ילדיכם חדשים על הכביש? כך תבחרו עבורם את הרכב הראשון

מבלי שהבחנתם בכך כלל, ילדיכם גדל וממש לאחרונה הוציא את רישיון הנהיגה המיוחל. איזה רכב ראשון מומלץ עבורו, מה חשוב לבדוק ולקחת בחשבון ועל מה פשוט לא כדאי לוותר? אנחנו כאן כדי לעשות לכם קצת סדר

ענת פלדמן  צילום: Shutterstock

רכב ראשון הוא לא עניין של מה בכך ובחירתו אינה נושא שעובר לרוב בקלות, שכן לא תמיד אתם וילדיכם תראו את הדברים עין בעין – הוא יעדיף כוח סוס, והרבה מהם, אתם תעדיפו חיסכון בעלויות ובטיחות. אז מה עושים, איך בוחרים וכיצד מתמודדים עם חיכוכים?

ניקח למשל את נושא הביטוח אשר כזה ייעודי עבור נהגים חדשים וצעירים בפרט, לרוב אינו זול כלל. בעוד שהורים רבים אינם ששים לבטח את ילדיהם בפוליסת הרכב המשפחתי עקב התוספת המשמעותית לעלותה הכוללת, החלו חברות הביטוח להציע כמה ביטוחים שיתאימו למאפייניהם וצרכיהם של נהגים אלו. בין הבולטים שבהם הם אלו המאפשרים לבטח את הרכב לסופי שבוע בלבד עבור החיילים השבים הביתה וכמובן, ביטוח לפי קילומטר הפופולרי, המאפשר לשלם רק עבור הקילומטרים שאותם נוסע הנהג הצעיר בפועל. איך זה נוגע להתמודדות עם חיכוכים אתם שואלים? תוכלו להגיע לפשרה עם בעל הרישיון הצעיר שכיסוי עלויות הביטוח באחריותו לאור האפשרויות הנפרדות הקיימות. כך הוא יצבור ניסיון ובגרות בעת שהוא מכסה את עלויות הביטוח בהתאם לשימושו ברכב – לא נסעת לא שילמת. כעת כשאתם מסודרים עם עניין הביטוח, הנה מדריך קצר שיסייע לכם לבחור – יחד עם ילדיכם הצעיר כמובן, את רכב חלומותיו הראשון. שנתחיל?

רכב חדש או רכב משומש?

אין תשובה מוחלטת לשאלה זו ולכל בחירה שתעשו יש יתרונות וחסרונות. כדי בכל זאת לסייע לכם להגיע לזו המתאימה ביותר לילדיכם, הנה כמה מהשיקולים העיקריים עבור רכישת רכב חדש ומשומש.

רכב משומש: יתרונו העיקרי של רכב יד שנייה הוא במחיר הרכישה שכן עלותו של אחד חדש מהניילונים היא יקרה יותר. יתרון נוסף הוא חיסכון בעוגמת נפש – נהג צעיר נוטה לצבור לא רק קילומטראז' אלא גם שריטות ופגיעה ברכב עצמו. שריטה ברכב שאינו חדש אמנם כואבת, אבל קצת פחות.

רכב חדש: ראשית, רכבים חדשים מגיעים מאובזרים במערכות מתקדמות, ובפרט באלו של הבטיחות. מערכות אלה יכולות למעשה לסייע במניעת נזקים חיצוניים לרכב דוגמת שריטות וחשוב יותר –למנוע תאונות ועקב כך, פגיעה בנהג הצעיר עצמו. לצד מערכות הבטיחות המתקדמות, רכב חדש הוא גם לרוב חסכוני יותר בדלק – בין אם מאחר ועדיין לא צבר ליקויים המורידים את ביצועיו מבחינת קילומטרים / לליטר או שמדובר בכזה חדש המצויד מלכתחילה במערכות יעילות יותר מבחינת ניצולת הדלק.

אז אמנם רכב חדש יקר יותר אך לרוב יהיה גם בטיחותי וחסכוני יותר בצריכת הדלק ויצור פחות זיהום סביבתי.

קביעת מסגרת תקציב ובדיקת הרכב הפוטנציאלי

דרך טובה להתחיל לטפל בכל השאלות המתעוררות היא לקבוע תקציב מוגדר מבעוד מועד. זכרו – עליו לכלול לא רק את עלות הרכב אלא גם כאלו נלוות כמו דלק, ביטוח, טיפולים במוסך, טסט, ביצוע בדיקות, ירידת ערך ועלות הזמן הנדרש לצורך קנייה. מומלץ לדאוג לחלוקה ידועה ומוסכמת של העלויות הללו כך שאתם תכסו את עלות הקנייה, המוסכים וירידת הערך למשל, והנהג הצעיר את עלויות הביטוח והדלק.

השלב השני הוא להבין מהי מסגרת התקציב העומדת לרשותכם – הן מבחינת עלויות התחזוקה השוטפות והן מבחינת עלות הרכישה הראשונית. כאשר תחליטו על אחת, תקבלו אינדיקציה טובה האם לבחור ברכב משומש או חדש. השלב הבא הוא לבצע סקר שוק יסודי. קבעו קריטריונים ביחד עם הנהג הצעיר ואפשרו לו לבצע את המחקר בעצמו. עבור רכבים חדשים החליטו מהם הקריטריונים החשובים לכם באמת שכן יתכן ולכם חשובה יותר מהכל הבטיחות בעוד שלנהג הצעיר צבע הרכב מהווה פרמטר עיקרי. אין באמת סיבה להתפשר – תוכלו לתת להם לבדוק האם הצבע שהם חפצים בו זמין והאם מערכות הבטיחות שאתם חפצים בהם זמינות גם כן. רצוי לבדוק גם קיומן של מערכות בטיחות אוטונומיות, כאלו שלא רק יתריעו מפני סכנה אלא ממש ישתלטו על הרכב ויבצעו תיקונים לנהיגה במקרה שבו הן תזהנה סכנה.

אם החלטתם ללכת על רכב משומש, דאגו לבצע בדיקות נוספות. הביאו את הרכב לבדיקה במכון מוסמך לפני שתחליטו על רכישה, בדקו שאין עליו עיקולים או שעבודים ובקשו לראות את ספר הטיפולים ברכב. כשתוצאות ההשוואה תהיינה בידכם, שבו עם הנהג הצעיר וקבלו החלטה בהתאם לנתונים שהתקבלו – רכב מתאים לתקציב שעומד בדרישות מצד כל הצדדים. גם אם לא תמצאו כזה, הנהג הצעיר יתחיל לקבל מושג על מה יהיה עליו לוותר ומה המשמעות לכך.

ביטוח רכב לנהג צעיר

אל תחשבו כלל על לנסות ולהימנע מרכישת ביטוח רכב לנהג הצעיר. אי רכישת ביטוח חובה או לחלופין רכישת כזה שאינו מכסה נהג צעיר בפרט, הופכת את הנהיגה על ידו ללא חוקית ועלולה לעלות לא מעט בכיסוי נזקים שאינם מכוסים על-ידי הביטוח. בנוסף, מאחר וסיכוייו של הנהג הצעיר להיקלע לתאונת דרכים גבוה יותר מזה של נהג ותיק בעל ניסיון רב בכביש, כדאי לרכוש עבורו ביטוח מקיף המותאם לצרכיו ולמאפייניו האישיים. יתכן ועלותו תהיה מעט יקרה מהרגיל אך תעניק לכם, ההורים, שקט נפשי.

כיום כבר יש לא מעט פתרונות אפשריים לביטוח נהג צעיר, הנותנים מענה לבעיית המחיר. חשוב לזכור כי נהגים אלו נוטים לנסוע פחות ברכב – לרוב אינם נדרשים לנסוע לעבודה הלוך ושוב בכל יום למרחקים ארוכים ובדרך כלל מדובר בנסיעות קצרות, מדי פעם. חיילים למשל, שבים הביתה בעיקר בסופי שבוע כך ששימושם ברכב הוא מוגבל. ביטוח רכב ייעודי דוגמת זה של לפי קילומטר צפוי לפתור בעיה זו – התשלום בפועל הוא רק על מספר הקילומטרים שעבר הנהג כך שחייל שיוצא לבילוי בסוף השבוע וזהו כל שימושו ברכב – ישלם פחות משמעותית מביטוח המכסה 24/7 ללא התחשבות במרחקי הנסיעה.

לבחור עם ילדיכם את הרכב הראשון זה לא קל, אך זהו גם תרגול מצויין עבורם ללמוד לערוך סקרי שוק ולנהל תקציב, להחליט על דרישות ולבדוק את ההצעות השונות בהתאם לאלו שנקבעו מראש, להבין מהיכן יגיע הכסף שיכסה את השימוש השוטף ולדעת להתנהל בהתאם להכנסות.

בהצלחה ורכישה נעימה!

 

 

להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg