ועידת התחבורה החכמה ממשרד ראש הממשלה – סיכום

בפעם השמינית, הסתיימה בהצלחה The Prime Minister's Smart Mobility Summit 2021. האירוע הגלובלי הגדול של עולם הרכב והתחבורה בישראל הסתיים עם מספרים מרשימים. 5,000 משתתפים, נציגים מהחברות המובילות בעולם בתחום התחבורה החכמה, מיצרני רכב ועד חברות טכנולוגיה, עם רשימה מגוונת של דוברים ודוברות בכירים/ות, ביניהן שרות הממשלה, שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי ושרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה אורית פרקש הכהן. הכנס השנה עסק בנושאים המרכזיים הבוערים בעולם התחבורה החכמה והרכב: חשמול כלי הרכב, בינה מלאכותית וביג דאטה והשפעתה על עולם התחבורה, המעבר לתחבורה כשירות (MAAS) ועוד.  במסגרת הכנס התקיימו מספר הכרזות, ביניהן שיתוף פעולה מדעי-טכנולוגי ראשון בין ישראל להונגריה, שלווה במושב בהשתתפות אורית פרקש הכהן, שרת החדשנות המדע והטכנולוגיה ופרופ' לאסלו פאלקוביץ', מקבילה ההונגרי. הכרזה נוספת סיפק פרופ' אמנון שעשוע, נשיא מובילאיי באומרו כי מובילאיי תציג רובו טקסי (מונית אוטונומית) ב-2022, ותרחיב את פעילותה בתחום ב-2024.

ראש הממשלה, נפתלי בנט: "החדשנות והתושייה של ישראל תורמות רבות לעולם. אם נכוון את המאמצים ואת האנרגיות שלנו, ואם נשקיע במציאת פתרונות לבעיות אמתיות, נוכל לחולל שינוי ענק כאן בישראל. אכן, מקור האנרגיה החשוב ביותר של ישראל הוא האנרגיה של אזרחינו. הוא מה שמניע את החדשנות והתושייה שלנו. זה המקום בו נוכל להעניק את התרומה הגדולה ביותר לעולם. תחבורה חכמה היא העתיד. פתרונות חכמים הם העתיד. והעתיד הזה יקרה כאן בישראל. זו תקופה מסעירה לחדשנות ישראלית. ואני מודה לכולכם, לכל ידידינו, על שאתם לוקחים חלק בזה".

עוד בין הדוברים המשתתפים בכנס מעולמות התחבורה החכמה והרכב: מרטין יאהן, מבכירי סקודה לתחומי מכירות ושיווק, דר' לוק ג'וליה, ה- CSO של קבוצת רנו ואורח מעבדת החדשנות של רנו-ניסאן-מיצובישי בישראל, טיפני צ'ו, מייסדת חברת REMIX וסגנית נשיא בכירה ב-Via, פרופ' אלכס פנטלנד מ-MIT, מחשובי מדעני הדאטה בעולם בצוותא עם מייסדי גוגל וחבר הנהלת גוגל לשעבר, אסתי פשין, מנהלת תחום הסייבר של התעשיה האווירית, ג'יובנה דזפוזיטו, מנהלת איזורית של דרום אירופה ב-uber, מיכל פרנק, מנכ"לית משרד התחבורה, יונסאונג הוואנג, ראש תחום חדשנות ביונדאי, יגאל אונא – ראש מערך הסייבר הלאומי ודרור בין מנכ"ל רשות החדשנות.

פרופ' גידי גרדר ופרופ' אבנר רוטשילד משתפים פעולה בפיתוח טכנולוגיה חדשנית לייצור מימן באמצעות אנרגיה ירוקה. מימן ירוק הוא דלק חלופי מבטיח לדלק פחמימני והשימוש בו יקטין את פליטות המזהמים וגזי החממה ממקורות שונים – תחבורה, ייצור חומרים וכימיקלים, חימום וייצור חשמל, וטכנולוגיה זו הובילה להקמתה של חברת ההזנק H2PRO ושתיהן (הטכנולוגיה והחברה) זכו בפרסים יוקרתיים. ד"ר ג'יימס ליאו זכה בפרס על תרומתו המדעית בתחום הביולוגיה הסינתטית, על הקמת מסלולים סינתטיים שונים להמרת משאבים מתחדשים לדלקים. בפרט, אחד המסלולים שפיתח הוביל לייצור איזובוטנול, המשמש כחלופה לדלקים מאובנים ומשמש כדלק תעופתי. חמשת הזוכים הנוספים בפרס לחוקרים בינלאומיים מובילים בתחום התחבורה החכמה ותחליפי הדלקים הם ד"ר יאיר כרמון  וד"ר יניב רומנו מאוניברסיטת סטנפורד, ד"ר מור ניצן מאוניברסיטת הארווארד, ד"ר עידו הדר מאוניברסיטת נורת'ווסטרן ופרופ' עמרי וינשטיין מאוניברסיטת קולומביה.  כל החמישה ישובו לישראל בעקבות הזכייה ויפעלו במסגרת האקדמיה הישראלית.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי: " תחבורה חכמה היא תחבורה נקייה. הטכנולוגיה אינה המטרה, אלא אמצעי לקידום תחבורה שיתופית יותר, בטוחה יותר, חשמלית יותר ומזהמת פחות, אשר מצמצמת פערים ומייצרת הזדמנויות. שמחתי להתארח בכנס של מנהלת התחבורה החכמה ולפגוש בכירות ובכירים משפיעים בתחום החשוב הזה מכל העולם. פגשתי חברות הייטק ישראליות מרשימות עם פיתוחים טכנולוגיים מתקדמים ואני שמחה על שיתופי הפעולה הנרקמים, ביחד נממש בישראל חזון תחבורתי מתקדם וחדשני.

שרת החדשנות מדע והטכנולוגיה, אורית פרקש הכהן: "בעשור האחרון, ישראל הפכה את התחבורה החכמה לחלק בלתי נפרד מתעשיית ההייטק. הושקעו יותר מ-25 מיליארד דולר במעל ל 600 חברות ישראליות של תחבורה חכמה, חלקן כבר הפכו ליוניקורנים.  התחבורה החכמה חשובה לכל תחומי חיינו- לבריאות, הגנת סביבה, אנרגיה, בטיחות וחדשנות. היא מבוססת בינה מלאכותית, תחום אותו אנו מובילים בשל חשיבותו לטובת התעשייה בישראל.  אני מברכת את הזוכים בפרסי ראש הממשלה על שם משפחת סמסון. אני בטוחה שהם יהפכו את העולם למקום טוב יותר, וקוראת להם לא לעצור לחדש."

יאיר פינס מנכל משרד רה"מ: "מיום הקמתה, מדינת ישראל מעלה על נס את תחומי המדע והמחקר. גם היום השקעה זו בחוקרים ובחוקרות המוכשרים נושאים פירות כאשר הם מייצגים אותנו בגאווה גדולה. משרד ראש הממשלה גאה לקחת חלק במיזמי חדשנות המפתחים את המדע, ובמיוחד בתחומי תחליפי הדלקים, החשובים כך כך גם במסגרת המאבק במשבר האקלים שנמצא על סדר יומנו."

דניאלה גרא מרגליות, סגנית ראש מנהלת תחבורה חכמה: "אנו גאות מתמיד בתעשיה כחול לבן שניפקה גם השנה הישגים בולטים, בהנפקות מעבר לים, בשיתופי פעולה משמעותיים עם חברות ענק ובהעמקת הפעילות בתחום שמחזקת את מעמדה הייחודי של ישראל בראש החץ של התעשיה העולמית. גם השנה הוצגו בכנס הנושאים הבוערים בתחום, והאקוסיסטם הישראלי במלוא הדרו. מנהלת תהחבורה חכמה ממשיכה לתמוך באקוסיסטם הישראלי באמצעות רגולציה מתאימה וטיפול בחסמים, וכן באמצעות ארגז כלים עשיר ותמיכות בכל שלבי שרשרת הערך, מרמת המחקר ועד למוצר סופי"

התערוכה- הכנס כלל, לראשונה מאז פרוץ הקורונה, תערוכת סטארטאפים, במסגרתה כ-70 חברות סטארט-אפ מתחום התחבורה החכמה בישראל אירחו משתתפים פיזית לאפשר להן להתרשם מפעילותן בהדגמות מוחשיות. בין החברות המציגות, Hailo, המפתחת מעבדי בינה מלאכותית למכשירי קצה, Innoviz המפתחת חיישני לייזר  (LiDAR).המאפשרים לרכב "לראות" את סביבתו ולזהות מכשולים ונסחרת בנאסד"ק, חברת התחבורה השיתופית GoTo Global (לשעבר קאר טו גו, מפעילת אוטותל ו-CAR2GO) וחברת התשלומים ותכנון הנסיעות HopOn בעלת האפליקציה לתשלום בתחבורה הציבורית. בנוסף, Arbe, מובילה המהפכה בתחום הרדאר שהפכה לאחרונה לחברת רדאר ההדמיה הראשונה שהונפקה בנאסד"ק, NoTraffic שפיתחה פלטפורמת ניהול תנועה שהופכת את הצמתים האורבניים לדיגיטליים ומשרתת מעל למיליון כלי רכב בארה"ב, ו-Foretellix , המפתחת פתרונות אימות ובדיקות בטיחות לרכבים אוטונומיים ומערכות ADAS. בתחום הדו גלגלי  RiderDomeשהמערכת שלה מספקת אזהרות בזמן אמת למניעת תאונות, Anachoic שהמערכת שלה ניתנת להתקנה על קסדות ומזהה סכנות ואיומים 360 מעלות ועד מאה מטר עם חיווי קולי, SafeMode , שהמערכת שלה מבוססת תמריצים לנהיגה בטוחה וחסכונית יותר של נהגי ציים (ציי משאיות), יחד עם בשורות שניפקו חברות נוספות שהציגו בתערוכה:

, Click-Ins שהודיעה על שת"פ עם ענקית השכרת הרכב, קבוצת שלמה SIXTלבדיקת מצב הרכב לפני ואחרי השכרתו, בעזרת הטכנולוגיה שפיתחה, מבוססת הבינה המלאכותית ו-DockTech שהטכנולוגיה שלה מסייעת לתהליך יעיל, בטוח וחסכוני יותר של העמסת מטען על גבי אוניות בנמלים ונהרות, והודיעה על הסכם עם רשות הנמלים של סנטוס, בברזיל.

להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg