חשמלי VS בנזין: איזה מנוע חוסך לכם יותר בעלויות האחזקה השונות?

לאור הנסיקה במכירות הרכבים החשמליים בחציון הראשון של השנה הנוכחית, יצאנו לבדוק למי יכול להתאים רכב שכזה וחשוב יותר, כמה הוא צפוי לחסוך לבעליו לעומת רכב בעל מנוע בערה פנימית. הממצאים לפניכם

אבנר דגן   תמונה: Shutterstock

פלח שוק הרכב החשמלי קפץ במחציתה הראשונה של השנה הנוכחית ל- 0.8% מכלל המכוניות החדשות שעלו על הכביש. אז נכון שבתחום זה עוד יש לנו לאן לשאוף והנתונים בישראל עדיין לא כמו אלו שמציגות מדינות סקנדינביה, אך העלייה החדה במכירות בהשוואה לשנים הקודמות, בהחלט מסמנת משהו גדול שמתחיל לקרות כאן. בד בבד, עולות שאלות קריטיות עבור הצרכן הישראלי החרד כמו כמה צפויה לחסוך לו ההחזקה במכונית חשמלית, האם ישלם פחות על רישוי והביטוחים לרכב ולא פחות חשוב, מה יהיה ערכו במכירה ומה ניתן לעשות עם סוללה שסיימה את חייה?

כמובן, אנו לא הראשונים לשאול את השאלות הללו שכן מומחים רבים כבר בדקו את הנושא ואכן, ניכר כי רכב חשמלי חסכוני יותר לאחזקה מזה שבעל מנוע בנזין, דיזל או הייבריד. בנוסף, נראה כי ההפרשים הולכים ועולים ככל שעולה הנסועה השנתית. אז מדוע רובינו עדיין לא נוסע ברכבים מונעי חשמל? יש לא מעט סיבות וננסה למנות אותן בהשוואה הבאה.

ביטוח לרכב, טסט ואגרה

נכון לעכשיו, כחלק מעידוד המעבר לרכב חשמלי, עומדת אגרת הרישוי לרכבים אלו על 530 ₪ בלבד, בין אם מדובר ברכב יוקרה מפנק או בכזה עירוני בסיסי. לשם השוואה, זו של רכב חדש שאינו חשמלי נעה בטווח שבין 1,226-4,719 ₪, כתלות בדירוג זיהום האוויר.

ביטוח לרכב חשמלי לעומת זאת, נכון לרגע זה, אינו מציע הוזלה משמעותית כיוון שערך הרכב והיסטוריית הנהג עדיין מהווים את הפרמטרים העיקריים לקביעת גובה הפוליסה. יחד עם זאת, ביצוע השוואת מחירים עשוי לחשוף עבורכם לא מעט מבצעים תקופתיים מעניינים.

דלק לעומת חשמל

בפרמטר זה טמון חיסכון משמעותי ההולך ותופח עם כל עלייה בנסועה השנתית. בחישוב גס, דלק עולה בממוצע כ- 60 אגורות לכל קילומטר וחשמל לעומתו כ- 10 אגורות לק"מ בלבד. כלומר, נסועה שנתית של כ- 15 אלף ק"מ תעלה לרוכש הדלק כ – 8,500 ₪ בעוד המטעין בחשמל יוציא כ- 1,600 ₪ בממוצע. כמובן, יש לזכור כי טעינה אינה ניתנת בחינם והתקנת עמדה שכזו יכולה להיות מגולמת במחיר קניית הרכב, או שתעלה בהתקנה פרטית 2,000-5,000 ₪ משמעותיים.

נקודה נוספת למחשבה היא שבעוד חלופות האנרגיה של מדינת ישראל דוגמת גז או אנרגיה ירוקה אחרת עתידות להשתפר ולהוזיל את מחיר החשמל, צפויה מגמה הפוכה עבור הדלק שצפוי להתייקר.

ומה בנוגע להוצאות טיפול וחלפים?

כשמדובר ברכב מונע בדלק, בין אם רכשתם אחד חדש או משומש, אין להתעלם ממחירי הביקור במוסכים המגיעים בקלות גם ל- 1,000 שקלים ומעלה, מה שמביא את הוצאות התיקונים והחלפים לכ- 3,000 ₪ לשנה ברכב חדש, וכ- 5,000 ₪ ברכב ממוצע בן 3 שנים.

רכב חשמלי לעומתו, מצטיין במיעוט חלקים נעים ובמכלולי הנעה פשוטים במיוחד. מפרט הטיפולים שלו מתרכז בעיקר בהחלפת מסנני אוויר למיזוג, נוזלי בלמים (בהם ניגע בהמשך) ושמני דיפרנציאל והנעה שונים. בכל מקרה, מדובר בסכומים הנעים בין כמה מאות שקלים בשנה לכ- 2,000 ₪, כתלות בדגם. יש לציין גם כי מנועים חשמליים נחשבים לאמינים יותר מבני דודם מונעי הדלק.

סימן השאלה הגדול מרחף מעל רכיב הסוללה אשר לו אחריות ארוכה (כרגע סביב 8 שנים) ועלות החלפה גבוהה במיוחד במקרה הצורך, בין עשרות למאות אלפי שקלים. ההנחה היא שהפיתרון לכך יגיע בצורת הארכת אחריות או ביטוח נקודתי.

צמיגים ובלמים

דווקא סעיף הצמיגים מציע חיסכון משמעותי ברכב מונע דלק על פני זה של חשמל, וזאת הודות להיותם של הרכבים החשמליים כבדים יותר עקב מרכיב הסוללה ולשחיקה המואצת הנוצרת בצמיג. בנוסף, לרוב הרכבים החשמליים צמיגים גדולים ונמוכי חתך אשר עלותם גבוהה מזה הסטנדרטי שלו הורגלנו.

בניגוד לצמיגים, צפויים הבלמים להישחק פחות ברכב חשמלי מאחר ולרוב בולם הרכב בסיועה של מערכת הטעינה ולא בעזרת הרפידות, אותן הוא שומר לבלימות חזקות – מה שמביא להחלפה של רפידות וצלחות הבלם לעיתים רחוקות מאוד.

בשורה התחתונה, עלות האחזקה של רכב חשמלי בנסועה ממוצעת תהיה כ-2,000 שקלים בחודש לעומת כ- 2,400 ₪ עבור רכב היברידי וכ- 2,800 ₪ לרכב בנזין או דיזל ממוצע. אמנם התקנת עמדת טעינה ביתית – ההכרחית כרגע לאחזקת רכב חשמלי, אינה אפשרית עבור רבים, אך ביטוח עבורו ככל הנראה יהיה זול יותר ועלות הנסיעה היא בונוס שאין כדוגמתו. בכל מקרה, מי שיש באפשרותו לנצל את הטבת מס זו כעת, יתכן ורק ירוויח מהעניין.

להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg