מערכת התרעה MOVON


התרעה מוקדמת
נהיגה ראשונה עם מערכת ההתרעה של MOVON, לשמירת מרחק וסטייה מנתיב וצילום מתועד של מהלך הנסיעה שלנו.
6/6/17 נועם קום
מערכת MOVON מקוריאה, נוספה לאחרונה לשוק האפטר מרקט בישראל, בתחום הבטיחות האקטיבית. מדובר בעוד מערכתהתרעה בטיחותית שמיוצרת בטכנולוגיה מתקדמתומסייעתלמנועתאונותדרכים. המערכת, יודעת להתריע לנהג בזמן אמת על המרחק מהרכב מלפנים ועל ביצוע סטייה שמתבצעת ללא איתות בוינקרים ובחוסר זהירות. המערכת החדשה, שמצטרפת לתחרות מול מובילאי ואייוקס, הושקה לראשונה בישראל בחודש מרץ 2017. היא הותאמה לכלי רכב מסחריים לדרישותשלמשרדהתחבורה ועברה את אישורי התקינה הנדרשים במכוןהתקנים.
כיצד היא פועלת ?
מערכת MOVON , פועלתבאמצעותמצלמת וידיאו המותקנת בשימשה הקדמית של הרכב ומבצעת בשלבי הנסיעה סריקהשלתוואיהכביש ומתריעהקוליותוויזואלית על מפגע סכנה.התרעותהמערכת,מזהירותאתהנהגמפניהתנגשותצפויה ברכביםשלפנים, או סטיותמנתיבהנסיעהומעברבין נתיביםשמתבצע ללא איתות.בשלב זה אין ביכולתה של המערכת, לזהות הולכי רגל ורוכבי אופנועים ואופניים. אולם לדברי היבואן אדי מערכות, בקרובתושקבישראל גרסהחדשה ומתקדמת יותר שתכלול גם התרעות לזיהוי הולכי רגל ורכב דו גלגלי תתווסף לה מצלמת DVR אחורית, שתספק מיידע לנהג על מה שמתרחש מאחור מכוניתו.

הפעולות של מערכת
MOVON
המערכת מבצעת פעולות התרעה שנפוצות בכלי רכב מודרניים. בשלב זה היא מספקת התרעה לשמירת מרחק וסטייה מנתיב שמקנות לה 4 נקודות בדרוג הבטיחות הישראלי. בנוסף קיימת גם מצלמה קדמית לתיעוד הנסיעה.
התרעת התנגשות קדמית FCW– המערכת מתריעה במצבים מסוכנים בהם עשויה להתרחש התנגשות חזיתית, עם רכב מלפנים שנוסע באותו הנתיב. ההתרעה פועלת בכל המהירויות.
התרעה למרחק בטוח SDA– מציגה לנהג את המרחק בשניות אל הרכב שלפנים באותו הנתיב. המערכת מתריעה כאשר הרכב מלפנים לא מתקדם באותו הקצב של הרכב שלנו. הנתון למרחק הטווח בשניות מוצג ויזואלית עם גוונים מתחלפים בירוק, כחול, כתום ואדום.
התרעה על סטייה מנתיב LDW המערכת מתריעה כאשר הרכב עובר בין נתיבים מבלי שהוא מאותת. המערכת תפעל ממהירות של 45 קמ"ש. ההתרעה ויזואלית וקולית.
התרעה על קרבה קדימה FPW– המערכת מתריעה בפני הנהג כאשר קיים רכב מלפנים, והרכב נע קדימה, הפעולה יעילה למהירויות של עד 30 קמ"ש.
התרעה על תזוזת הרכב מלפנים FVSA– כאשר הרכב שלנו במצב עצירה, המערכת תתריע לנהג כאשר הרכב שלפניו מתחיל לנוע קדימה. הפעולה מתבצעת בקבלת צפצוף עדין לאחר 2 שניות מתזוזת הרכב שלפנים.
מצלמת דרך DVRהמצלמה FULL HD פעילה במצב נסיעה. הנתונים מוקלטים ברצף לכרטיס SD. המערכת מקליטה מצבים שלפני תאונה ולאחריה וכן את מצבי התנגשות והתאונה.

חוות דעת:
המבחן התבצע עם מערכת MOVON שהותקנה בטויוטה קורולה. ה- MOVON כוללת את יחידת הבקרה, מצלמה קדמית שמתקנת בשמשה הקדמית של הרכב וצג נתונים שמותקן בפנל הקדמי מול הנהג. מבחינה ויזואלית קיים צג צבעוני בעיצוב מרובע. הוא בגוונים של ירוק כחול כתום ואדום שפועל במקרה של סיכון לנהג. כמי שהסתגל לשימוש במערכות של מובילאי, המבחן נעשה בהשוואה לקיים בה. התצוגה ב- MOVON, עושה את העבודה ומספקת מיידע נחוץ לשמירת מרחק מהרכב שמלפנים, או לסטייה מנתיב המתבצעת ללא איתות מקדים. אם זאת, האיכות הויזואלית שלה פחותה מזו שקיימת במובילאיי. הצג מעוצב בפשטות וברקע בגוון שחור. משחק הגוונים הצבעוני מדי, לא נותן תחושת תלת מיימד לה הורגלנו. המצבי נהיגה ביום יש נטייה לסינוור בתצוגה כאן ניתן לבטח לשפר בעיצוב שונה ובחיפוי. ההתרעה הקולית, מלווה בצליל חד ומתכתי שניתן כ לכיוון עוצמתו. הצליל זהה למצבי התרעה לשמירת מרחק וסטייה מנתיב. ההתרעות מתוזמנות ומדויקות ומעידות למעשה, על פעולה יעילה של המצלמה בשילוב המערכת. התרעה על תזוזת הרכב מלפנים FVSA, יעילה במיוחד בעיקר בעצירת הרכב בצומת או בעומסי תנועה בהם הרכב במצב עמידה. לא פעם בעת עצירה והמתנה למעבר מופע ירוק ברמזור, נסיח דעתנו במבט לצד כל שהוא. כעבור שניות מתזוזת הרכב לפנים. במקרה שכזה, ישמעו שני ביפים קצרים שמתריעים על חזרה לשגרת הנסיעה. זה בהחלט יעיל במציאות של ימינו עם גורמים רבים שמסיחים את דעתנו בכביש. או לסתם מקרה של עייפות וחולמנות.
ניתן להגדיר את פעולות התצוגה ועוצמת קול ההתרעות. הכיוונון מתבצע בלחצנים שמותקנים בחלק העליון של מסך התצוגה. פעולות לחיצה על הכפתורים מגדירים את עוצמות השמע, רמת הרגישות, ובהירות התצוגה של המערכת.
מצלמת דרך– אפשרות נוספת שייחודית ל- MOVON ומהווה תוספת חשובה היא מצלמת דרך, שפועלת ב- FULL HDומתעדת בצילום ובהקלטה את כל מהלך הנסיעה. המצלמה, פועלת מתחילת נסיעה ועד סיומה. הנתונים מוקלטים ברצף לכרטיס SD. המערכת מקליטה את מהלך הנסיעה וכן את המצבים שלפני ואחרי התאונה וכן את מצבי התנגשות והתאונה עצמה שלא נדע… המצלמה הקדמית, תשמש לנו ראייה לרגעים קריטיים שלפני ואחרי תאונה או בביצוע עבירת תנועה. הנהג או קצין הבטיחות יוכלו לבחון את שקרה וללמוד מזה לקח ולהפיק ומסקנות למניעה אירועים מסוג זה בעתיד. צפייה בנתונים, מחייבת המרת נתונים שנקלטים ב- SD קארד למחשב. הפעולה קצת מורכבת אבל אפשרית. תחולת הכרטיס כ- 8 ג'יגה כסטנדרט, אולם ניתן לשדרג את הכרטיס לעד 32 ג'יגה. והמצלמה מוחקת נתונים לא שמישים עם הזמן.
מחיר המערכת עומד על 2,490 ₪ שכולל מע"מ, התקנה ואחריות ל- 36 חודשים.
.ד.ימערכות לרכב",יבואנית מערכת MOVON, הינה חברה מהמובילות בישראל בתחום ייבוא ,ותקנה של מוצרים לרכב. לאחרונה התמזגה עם חברת המצברים שנפ. בין הלקוחות של א.ד.י. מערכות נמנים היבואנים: UMI, טלקאר, סמל"ת וקבוצת קרסו. ככל הנראה היבואנים יציעו בעתיד ללקוחותיהם את מערכת ההתרעה זו.
להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg