מערכת למניעת שכחת ילדים ברכב

בחודשי הקיץ, מתרחשים מקרים שבהם שוכחים ההורים את ילדיהם ברכבם לזמן ממושך כאשר חלק מהמקרים מסתיימים בפגיעה רפואית ואף במוות. הנפגעים העיקריים הם תינוקות ופעוטות עד גיל 4 שנים. התופעה של הסיחי הדעת כתוצאה משיחת טלפון, לחץ זמן וחוסר ריכוז, היא הגורם לכך שלא מבחינים בילד הנשכח במושב האחורי ברכב.  לאור המקרים הטראגיים, יצאו בעבר המלצות לשימוש באמצעים שונים למניעת שכחת ילדים ברכב בהם: אפליקציות לטלפון הנייד המתריעה באופן קולי או במסרון לנהג. אמצעים כחיישנים המתריעים קולית על כך שהילד נותר ברכב ופותחים חלונות, או מחזיקי מפתחות עם רצועה המתחברת בין סביבת הנהג למושבי הילדים.

תקנה חדשה ! חובת מערכת למניעת שחכת ילדים ברכב

ב- 1 באוגוסט 2021, תיכנס לתוקף תקנה חדשה מתוקף הוראת שעה. תקנה 83 ד', המחייבת להצטייד ברכב נוסעים פרטי או ברכב מסחרי במשקל של עד 3,500 ק"ג, המסיע ילדים עד גיל 4 שנים. במערכת עזר לנהג, להתרעה למניעת השארת ילדים ברכב. מדובר במערכת מקורית שהותקנה ע"י  יצרן הרכב או במערכת התרעה שבוצעה בהתקנה מקומית וניתן לה אישור מעבדה  מוסמכת לרכב בהתאם לתקן ישראלי מס' 6400 . מפרט המערכת כולל: מערכת היכולה לעשות שימוש בטלפון נייד כאמצעי נישא. התקנתה תיעשה ללא פגיעה במערכות הרכב ובניגוד להוראות היצרן. ההתרעה החיצונית שלה תופעל כאשר המרחק בין הנהג למושב הילד גדול מ- 5 מטר. המערכת תהיה עמידה בטמפרטורה של עד 70 מעלות צלזיוס. המערכת תתבסס על זיהוי משקל או גובה הילד על מושב הבטיחות.

תקנה החדשה מתבססת על דרישות של התקן האיטלקי שם החובה כבר מיושמת. משרד התחבורה אימץ דרישות אילו כדי לאפשר תחרות שתביא להוזלת עלויות התקנת המערכות. בהצעה המקורית בנושא, הוצע לחייב התקנת המערכת בכלי רכב המסיע ילדים מתחת לגיל 5, אולם מתוך כוונה להתאים את דרישות המערכת לתקן האיטלקי ולאור העובדה שמרבית הילדים שנפגעו כתוצאה מהשארתם ברכב לא עלה על  3 שנים, הוחלט לחייב בהתקנת המערכת למי שמסיע ילדים עד גיל 4 שנים.

יישום- התקנות ייכנסו לתוקף ביום 1.8.2021 אכיפת התקנות בפועל תחל ביום 1.1.2022.

אכיפה וקנסות- האכיפה על יישום התקנות תחל בחודש ינואר 2022. הקנס בגין הסעת ילדים ללא שימוש במערכת למניעת שכחת ילדים, תעמוד על 250 ₪ ו- 4 נקודות.

מדובר בהתקני התרעה קבועים ברכב או ניידים הניתנים להעברה מרכב לרכב. לכל מושב בטיחות נדרש התקן ייעודי. העלויות אינם ברורות בשלב זה וניכר שמחיר מערכת יסתכם מכמה מאות שקלים. יבואני הרכב החלו לספק מערכות מקוריות ליצרן בעיקר שמדובר ברכבים מודרניים ויוקרתיים.

מערכות התרעה על שכחת ילדים ברכב המאושרות לשימוש בהתאם לחוק- תקנה 83 ד'

  1. Baby Beep
  2. Baby Topocare

קישור לאתרים:

לאתר משרד התחבורה ועדכון מערכות שאושרו להתקנה: 

https://www.gov.il/he/departments/legalInfo/prevention_system_for_forgetting_children_in_the_car

 

Baby Beep

https://babybeep.co.il

Baby Topocare

https://www.topo-care.com

 

להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg