נהיגת קיץ – כך נכין את עצמנו ואת הרכב לתנאי הקיץ מדריך בטוח

עבור רבים מאיתנו, תקופת הקיץ היא הזדמנות חשובה לחופשה. אחרי תקופה לא פשוטה שאילצה אותנו להיסגר בבית, כולנו כבר משוועים לצאת ולבלות. אז רגע לפני שמתחילים לחפש בתי מלון ולארוז מזוודות, שווה שנקדיש רגע של מחשבה כיצד בכוונתנו להיערך לנהיגת קיץ באופן בטוח. בעוד שלרובנו זה ברור שחייבים להכין את הרכב לחורף, דווקא בקיץ אנו עלולים להיות שאננים. חשוב שלא ניתן לשמיים הכחולים ואווירת החופש להטעות אותנו. עובדתית, בתקופת הקיץ קורות תאונות רבות והיא מביאה איתה לא מעט סכנות שחשוב להיערך להן. כדי לעזור לך להיכנס אל החופשה בראש שקט, אספנו כמה טיפים חשובים להכנת הרכב והנוהגים בו, לימי הקיץ החמים.

נועם קום

סיכונים הנובעים מהגורם האנושי

בעוד שבחורף רוב הסיכונים נובעים מתנאי הדרך, תקינות ומוכנות הרכב, בקיץ הסיכון העיקרי נובע דווקא ממצב הנהג. חשוב שנזכור, הגוף שלנו נתון לתנאי סביבה קיצוניים בימי הקיץ. החום היוקד והלחות עשויים לגרום לתשישות, בלבול, חוסר סבלנות וסנוור השמש המקשה על הנהיגה. חשוב שניערך לכך מבעוד מועד ונצמצם את הסבירות לתאונות.

להקשיב לגוף שלנו

גם אם המזגן ברכב פועל מצוין, אנחנו חשופים במשך היום למזג אוויר חם מאוד, בעיקר כשאנו מחוץ לרכב. התייבשות, זהו תהליך הדרגתי שנבנה לאורך היום מבלי שנשים לב בכלל. לכן, חשוב שנוודא שאנו שותים מספיק לאורך היום. ככל שקיימת חולשה, תשישות או סחרחורת אילו סימנים מעידים לבעיה גופנית, ויש לתת מענה מתאים. זה הזמן לעצור להתרעננות, לשטוף פנים ולשתות מים קרים לקראת המשך הנסיעה. בנוסף, כדי שלא ניכנס בטרם הנסיעה אל רכב לוהט, חשוב להחנותו במקום מוצל ולאוורר את הרכב בטרם תחילת הנסיעה.

גם בקיץ – לבדוק את תנאי הראות

כולנו יודעים שבחורף תנאי הראות מוגבלים יותר. ערפל וגשמים ההופכים את ההתמצאות בכביש למורכבת יותר. אנחנו כל כך מודעים לעובדה הזו, עד שאנחנו כמעט ולא מקדישים תשומת לב לאתגרי הראות של הקיץ. לאורך רוב שעות היום, השמש החזקה עלולה לסנוור אותנו ולהקשות מאוד על הראייה שלנו בזמן נסיעה. לכן, מומלץ לנקות את חלונות הרכב, להצטייד במשקפי שמש בזמן הנסיעה. מחקרים מראים שמדובר בכלי חשוב למניעת תאונות בימי הקיץ.

עוצרים ובודקים – האם נשאר ילד ברכב?

מספר מקרי המוות והפגיעות החמורות עקב השארת ילדים ברכב נמצא במגמת עלייה מבהילה. כאשר ילד נותר ללא השגחה ברכב חונה או נכנס אל הרכב ללא נוכחות מבוגר, הדבר עשוי להסתיים באסון. כלל האצבע הוא פשוט למדי – לעולם אין להשאיר ילדים לבד במכונית ! אפילו לא לכמה דקות. הרכבים מתחממים במהירות ועשויים להגיע תוך זמן קצר לטמפרטורה קטלנית, גם אם השארנו חלון פתוח מעט. חשוב שנזכור, טמפרטורת גופו של ילד עולה פי 3 עד 5 מהר יותר מזו של מבוגר. לכן, לקראת כל יציאה מהרכב חשוב שנסקור את המושב האחורי ונוודא שלא שכחנו אף אחד. גם אם מדובר בעצירה קצרה בלבד, הילד הולך איתנו.

מ- 1 במרץ 2022, נכנסה לתוקף תקנה חדשה המחייבת בהתקנת מערכת להתרעה על שכחת ילדים עד גיל 4 שנים ברכב.

הימים מתארכים

שעות האור מתארכות בימי הקיץ, אנו שוהים יותר זמן בכבישים ובעומסי התנועה, ולעתים קרובות הדבר גורם לנו לישון פחות. חשוב שנזכור, נהג עייף חשוף לסיכוני בטיחות רבים. חשוב שנקפיד על 7 שעות שינה רצופה ואיכותית ונדאג למנוחה מספקת לקראת נסיעה.

סיכונים הנובעים ממצב הרכב

על אף שהגורם האנושי הוא קריטי כשזה מגיע לנהיגת קיץ, גם הרכב עצמו נתון לסיכונים לא מעטים במהלך חודשי הקיץ. אלו כמה מהאתגרים העיקריים שיש לקחת בחשבון.

התחממות יתר של המנוע

בימי הקיץ, הפוטנציאל להתחממות המנוע גבוה בהרבה. תוך זמן קצר, התחממות יתר עלולה להוביל לנזקים בלתי הפיכים למערכות המנוע. לכן, חשוב לבדוק לקראת כל נסיעה ארוכה את מערכות המנוע והקירור. חשוב שנבדוק בקיץ את מפלס המים לקראת כל נסיעה ונוודא שאין נזילות חשודות מתחת לרכב. בכל מקרה, כדאי תמיד לשמור בקבוק מים או נוזל קירור בתא המטען, על כל צרה.

מה מצב המיזוג ברכב ?

לא מדובר רק בפינוק. האקלים הישראלי יכול להביא אתו עומס חום אדיר שיכול להוות מפגע בטיחותי של ממש. כשהטמפרטורות עולות, אנו נעשים פחות מרוכזים והתפקוד שלנו עלול להיפגע. לכן, כדי לשמור על בריאות הנוסעים ומיומנויות הנהיגה שלנו, חשוב שנוודא שהמיזוג תקין.

נזקי בלאי עשויים להתעצם תחת החום הכבד

חשוב לשמור את הרכב מתוחזק היטב לאורך כל השנה, אבל החום הגבוה עשוי להגביר את השחיקה והבלאי. מדובר בהרבה יותר מאי נוחות – צמיג שהתפוצץ על הכביש המהיר תחת עומס החום עלול לגרום לתאונה קטלנית. אלו כמה דגשים שכדאי לתת עליהם את הדעת:

בדיקת לחץ הצמיגים – הצמיג הינו הקשר הבלעדי של המכונית עם הכביש. פיתוח החום הוא האויב מס' 1 של הצמיגים בעיקר הבלויים שעשויים להתפוצץ.  ניפוח נכון של הצמיגים ישמור על אחיזת כביש אופטימלית וימנע בלאי מיותר. יש לשמור תמיד על לחץ צמיגים מיטבי על פי הוראות היצרן.

סיכונים הנובעים מגורמי סביבה

לבסוף, גם סביבת הנסיעה שלנו משתנה. כבישי הארץ מתמלאים ברכבים בדרכם לחופשות, ילדים נמצאים מחוץ למסגרות החינוך ומתרוצצים ברחובות וסביבת הנסיעה שלך נעשית מאתגרת ומורכבת. חשוב שניתן על כך את הדעת, תשומת לב ראויה עשויה למנוע אסון.

ככל שניתן, מומלץ להימנע מנסיעה לאחור (רוורס). לעתים קרובות ילדים עשויים לשחק מאחורי רכבים בדיוק בשטח שבו אין שדה ראייה. הילדים בונים על כך שנהיה ערים להם וחשוב שאכן נעשה את זה. עם זאת, לא רק מתחמי החניה מאתגרים את חוויית הנסיעה שלך בקיץ. עונת הקיץ היא גם עונת האופניים והקורקינטים. הכבישים עשויים להיות מוצפים בסביבת המגורים שלך בילדים הרוכבים על אופניים. מדובר ברכב בלתי יציב ובלתי צפוי. חשוב שנספק להם מרחב ראוי, נפקח עליהם עין לאורך הנסיעה ובעיקר, נשמור מרחק.

בסופו של יום, כשתשומת הלב שלנו מוקדשת לסיכונים הפוטנציאליים, הסיכויים שנעבור את הנסיעה בבטחה עולים באופן משמעותי.

כלי הבטיחות החשוב ביותר שעומד לרשותנו הוא המודעות האישית. חשוב שנחזיק בראש את הסיכונים הפוטנציאליים הניצבים בפנינו, דווקא עכשיו כשהחום עולה ונכין את עצמנו לכל תרחיש. היערכות פשוטה מראש תאפשר לך לצלוח את חופשת הקיץ בשלום.

סעו בבטחה ותגיעו בשלום.

להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg