התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי: כל הדגשים שחשוב לדעת

הפופולריות העולה של רכבים חשמליים, הביאה בשורה סביבתית ולצדה בשורה כלכלית בשל היעדר הצורך להוציא מאות ואלפי שקלים מדי חודש על דלק. עם זאת, הצורך שהינו כמעט יומיומי בטעינת הסוללה של הרכב החשמלי, דורשת מבעלי הרכבים החשמליים לבחור עמדת טעינה לרכב חשמלי שמאפשרת טעינה מהירה לצד התמודדות עם דרישות הנוגעות לבעלות במקרקעין לצד שמירה על בטיחות בעל הרכב וסביבתו.

עמדת טעינה ביתית- עמדת טעינה ביתית, היא מצרך כמעט הכרחי עבור מי שיש בבעלותו או מחזיק רכב חשמלי. העלות של טעינת רכב באמצעות זרם חשמלי היא נמוכה לאין שיעור מעלות דלק לרכב המונע על ידי מנוע בנזין, לרבות רכבים המונעים על ידי מנועים היברידיים הכוללים שילוב של אנרגיית חשמל עם אנרגיה המופקת משריפת בנזין.

עלויות טעינת סוללה בעמדה ביתית לעומת עמדה ציבורית- לצד תפוצת הרכבים החשמליים ההולכת וגוברת, צצות יותר ויותר עמדות טעינה ציבוריות עבור רכבים חשמליים, אשר מוצבות בין היתר בקניונים, מרכזי קניות, תחנות דלק וחניונים ציבוריים. השימוש בעמדות אילו כרוך בתשלום, כאשר ההבדל בין עלות הטעינה בעמדה ציבורית יקרה בשיעור של קרוב ל- 30% מטעינה באמצעות עמדה ביתית.

כיצד מתקינים עמדת טעינה בבית – התקנה של עמדת טעינה לרכב חשמלי נעשית על ידי מתקין מוסמך בעל רקע בהתקנה של מערכות חשמליות. היות שמדובר במתקן שמגלם פוטנציאל לגרימת נזק, וזאת במקרה של ליקוי בהארקה של המכשיר, חשיפה לנוזלים במקרה של גשם והתמודדות עם עומס יתר כך שלא תתרחש התלקחות שעשויה לגרום נזק לסוללת הרכב.

דגשי בטיחות במקרה של התקנת עמדה ביתית- ההתקנה בבסיסה, מצריכה הולכת קו חשמלי מארון החשמל של הבית בצורה בטיחותית אל עמדה שנדרשת להיות מקובעת אל הקרקע. העמדה עצמה צריכה להכיל רכיבים שיש בהם כדי לשמור על בטיחות בעל הרכב בעת טעינה, על הרכב עצמו ועל עוברי אורח אשר עשויים להימצא בקרבת הרכב ועל מתחם החניה. כמו כן, רצוי שהעמדה והזרם המולך אליה יהיו מוגנים מפגעי מזג האוויר ובייחוד מנוזלים.

ביטוח עמדת טעינה לרכב חשמלי- נדבך נוסף אליו יש לתת את הדעת הוא כיסוי מקרי קיצון שעשויים להתרחש בעת שימוש בעמדה הביתית. על מנת למנוע באופן אפריורי התמודדות מול עלויות כבדות משקל ואחריות נזיקית על נזק שמקורו בפגם בעמדה, רצוי לבטח את העמדה בשלל ההיבטים הנזיקיים שנגזרים מהשימוש בה.

עמדת טעינה בבית משותף- כאשר בעל הרכב החשמלי מתגורר בבית משותף, עליו לתת את הדעת למספר היבטים המתווספים על ההיבט הבטיחותי שצוין לעיל. כך, יש לבחון את מידת הפרקטיות שבהולכת קו חשמל לעמדה במקרה של מרחק רב בין העמדה לחניה. במקרים מסוימים ייתכן שיהיה צורך בחיבור העמדה לארון החשמל המשותף, מה שיצריך לפנות אל הדיירים הנוספים לצורך קבלת אישורם.

אל אלו מתווספות סוגיות משפטיות הנוגעות לשאלת הבעלות בקרקע בה צפויה להיות מותקנת עמדת הטעינה. במקרים מסוימים עשוי השטח להיחשב ככזה השייך בלעדית לבעל הרכב ובמקרה אחר עשוי השטח להיות מוגדר כשטח משותף בדומה לחצר הבניין וחדר המדרגות.

מה המחיר של עמדת טעינה לרכב חשמלי- עלות התקנת עמדת טעינה עבור רכב חשמלי כרוכה בהוצאה כספית של כמה אלפי שקלים, כאשר טווח המחירים נע בין 2000 ל- 3000 ₪ עבור עמדה ביתית. עם זאת, ראוי לציין כי מחיר זה לרוב אינו כולל את עלות התקנת העמדה. אלמוג קינן מאתר ev energy הסביר לנו שעלות ההתקנה נגזרת מכמה נתונים, בהם מרחק העמדה מארון החשמל, אופן העברת קו החשמל, מורכבות אבטוח העמדה מפני גשם והמצע עליו צפויה להיות מוקמת העמדה.

סוגי עמדות ופערי מחירים- באפשרות בעל רכב חשמלי החפץ בהתקנת עמדה ביתית להסתפק בעמדה בסיסית המבוססת על זרם חד פאזי המאפשרת טעינה בקצב נמוך יחסית. מן הצד השני, באפשרותו לבחור להתקין עמדה המבוססת על זרם תלת פאזי, עם רכיבים משוכללים המאפשרים שליטה על צריכת החשמל ויצירת ממשק של העמדה עם אפליקציה ייעודית.

התקנת עמדה ביתית, לעשות זאת בתבונה- לשימוש ברכב חשמלי ישנם יתרונות רבים אשר מייצרים מתן מענה הדרגתי מצד המדינה לסוגיות הטענתו. עם זאת, רצוי לזכור כי הגורם הנדרש להתמודד עם הסוגיות השונות הוא בעל הרכב עצמו. בשים לב ליתרונות הרבים הגלומים בעמדה ביתית, רצוי להיות מודע לכל הדגשים הנוגעים להתקנתה ולפעול בתבונה על מנת ליהנות מסוללה טעונה מדי יום.

 

 

להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg