אושר השימוש בטכוגרף הדיגיטלי

צעד חשוב להגברת בטיחותם של משאיות ואוטובוסים. ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה ב- 4/1/21 תקנות חדשות המסדירות את מערך הפיקוח והאכיפה על כלי רכב כבדים, ובהם השימוש בטכוגרף דיגיטלי. התקנות החדשות הוגשו במטרה להגביר את הבטיחות בדרכים של כלי הרכב הכבדים והאוטובוסים.

התקנות החדשות  נועדו ליצור מערך אחיד של פיקוח, בקרה ואכיפה על נהגים מקצועיים, באמצעות הטמעת השימוש בטכוגרף דיגיטלי והסדרת הפיקוח והבקרה על כלי רכב כבדים. מערך הפיקוח נועד לוודא כי הנהגים ומעסיקם מקפידים על דרישות החוק, בכל הנוגע לשעות העבודה והמנוחה.

התקנות החדשות המתבססות על התקינה האירופאית יאפשרו לייעל את תהליך הפיקוח על נהגים מקצועיים, מכוני רישוי, חברות המחזיקות בצי הרכב, מכללות להכשרה של נהגים מקצועיים, גופי הפיקוח והמעבדות לתיקון וכיול מכשירי טכוגרף.

הרפורמה, מתבססת על מערכת חדשנית של משרד התחבורה, המייצרת צופן ומנפיקה כרטיסים חכמים להפעלת הטכוגרף הדיגיטלי, שיחליף את הטכוגרף האנלוגי הקיים. בנוסף, המערכת כוללת תוכנה להתאמת חישוב שעות הנסיעה והמנוחה, בהתאם לחוק הישראלי ונותנת מענה לדיווח מקוון עבור מעבדות לתיקון וכיול מכשירי טכוגרף דיגיטלי. הטכוגרף הדיגיטלי, יעניק לכל נהג הזדמנות ליהנות משקיפות מלאה של נתוני הנסיעה שביצע ויספק כלי ראוי לבקרה ופיקוח על זמן הנהיגה המותר לו על פי החוק והיקף שעות הנהיגה שבוצעו בפועל. הטכוגרף הדיגיטלי יאפשר אכיפה טובה יותר על שעות עבודה ומנוחה. השימוש בטכוגרף דיגיטלי, מחייב בהתאם לאמנה האירופית.

רקע: בישראל, קיימת חובה בהתאם לתקנת תעבורה 364(ד) , בהתקנת טכוגרף אנלוגי באוטובוסים, ברכב מסחרי ובמשאיות שמשקלן הכולל המותר עולה על 8,000 ק"ג. הטכוגרף משמש לתיעוד פעילות כלי הרכב וכפועל יוצא פעילות הנהג בזמן הנסיעה. בהתאם לתקנה מותקנים במשך שנים רבות טכוגרף אנלוגי בכל כלי הרכב המחויבים בכך.

החל משנת 2006, התבצע במדינות האיחוד האירופי מעבר לטכוגרף דיגיטלי ייחודי שמיוצר על ידי האיחוד בהתאם לאמנה נהיגה בינלאומית של האו"ם.  בעקבות המעבר לדיגיטל, ייצור הטכוגרף האנלוגי, הולך וקטן במהלך השנים ומסתמן כי בטווח הקצר יהיה קושי ברכישתו ותחזוקתו. הטכוגרף הדיגיטלי המיוצר על ידי האיחוד האירופי הינו באיכות גבוהה לעומת טכוגרף האנלוגי והוא כולל מאפיינים טכנולוגיים מתקדמים ורמות אבטחת מידע ובקרה גבוהים המקטינים את החשיפה לזיוף.

לצורך הצטרפות לאמנה הבינלאומית, על מדינת ישראל לשלב את הוראות האמנה בתקנות התעבורה. כיום, הוראות האמנה אינן תואמות לתקנות שקיימות בישראל בכל הקשור לשעות נהיגה ומנוחה המתבססת  על תקנה 168. לצורך מעבר לשימוש בטכוגרף הדיגיטלי ולהצטרפות לאמנה נערכת התאמה ותיקון לתקנות התעבורה.

הטמעת מערכות הטכוגרף הדיגיטלי בכלי רכב דורשת תקופת מעבר והתארגנות כאשר בעלי רכבים בעלי טכוגרף אנלוגי לא ידרשו להחליף את הטכוגרף באופן יזום. ככל הנראה, ההטמעה תעשה בעיקרה ברכבים חדשים, המגיעים מלכתחילה עם טכוגרף דיגיטלי, וברכבים ישנים אשר בעליהם יבקשו להחליף את הטכוגרף.

DNA – מרכז הדרכה שרות והתקנת טכוגרף דיגיטלי של קונטיננטל בישראל

להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg