בטיחות במכוניות

פסיבי אקטיבי ואוטונומי ומה שחשוב לדעת במדד הבטיחות בנסיעה במכונית שלנו

צילומים יצרנים: אאודי, קיה, סקודה

עולם הרכב עובר שינוי משמעותי בשנים האחרונות. תחום בטיחות מקבל תפנית משמעותית. במדד הבטיחות במכונית, קימות שתי קבוצות עיקריות:

  1. בטיחות אקטיבית: שמטרתה למנוע את התרחשות התאונות. כאן נכללות כל אותם מערכות המסיעות לנהג ואף מהתערבות בנהיגתו ובתגובות הרכב.
  2. בטיחות פאסיבית: היא למעשה מדד ההישרדות של הנוסעים בהתרחשות תאונה. בתחום זה נכללות מערכות כחגורות בטיחות, כריות אוויר, חיישנים, מרכב המכונית והתקנים למושבי בטיחות לילדים.

רמת הבטיחות הקיימת כיום במכוניות מודרניות, מונעת כניסה למצבי תאונה בזכות הפעלה אוטומטית של מערכות הרכב, מבלי שהנהג פעל להפעלתם. השיטה, הטמעת מערכות טכנולוגיות מתקדמות במכונית שפועלות באופן אקטיבי ואדפטיבי. המערכות מתבססות על מצלמות, ראדרים, לידארים וחיישנים המותקנים בה. יצרני הרכב, פועלים בשנים האחרונות להגביר את בטיחות הנוסעים בכלי הרכב ולמנוע תאונות דרכים. כיום, חלק מהמכוניות מסוגלות לבלום, להאיץ ולסטות מהנתיב באופן אוטונומי וללא סיוע מצד הנהג. במכוניות חדשות המשווקות כיום בישראל, קימות מערכות בטיחות מתקדמות בהם מערכות התרעה לשמירת מרחק ולביצוע פעולות בלימה אוטונומית במצבי חירום, מערכות התרעה לסטייה מנתיב הנסיעה ובקרת שיוט שמאיצה ובולמת באופן אוטונומי.

לפניכם סקירת המערכות הנפוצות כיום וזאת לקראת העידן של מכונית אוטונומית.

התרעת שמירת מרחק וזיהוי הולכי רגל

מערכת לשמירת מרחק ובלימה אוטומטית (FCW – (Forward Collision Warning

מערכת התרעה לשמירת מרחק, המזהה ומתריעה על מצבים בהם הנהג אינו שומר מרחק בטוח מהרכב שלפניו ובנוסף המערכת מתריעה על הימצאות הולכי רגל או אופנועים ואופניים, בקרבת חזית הרכב.

הבעיה- עיקר התאונות בעולם נגרמות כתוצאה מאי שמירת מרחק הולם. הסיבה לכך היא, שעל הנהג לקלוט בזמן אמת מספר רב של אירועים ומשתנים, המתרחשים בכביש. השפעת הסביבה על הנוהג ברכב ופעולות המסיחות את דעתו, גורמות לכך שזמן התגובה איננו מספיק לביצוע בלימת חירום. בנוסף, נהג נורמטיבי מתקשה לאמוד את המרחק הרצוי והבטוח מהרכב שלפניו וזאת בהתייחס למהירות הנסיעה והמשתנים בכביש. התוצאה, התנגשות חזיתית.

הפתרון- מערכת המתריעה לנהג במצבים בהם הוא אינו שומר מרחק מספיק מהרכב שלפניו. המערכת צופה קדימה, באמצעות מצלמה המותקנת בקדמת הרכב או באמצעות רדאר או לייזר וחיישנים המזהים ומחשבים את המרחק בין הרכב עצמו והעצם הנראה מלפנים. ברוב המקרים, המערכת יודעת לזהות גם הולכי רגל, רכב דו גלגלי ואופניים הנעים בכביש ומשמשת לנהג כלי עזר חשוב לתכנון מרחק בטוח. הדור הראשון של המערכות ההתרעה פעל באופן קולי וויזואלי. המערכות המתקדמות יותר, מתריעות בקול זעיר ובתצוגה בלוח השעונים ובנוסף מבצעות בלימה אוטומטית בעת חירום.

התרעת סטייה מנתיב הנסיעה ותיקון היגוי אקטיבי

התרעה על סטייה מנתיב LDW – (Lane Departure Warning

מערכת התרעה על סטייה מנתיב, מתריעה לנהג כאשר רכבו סוטה מהמסלול או מנתיב הנסיעה, ללא איתות וסימון מצדו ובצורה לא בטוחה. המערכת, מונעת תאונות מסוג סטייה מנתיב הנגרמות לרוב מחוסר תשומת לב והיסח דעת בנהיגה.

הבעיה- פעולת סטייה מנתיב לצורך עקיפה או פנייה, מורכבת ומחייבת ריכוז מצד הנהג. מהלך סטייה מנתיב, מורכב מפעולת שונות בהם: צפייה לנתיב הרצוי, איתות, ביצוע סטייה וחזרה לנתיב. על הנהג, לעבד נתונים רבים בתוך שניות. מסיבות אילו נגרמות תאונות רבות בשלב סטייה מנתיב הנסיעה באופן לא בטוח ומסוכן.

הפתרון- מערכת סטייה מנתיב המזהה באמצעות מצלמה או רדאר וחיישני לייזר את קווי נתיבי הנסיעה. כאשר הנהג סוטה מנתיב הנסיעה מבלי לאותת, המערכת מתריעה באופן ויזואלי קולי ואף אקטיבי בביצוע תיקון אוטומטי של מערכת ההיגוי ברכב. פעולתה, גורמת לנהג לשנות את הסטייה המסוכנת באופן בטוח ומונעת תאונה.

התרעה על רכב שנע ב-"שטח מת"

התרעה על "שטח מת"     (Blind Spot)

מערכת התרעה על שטח מת מתריעה לנהג על רכב שנמצא בקרבתו מצידי המכונית ימין ושמאל.

הבעיה- מגבלת שדה ראייה בצידי המכונית משמאל ומימין, המתבססת על הנגלה ממראות הצד בלבד. הבעיה, אופיינית בעת פעולות עקיפה או בעת צורך לסטות מנתיב הנסיעה.

הפתרון- מערכת התרעה לשדה ראייה בצדי הרכב. באמצעות חיישנים ומצלמות, הנהג מקבל התראות לכלי רכב שנעים בקרבתו. המידע, מתקבל בתצוגה ויזואלית ובאופן בולט במראות הצד או בסביבתם מימין ומשמאל. המידע מתריע לנהג על כך שנתיב הנסיעה מימין ומשמאל אינו פנוי ועליו לגלות משנה זהירות ולא לסטות מנתיב נסיעתו.

בקרת שיוט אדפטיבית

בקרת שיוט אדפטיבית  CCA – (Cruise Control Adaptive)

הבעיה: מערכת בקרת שיוט, מאפשרת לנהג לקבוע את מהירות הנסיעה הרצויה לו בלחיצה על דוושת הדלק וקביעת מהירות עד לביטולה בלחיצה על הבלם או בפעולת האטה. הפעולה יעילה בעיקר בכבישים מהירים עם מספר נתיבים. היא מורכבת מחייבת מיומנות ובמצבים מסוימים אף מסוכנת ומחייבת ריכוז יתר.

הפתרון: מערכת בקרת שיוט אדפטיבית, נועדה לנוחות ולבטיחות. המערכת האדפטיבית החדשה, מתבססת על חיישני רדאר, לייזר ומצלמות המותקנים בקדמת הרכב ונועדו לשמור מרחק בטוח, לתת פקודות לפעולות האצה ובלימה. המכונית, נוסעת עד המהירות המקסימלית שהוגדרה מראש על ידי הנהג זאת מבלי שהנהג מאיץ או בולם. כך לדוגמא, אם קבענו מהירות של 100 קמ"ש, ונתקרב למכונית שנוסעת 90 קמ"ש, המכונית תאט אוטומטית, מבלי שהנהג לוחץ על דוושת הבלם. כאשר הרכב שמלפנים יאיץ למהירות של 110 קמ"ש המכונית תאיץ באופן אוטומטי למהירות הרצויה, זאת מבלי שהנהג ילחץ על דוושת הדלק. לבחירת הנהג ניתנת האפשרות להגדיר את מרווח הביטחון הרצוי לו בין הרכב שמלפנים ובהתאם לבחירתו המערכת תפעל.

התראה על רכב מאחור

התרעה לרכב שחוצה מאחור RCCA

הבעיה: מגבלת שדה ראיה לרכב שיוצא מחניה בנסיעה לאחור.

הפתרון: מערכת אקטיבית למניעת תאונה בנסיעה לאחור, המיועדת ליציאה מאזורים צרים עם ראות מוגבלת. באמצעות חיישני המכ"ם לזיהוי רכב ב- "שטח מת",  המערכת  מתריעה לנהג אודות כלי רכב חוצה המתקרב עם אפשרות להתנגשות מאחור ואף תפעיל בלימה אוטונומית בעת הצורך בכדי למנוע תאונה.

 

להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg