משקפי שמש למניעת סנוור.
חגורת בטיחות
כל אחד מהנוסעים חייב להקפיד ולחגור חגורת בטיחות ולדאוג לשכנו למושב. אל תשכחו את חובת חגירת חגורות הבטיחות לכל הנוסעים גם במושבים האחוריים.
מהירות תואמת לתנאי הדרך
המחוקק מבחין בין שני סוגי מהירות:
מהירות סבירה– המחייבת נהיגה במהירות בהתחשב בתנאים הקיימים בדרכים ובמצב התנועה תוך אפשרות הנוהגים לשלוט ברכב ולמנוע סכנה.
מהירות מרבית– שאוסרת לנהוג במהירות העולה על המהירות המצוינת בטבלת המהירות המרבית המותרת. המהירות המרבית המותרת לרכב פרטי ומסחרי נקבעת לפי סוג הדרך בדרך עירונית, המהירות המותרת 50 קמ"ש, בבינעירונית 80 קמ"ש, בבינעירונית עם שטח הפרדה 90, בדרך מהירה 110 קמ"ש. חובה להאט במהירות כאשר צפויה סכנה לנוסעים, משתמשי הדרך ולרכוש. אכיפת עבירות מהירות מבוצעת על ידי משטרת ישראל באופן משמעותי משום שקיימים אמצעים מגוונים וקלים לתפעול ללא צורך במשאבים רבים, אילו כוללים מצלמות מתקדמות ומכמונות המותקנות בניידות תנועה. הענישה חמורה הקנסות כבדים. סעו במתינות זה בטוח ומשתלם בכיס.

זכרו ! 90 קמ"ש המהירות המותרת בדרך לאילת (כביש הערבה)
בעונת הקיץ קיימים תנאים מכבידים רבים, המשפיעים בעיקר עלינו הנוהגים. המגבלות מאופיינות בתחושות.
זכרו כי הנסיעה היא חלק לא מבוטל מהחופשה, חשוב שגם היא תעבור בבטחה ובהנאה.

להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg