מהפכת הרכב החשמלי בישראל

שיעור מכירות כלי רכב חשמליים ונטענים בישראל עומד על סך של 5.4%. בנורבגיה שיעור המכירות עומד על כ- 82%, בשבדיה על 36%, בדנמרק והולנד, על כ- 24% כאשר הממוצע במדינות אירופה עומד על כ- 14%. תחום התחבורה מהווה מחולל פליטות משמעותי ביותר בישראל כ- 32% מכלל פליטות גזי החממה, לעומת 15% הנפלט מהתעשייה. מינואר עד מאי נמכרו בישראל כ- 8,650 כלי רכב פלאג-אין וחשמליים, מתוכם 2,610 בהנעה חשמלית מלאה. בכל הקשור לתשתיות ישראל בפיגור משמעותי לנדרש. כיום בישראל פחות מ- 2,000 עמדות טעינה ציבוריות. רובם בטעינה איטית. כיום בישראל כ- 55 עמדות טעינה מהירות. הערכה כי עד 2025 נדרשות כ- 1,200 עמדות DC מהירות בתחום הציבורי. הביקוש הגובר לחשמל מחייב תכנון חכם ומנוהל בכל הקשור לתשתית הטעינה. טסלה הינו המותג המוביל כיום במכירת מכוניות חשמליות עם מעל 1,100 מסירות מינואר עד יוני. MG מדורגת שנייה. תוכנית המיסוי העל רכב חשמלי מדורגת ל- 5 שנים, כאשר עד סוף 2022 מס הקניה יעמוד על 10%. ב- 2023  יעלה ל- 20%, ב- 2024 יעלה ל- 35%.

פאנל רכב חשמלי שנערך בכנס מטעם חברת פיוצ'ר מוביליטי.

מדוע בישראל לא מגיעים ליעדים שבאירופה ?

דני שביט – מנכ"ל קבוצת לובינסקי – בישראל ניזונים בעיקר מכלי רכב המיובאים ממדינות אירופה. לובינסקי מקדם ייבוא כלי רכב חשמליים מסין הנחשבת למעצמת הרכב הגדולה בעולם. שם נמכרים כ- 1.5 מיליון מכוניות חשמליות בכל שנה. בישראל קיימים שלושה חסמים עיקריים: 1- עלות הרכב בגלל רמת מיסוי גבוהה וגם שמדובר ברכבים חשמליים עם 10% מס קנייה. מרכיב הסוללה המשמעותי במחיר הרכב על כן צריך להוזיל בעוד כ- 7% . 2- קיים מחסור בתשתיות בעיקר עמדות טעינה מהירות DC במרחבים הציבוריים. 3- התקנות בבתים משותפים מתעקבות עקב בירוקרטיה ובהעדר הכנה במבנה. חובה לחייב בבנייה בית חדש הכנה לתשתיות טעינת רכב חשמלי.

אמיר זלצברג מנה אגף תחבורה במשרד להגנת הסביבה – לישראל יש את כל היתרונות אבל אנו נשרכים לעומת אירופה.על המדינה לקבוע יעדים לייבוא כלי רכב נטולי פליטות מזהמים. יש לחייב יבואנים לייבא רק מכוניות נקיות. ברמת המיסוי אין לגעת וחשוב לשפר את רשת החשמל. בהתייחס לתחבורה הציבורית מציין זלצברג שחשוב להתמקד התחום כלי הרכב הנעים בתחום העירוני בהם אוטובוסים ומוניות. יש לתפעל כ- 5000 אוטובוסים חשמליים ולפתור מוניות חשמליות ממיסוי על מנת לתמרץ למעבר החשמלי.

רן אלויה מנכ"ל ג'ינרג'י –  חברת ג'נרג'י, מתקינה כ- 100 עמדות בחודש. החסמים העיקרים הם התעריף ללקוח, ניהול האנרגיה בהתאם לעומסים. תשתיות הטעינה יהיו צריכות להיות חכמות. חייבת להיות מדיניות מתאימה לניהול משק אנרגיה בעידן הרכב החשמלי.

להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg