ועידת האנרגיה ה- VII

מושב תחבורה חשמלית

המושב נפתח בסקירה של משרד התחבורה על פעולותיו לעידוד המעבר לתחבורה חשמלית. לנה גרשקוביץ- מנהלת תחום כלכלה מנהל תנועה משרד התחבורה – סקטור התחבורה, אחראי לכרבע מסך פליטות גזי החממה. הפליטות גורמת לתחלואה ותמותה בקרב האוכלוסיה. כיום 91% מכלי הרכב פרטיים כ- 3.2 מיליון  ומונעים בבנזין. כ- 22 אלף כלי רכב חשמליים. הגמה של כלי רכב חשמליים עולה כאשר ב- 2019 נמכרו 640 רכבים, ב- 2020 נמכרו 1,500 כ"ר, ב- 2021 נמכרו 11,000 וב- 2022 נמסרו ב-5 חודשים כ- 8,000 כלי רכב. משרד התחבורה, פועל לקידום תחבורה ירוקה בפעולות הבאות: אנו מקדמים חשמול רכבת ואוטובוסים בתקציב של 11 מיליארד ₪ מערכת להסעת המונים בתוך הרשויות ובין המטרופולינים. שיפור מערך התחבורה הציבורית והעדפה במתן נתיבים מיוחדים. סלילת שבילים לאופניים בתקציב של 2 מיליארד ₪. התאמת מחירי החניה בהתאם לביקוש וקידום מתחמי טעינה לאוטובוסים חשמליים.

היעדים של משרד התחבורה- הפחתתה של 95% מפליטת המזהמים ברכבים פרטיים עד 2030. הפחתת מזהמים מכלל התחבורה בכ- 96% עד 2050. משרד התחבורה, הכין תוכנית דו שנתית שכוללת הצטיידות של כ- 1,500 אוטובוסים חשמליים עד 2024. כיום ישנם כ- 100 אוטובוסים חשמליים פעילים והכמות תגדל לכ- 400 אוטובוסים עד סוף השנה. המשרד פועל להקמת תשתיות טעינה. הכוונה להקים השנה כ- 460 עמדות. לגבי הרגולציה בכוונת המשרד לצאת בפיילוט להנעת משאיות באמצעות מימן. לעודד מעבר של מוניות חשמליות, במתן תמריצים ומתן רישיונות חדשים מ- 2023 רק למוניות חשמליות.

פאנל מומחים לתחבורה חשמלית

בהנחיית: איתן פרנס- מנכ"ל איגוד חברות אנרגיה ירוקה

נחום יהושוע כלכלן ראשי מנהל הדלק – הצבנו יעד ל- 2030 ל- 100% מעבר לרכבים חשמליים. זה  כבר לא יתממש. לגבי התשתיות קדמנו התקנת כ- 2300 עמדות טעינה שהותקנו. נמשיך לתמוך בהתקנת עמדות נוספות. אנחנו מכוונים את התקנת העמדות לכיוון של חניונים. פעלנו ונמשיך לחייב את החניונים בהתקנת עמדות טעינה. הכיוון שלנו להסדיר את הרגולציה ולקדם יותר את נושא הטעינה המנוהלת שתאפשר להיכנס בקלות יתר. בנוסף, נקדם את המידע לציבור להנגשת העמדות הפעילות ומיקומם. אנו מקדמים גם את התשתיות במתחמי תחנות הדלק שלדעתנו חייבות לבצע הסבה לתחום זה כי זה מקור האנרגיה העתידי.

עומר בוביס מנכ"ל EV מטר – אנחנו חברה שמייצגת אמצעי טעינה לרכבים חשמליים מתקדמים  כאשר בעמדות שלנו ניתן לבצע תשלום באמצעות כרטיסי אשראי. הטכנולוגיה שלנו יודעת לתת עמדות חכמות ומנוהלות. זה נגיש יותר ולא מגביל את המשתמשים זו דרך יעילה ונוחה לקדם את המעבר לרכב חשמלי. המגמות בעולם להנגשת מידע שמאפשרת לצרכנים למצוא תחנה פנויה וזולה בתעריף נוח.

עידו שואב מנהל פרויקטים כלכליים בחברת החשמל– כיום יש לנו תעריפים לנהל את העלויות של הטעינה. למשל תעריפי תעו"ז בהתאם לשעות העומס בצריכה וכדומה. יש מדינות, שמבצעות רגולציה ברמות שונות. עדין אין לנו מודל מומלץ לאספקת חשמל וחיוב. אנו בוחנים כעת מודלים שונים הקיימים בעולם. נשכיל לתכנן זמני טעינות שלא בשעות העומס וכן לאגור חשמל שיסייע לרשת לטעינה בשעות העומס ובכך נוכל להתייעל. כעת זו הזדמנות להיערך עם תחילת המעבר לרכב חשמלי.

רן אלויה מנכ"ל חברת ג'ינרג'י – ישראל היא מדינת אי. אנחנו רגילים להשתמש בדלקן. לנו בגינרג'י,  יש פתרון של דלקן חשמלי. לעמדה בבית, בעבודה ועמדה ציבורית שבה ניתן לקבל חשבונית אחת. בכללי חייבים לנהל את העמדות לתכנון עומסים ולמניעת קריסת רשת החשמל. צריך שתהיה חברה שתנהל את העמדות. צריך גם גוף שידע לנהל את כל זה. צריך לנפק רישיונות למפעיל התשתיות. יהיו מספר ספקים שיודעים לנהל את הלקוחות.

רז שגיא מנכ"ל סונול  EVI – משרד האנרגיה דחפו את נושא הרכב החשמלי. מנגד משרד האוצר מקשה ומעמיס עלינו בהטלת מס של 20% בעלות חומרי הגלם. זה גורם להתייקרות של מכללי המטענים והתשתיות. אנו במצב שמצד אחד משרדי האנרגיה והתחבורה מקדמים ומנגד האוצר מעקב. הגענו למצב שהמענקים שניתנים לנו  כתמריץ מתקזזים בנטל המיסים. זה גורם לעליית מחירים. במקביל, אנחנו פועלים בייצור מערכות לאגירת חשמל ברשת תחנות סונול.

מה מבחינתך החסם המרכזי שאתה רואה למעבר לרכב חשמלי?

נחום יהושוע– הנושא של התקנת עמדות בבתים המשותפים הוא בעייתי. הטעינה הביתית יכולה לפתור רוב הבעיות של טווח הנסיעה הרצוי למחזיקי רכב חשמלי.

– עמדות ציבוריות צריכים שרשויות יקדמו בשיפור רשת החשמל ורשת החלוקה. על מנת שעידו-

עומר בוביס– רגולציה. צריך לחלק את זמני הטעינות וצריך לקבוע מדיניות לכך שיהיו כמה שיותר עמדות פעילות. לזה צריך צוות מקצועי שיוביל את המהלך. ראוי לשפר את העמדות, לא תמיד הם פועלות. צריך לאפשר שהטעינה תהיה נגישה ופשוטה עם חווית משתמש.

רן אלויה– זמינות רכבים חשמליים. קיים מחסור ברכבים חשמליים אם ישראל תאמץ את תקינת איכות הסביבה של אירופה נקבל ייבאו לכן יותר מגוון של רכבים חשמליים למניעת קנסות על רכבים מזהמים.

רז שגיא- החסם העיקרי ביכולות של חברת החשמל. חברת חשמל צריכה לזרז תהליך החיבור של תשתיות הטעינה זה כרוך בתהליך ממושך.

 

 

 

להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg