משהו ישן וטוב: טיפים לתחזוקה שוטפת של רכב משומש או ישן במיוחד

בדיקות תקופתיות, תשומת לב לפרטים, טיפולים במוסך והכנה ראויה לטסטים – כך ניתן לרכוש רכב ישן וזול, וליהנות ממנו שנים קדימה, בבטיחות ובתקינות

הצורך והרצון להיות בעלים של רכב לפעמים מגיעים דווקא כשאין לנו מספיק כסף לרכוש את מכונית החלומות שלנו. אולי אנחנו סטודנטים, אולי יש לנו הוצאות גדולות על משכנתא וילדים ואולי אנחנו סתם חובבי ענתיקות – בכל מקרה, יכול להיות שנגיע למצב שבו יוצע לנו לרכוש רכב משומש ישן, במחיר משתלם.

רבים חוששים מרכישת רכב ישן, אולי כי הם מאמינים שישן זה בהכרח נוטה להתקלקל או ללכת למוסך בכל ימי שני וחמישי, אבל זהו אינו בהכרח המצב – רכב ישן יכול להיות חבר נאמן ומכונה מצוינת שתמשיך לעבוד לעוד שנים רבות, ובלבד שיקבל את הטיפולים המתאימים לו, את תשומת הלב, את התחזוקה השוטפת וגם ניקיון יסודי אחת לכמה זמן.

אז איך נמנעים מהזנחה, אילו ביטוחים יכסו אותנו מפני נזקים שעלולים להיגרם לרכב, מתי צריך לעשות בדיקות ואיך יודעים שמצאנו את הרכב הנכון? אכן, הכל מתחיל באיתור רכב שהוא אמנם משומש ושנת הייצור שלו נמצאת אי שם בעבר – אך הוא מטופל כראוי. בעת הרכישה, בקשו לראות היכן ומתי טופל הרכב, אילו טיפולים הוא קיבל ובאיזה מוסך. ועכשיו, כשהמפתחות ביד, עקבו אחר הטיפים הללו עבור שותפות ארוכה וטובה עם המכונית החדשה ישנה שלכם.

  1. לא לשכוח שצריך ביטוח

כל רכב שעולה על הכביש בישראל מחויב בהחזקת ביטוח חובה, ומומלץ לרכוש גם ביטוח מקיף לרכב שיכסה נזקים מפריצות, גניבות, נזקי רכוש לצד שלישי ועוד. אל תשכחו שעל אף התקציב המצומצם – תהיו חייבים לבטח את הרכב.

בימינו, אין גם בעיה לבצע רכישה של ביטוח רכב אונליין בקלות, ובלי לקום מהספה. כדי להגיע למחיר הביטוח האולטימטיבי – זה שאינו קורע את הכיס אבל כן מכסה אותכם היטב – בקשו הצעה לביטוח רכב מחברת הביטוח שלכם. במהלך תהליך הרישום תתבקשו לציין את שנת הייצור של הרכב, ומשם החברה תוכל להעריך את מחיר הביטוח המיטבי עבורכם.

  1. טיפולים וביקור במוסך

כן, כל רכב דורש טיפולים במוסך אחת לכמה זמן, כדי לוודא תקינות של כל המערכות. כל בעל רכב מצופה לבקר באופן תדיר אצל המוסך המטפל שלו, לטובת בדיקה והחלפה של שמן גיר, נוזל קירור ונוזל בלמים – בכדי להבטיח רכב שעובד באופן בטיחותי.

הדברים האלה חשובים על אחת כמה וכמה כאשר הרכב ישן. למרות שהטיפולים עולים עוד קצת כסף, הם קריטיים עבור המשימה לשמור על הרכב במצב תקין ושמור. ולכן, אל תוותרו על טיפול במוסך, כי הרכב שלכם יודה לכם באמצעות נסיעה חלקה, עם פחות תקלות וערך שנשמר לקראת מכירה.

  1. טסט מיוחד לרכב מיוחד

כל רכב מחויב בבדיקת הרישוי השנתית של מכון הרישוי (טסט). וגם כאן, הגעה לטסט מוכנים, היא חשובה במידה מרובה יותר כשמדובר ברכב ישן. שימו לב שהרכב שלכם (אם יוצר לאחר שנת 1994)  יידרש לעבור בדיקת זיהום אוויר מחמירה.

כמו כן, אם המכונית שרכשתם או שנמצאת ברשותכם היא בת 15 שנים ויותר – היא חייבת לפי חוק לעבור בדיקת בלמים המקדימה למבחן הרישוי עצמו. אם הרכב שלכם אפילו ישן יותר וגילו 19 שנים ומעלה, הוא חייב לעבור שני טסטים בכל שנה.

  1. בדיקות נהג – האחריות עליכם

מעבר לטיפולים המבוצעים במוסך פעם בשנה, על הנהג עצמו לבצע טיפולים קטנים (אבל חשובים מאוד) ברכב. גם במקרה הזה, הזנחת הטיפולים תפגע משמעותית ברכב ישן ולכן ההקפדה עליהם היא קריטית.

בדקו פעמים רבות ככל הניתן את רמת השמן במנוע, את נוזל הקירור, את תחושת ההיגוי ואת המצבר, בכדי להימנע ממצבים מפתיעים ולא נעימים. החליפו שמן ופילטר שמן לפי הוראות היצרן – לרוב מדובר בהחלפה בכל פעם שמגיעים ל-15 אלף ק"מ נוספים במד הקילומטראז'.

  1. הכי חשוב – בטיחות

לבסוף, דאגו לבטיחות שלכם ושל הנוסעים עמכם ברכב. בחנו בכל כמה זמן את תקינות חגורות הבטיחות והאבזמים שלהן – האם החגורות יבשות או פגומות? האם האבזמים נסגרים כרגיל ואינם חלודים? בנוסף לכך, ודאו שמערכת כריות האוויר תקינה ומופעלת לבסוף החליפו צמיגים בעת הצורך, צמיגים ישנים הם סכנה לנוסעים ברכב.

לסיכום, מכונית ישנה אינה בהכרח מכונית בעייתית. טיפול מסור, הקפדה על שמירה של המערכות תקינות והרבה תשומת לב לתקלות קטנות – יכולים לסדר לכם מערכת יחסים ארוכה וטובה עם הרכב שלכם. וטיפ נוסף לסיום – תשטפו אותו! מעבר לשדרוג האסתטי, שטיפת הרכב שומרת על החלקים החיצוניים והפנימיים שלו ומשמרת את איכותם לאורך זמן. דרך צלחה!

צילומים: shutterstock
להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg