כנס חירום של ארגוני התחבורה בנושא שווי שימוש ומיסו

ביום ב' 15/11/2010 התכנסו שלושת ארגוני התחבורה בישראל הכוללים את פורום נוהגים היי-טק, ארגון מנהלי תחבורה ואיגוד קציני בטיחות בתעבורה, במלון דניאל בהרצליה לדון במשמעות המעבר לרפורמת המיסוי הירוק ולשיטה הליניארית לחישוב שווי שימוש לרכב צמוד ובהשלכות לגזירות המיסים הצפויות להתרחש מתחילת שנת 2011. בכנס נכחו כ- 400 משתתפים הכוללים את מנהלי התחבורה וקציני בטיחות, אנשי כספים, חשבים, אנשי רכש ותפעול ונציגי משאבי אנוש, כמו כן ציבור העוסקים בענף הרכב כיבואנים וחברות ליסינג.
מטרת הכנס היתה להציג את משמעות הרפורמה מבחינת החברות, להגביר מודעות ולעדן את הגזירות הצפויות. חברי הארגונים דורשים לבטל מתעריפי שווי השימוש את ההצמדה למדד המחירים לצרכן בו בזמן ששכר העובדים אינו צמוד למדד ולהכיר בהוצאות לנסיעות עסקיות. הוצע כי סיווג הנסיעות בין עסקיות לפרטיות יעשה באמצעות מכשיר אלקטרוני כולל מערכת לוויינית מנתוני המכשיר ייעשה החישוב לנסיעות הפרטיות בלבד. בנושא המס הירוק הארגונים דורשים לבצע התייחסות אחרת לרכבי דיזל קלים המשמשים אנשי שירות ושיווק.
ח"כ אורית זוארץ (קדימה)
הצמדת שווי שימוש למדד המחירים, היא חטא על פשע
את הערוץ הפרלמנטרי ייצגה בכנס אורית זוארץ, לטענתה האוצר שוב פוגע בשכבות הביניים בכך שעיקר נטל המס פוגע במכוניות המשפחתיות המהוות כ- 80 אחוזים משוק הרכב הצמוד לעובדים.הצמדת שווי השימוש למדד המחירים לצרכן אינה צודקת ומהווה עוול לשכירים שכן משכורתם איננה צמודה למדד. המאבק על שווי השימוש ברכב הינו מאבק של 300 אלף אזרחים יצרניים שנושאים בנטל. הממשלה המנופחת משתמשת פעם נוספת בכספי צבור העובדים השכירים בשכבות הביניים כפתרון לחובות שלה. את המאבק יש לנהל בכנסת בנסיון להעלות את המודעות לנושא שכן הצמדת שווי השימוש למדד מהווה חטא על פשע בה בעת שמשכורות העובדים אינם מוצמדות למדד.
נועם קום, יו"ר פורום נוהגים הייטק
ההצמדה למדד היא מלכודת מס ולא צודקת,
נועם קום יו"ר פורום נוהגים היי-טק- קרא לבטל את ההצמדה למדד המחירים לצרכן כמרכיב שווי השימוש לרכב צמוד. לטענתו ההצמדה למדד תהיה בעתיד מכת מס שיהיה קשה להתמודד עימה מדובר בתוספת של כ- 100 ש"ח למכונית משפחתית רגילה. ההצמדה תגרום לכך שתשלום ההטבה יטפח עם השנים בגלל ההצמדות הללו ככל שהמכונית תתיישן וערכה ירד שווי שימוש שלה יעלה. לא יתכן לבצע הצמדה למדד כל עוד שכר העובדים אינו צמוד ועל כן יש להצמיד את סכום השווי שימוש לתוספת היוקר המשולמת לשכירים במדינה.
כבר היום הגענו למצב שעלות הנטו לרכב צמוד יקרה יותר ממחיר קנייתו באופן פרטי מכאן שהעיוות שהיה כבר נמחק לגמרי. החזרת הרכבים נאמדת בכ- 5% השנה וצפויה לגדול במקצת בעיקר אם מדובר בעובדים הגרים בקרבה לעבודה או שזו היא מכונית שנייה מהעבודה. כל עוד אין פתרונות הולמים להסעת המונים לתושבים הטלת מיסים על רכב צמוד היא בחזקת מלכודת מס לציבור העובדים. בהתייחס לרפורמת המיסוי הירוק מקבלי ההחלטות פועלים על פי מגמות של שטרות ירוקים ולא של סביבה ירוקה. בפועל מחירי המכוניות התייקרו והמכוניות הירוקות קטנות ולא מתאימות למטרה. צריך להעתיק את מודל העולם ולהתייחס למדד ה- CO2 גרם לק"מ בלבד. התחבורה הציבורית והכבדה היא מקור הזיהום העיקרי.

להורדת המצגת שהועברה בכנס בנושא: "כנס חירום מגמות שוק הרכב"

מוני בר- יו"ר חברות ההשכרה והליסינג
ההצמדה למדד תגרום לחוסר ודאות הירידה במכוניות הליסינג לא תהיה משמעותית
מוני בר- יו"ר חברות ההשכרה והליסינג בלשכת המסחר מצדיק את מאבק הארגונים בסוגיית ההצמדה למדד המחירים לצרכן דבר שיגרום לטענתו לירידה בכוח הארגונים אם זאת מוני לא צופה ירידה משמעותית במספר משתמשי הרכב הצמוד משום שאין ברירות אחרות טובות יותר. עלות אחזקה של מכונית פרטית ישנה תצא בסופו של יום יקרה והעובדים יעדיפו מכונית חדישה עם שירות יעיל ושקט נפשי.

דורי מנור- מנכ"ל דוד לובינסקי
המדינה מאלצת אותנו לייבא ולמכור מכוניות מזהמות
דורי מנור- מנכ"ל דוד לובינסקי יבואנית פיג'ו וסיטרואן טען כי נוסחת המדד הירוק מפלה לרעה את הרכבים ממונעי הדיזל בגלל משקל נמוך של ה- CO2, בו בזמן שבמדינות אירופה ובאמנות הסביבה הבינלאומיות ההתייחסות היא למדד פליטת גזי החממה. המדינה מאלצת אותנו לייבא מכוניות מזהמות יותר. הרפורמה למיסוי ירוק מעודדת שיווק של רכבים ממונעי בנזין הגורמים לזיהום ולבזבוז דלק רב יותר.
איתן וכקמן יו"ר מנהלי תחבורה טען כי המאבק הוא מאבקו של הסקטור הגדול ביותר במדינה מדובר כאן ב-300 אלף איש תורמים שתורמים רבות למדינה, וכל מה שדורשים מהם זה לשלם עוד ועוד מיסים.
שמעון סודאי נציג הנהלת איגוד קציני הבטיחות ציין שכל עובד שיחזיר את רכבו לחברה כתוצאה מעליית שווי השימוש ייצא ממעגל הפיקוח של קצין הבטיחות ויעבור לתחום שאינו בשליטה ופיקוח מה שעלול להביא לנזק כפול.


להורדת מצגת הרצאת רו"ח ועו"ד יואל רטנר- שווי שימוש לרכב עיוות ופתרונות

להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg