איך צפוי היבוא המקביל לשנות חיינו כצרכנים בעתיד הקרוב?

רובינו מכירים את הטענה כי הריכוזיות במשק גורמת לעלייה ניכרת במחירים. כדי להתמודד עם המצב, נכנס בשנים האחרונות היבוא המקביל גם לשוק הישראלי שלמרות יתרונותיו הרבים, עודנו נתקל בלא מעט קשיים. מהם וכיצד הוא יסייע לנו כצרכנים כבר בעתיד הקרוב? בכתבה הבאה

אבנר דגן    צילום: Shutterstock

לא פעם אנו שומעים על בלעדיות של חברה כזו או אחרת על יבוא מוצר ארצה ולא צריך תואר בכלכלה כדי להבין מדוע היא גורמת למחירו להיות גבוה מזה של אחד זהה מעבר לים. יוקר זה מלווה אותנו בכל תחומי החיים, החל משוק הרכב שבו נהנו היבואנים במשך שנים רבות מבלעדיות ויכלו לבחור בדיוק אילו דגמים נקבל ובאיזה מחיר, וכלה בטואלטיקה, אלכוהול, מוצרי חשמל, מזון ועוד.

כניסת תחרות לשוק בדמות יבוא מקביל, אפשרה ללקוחות בחירה לא רק בין מוצרים או דגמים שונים של אותו המותג אלא לראשונה, גם בכאלו שאינם מיובאים כלל ארצה ביבוא סדיר. מנגד, התעוררו קשיים שלוו בתהליכים משפטיים מצד היבואנים עקב העובדה שלא תמיד ביכולתם המיידית לתת שירות תיקונים לדגם שאינו מיובא על ידם.

ועדיין, כצרכנים, אנו צפויים לקבל לא מעט תועלת מרכישת מוצרים שונים ביבוא מקביל כמו איכות גבוהה ומחיר תחרותי ביחס לשוק, וזאת לצד האפשרות ליהנות מכניסתם של מותגים חדשים שאינם מיובאים לארץ תחת יבואן רשמי.

אז איך עוד מסייע לנו היבוא המקביל כצרכנים ועם אילו קשיים בפרט מתמודדים היבואנים המקבילים כדי לאפשר זאת לנו? הישארו איתנו.

מימוש אחריות

אי שם בשנת 2013 פורסמה הצעת חוק בנושא רישוי ושירותים בענף הרכב, כחלק מהמגמה להגביר את התחרות בשוק הרכב. את הדי הצעה זו ניתן היה לחוש עד שנת 2020, כאשר יבואני הרכב עמדו על כך כי אין באפשרותם לממש את אחריות היצרן עבור רכבים שנקנו ביבוא מקביל. לבסוף, קבע בית המשפט כי על יבואן רשמי אחריות טריטוריאלית למתן שירות ללקוחותיו, החייבת להינתן על כל דגמי המותג – בין אם מיובאים ארצה ובן אם לאו. בפועל, פער הזמנים בין תחילת מגמת היבוא המקביל ועד לקבלת ההחלטה המשפטית הותיר בעלי רכבים עם שירות חלקי בלבד ובאופן טבעי, גם רוכשים של מוצרי חשמל ואלקטרוניקה נאלצו לוותר לא פעם על מערך תיקונים מלא, נושא מוכר מתחום הסמארטפונים, למשל, אך נראה שאנו צפויים לראות עם הזמן שיפור ניכר בעניין.

נאה דורש, יבואן מקביל מקיים

לרוב, מביאות ארצה חברות היבוא המרכזיות את הדגמים אשר ידוע מראש ששיעור מכירתם יהיה גבוה במיוחד. כלומר, אין כל בעיה להשיג כאן משפחתית אוטומטית היברידית ברמת אבזור בסיסית או מעל לכך, אך מסובך הרבה יותר ליבואן להסדיר יבוא של רכבי ספורט קצה, רכבי שטח מגודלים או אפילו מכוניות נוסעים שידוע מראש שנתח השוק שלהן יהיה מצומצם. מכאן ששיקולי עלות ותועלת, מונעים מאיתנו רכישת כלי רכב יקרים יחסית שנמכרים בכמויות מועטות, גם אם ברווח גדול.

חברות היבוא המקביל לעומת זאת, לא אמורות לעסוק בהתאמת המוצר המיובא לשוק הישראלי שכן מבחינתן – כל עוד יש דרישה עבורו, עליהן לספקו. כוח דומה פועל גם בתחום המשקאות, החטיפים ובכמה נוספים ופתיחת היבוא המקביל בהם, סביר שתביא אלינו הזדמנויות חדשות ומגוונות ואפשרויות בחירה שטרם הכרנו.

מי יתקן ומה עם חלקי חילוף?

כאשר מכשיר חשמלי מתקלקל, משואב אבק או בלנדר ועד סמארטפון, אנו מיד מחפשים את נותן השירות. כניסתו של יבוא מקביל גם לתחום מוצרי חשמל הביא לכך שנקודות השירות הורחבו והיום אין אנו מחוייבים לקבל שירות מספק יחיד. כשזה נוגע לרכב, המצב מסובך יותר כיוון שיבוא של חלקי רכב חייב לעבור את ביקורת המכס וכן להוכיח כי אכן מדובר בכאלו מקוריים ואותנטיים, פרמטר שמסבך כל מה שנוגע ליבוא מקביל בתחום. יבואניות הרכב מחזיקות במחסניהן חלקים מקוריים וחליפיים עם זכויות יבוא בלעדיות, מה שעלול להקשות על תחזוקת רכב שאינו נתמך על-ידי שירות היבואן. מצב זה כאמור אינו תקין וכבר נעשו בו שינוים בעזרת פסיקות בתי משפט, אשר חייבו את היבואן לתת שירות למוצרי המותג גם אם לא הובאו ארצה על ידם.

בין זיוף ליבוא מקביל

בעוד שלא סביר כלל לרכוש רכב מזויף, כזה שאינו יוצר במפעל החברה, הדבר בהחלט אפשרי כשמדובר על מוצרי אלקטרוניקה, חשמל וטואלטיקה. לעיתים, בפרט כאשר המחיר המוצע נמוך מזה הרשמי, קשה לצרכן הקצה לדעת האם מדובר בעסקה משתלמת במיוחד או לחלופין בחתול בשק. כאן עולה הצורך להסדיר את היבוא המקביל ככזה שיעזור ללקוח להבחין בין המוצרים ולהבין מה הוא קונה, על אחת כמה וכמה אם שיקולי כשרות מהווים פקטור משמעותי בהחלטה.

אם כן, יבוא מקביל של רכב אינו שונה במהותו מזה של כל מוצר אחר. בסופו של יום, אנו הצרכנים מעוניינים לקנות במחיר הזול ביותר ועדיין לא לוותר על מערך השירות המגיע עם הקניה ובקרת האיכות שלפניה. דווקא במקרה זה מסוגלים היבואנים הגדולים להעניק שירות הולם, אך הקושי לרתום אותם למשימה באופן מלא – היה ועודנו. אז עד שהיבוא המקביל יכנס לשוק בהיקף רחב ומשמעותי יותר, השוו מחירים וחשוב יותר, הישארו מעודכנים.

 

להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg