תקנים לצמיגים, מיידע בטוח בקרוב
18/4/2012
18/4/2012
פעם צמיג היה גלגל גומי. מאז הזמנים השתנו. היום הצמיג הוא משהו מתוחכם האמור לענות על האתגרים שמציבים בפניו מתכנני המכונית המודרנית. האם הנהגים מודעים ליכולות הצמיגים? ומה תפקידו של הרגולטור בעניין?
אגף הרכב משרד התחבורה, הוציא בחודש אפריל, הנחייה ליבואני הצמיגים בישראל, כי בכוונתו ליישם את התקינה האירופאית ולחייב לראשונה בישראל, את סימון צמיגים חדשים בשלושה מאפיינים חיוניים של ביצועי הצמיגים: צריכת דלק, ביצועי אחיזה בכביש רטוב ורעש חיצוני. אגף הרכב, פנה בכתב ליבואנים לקבלת תגובתם למהלך בתוך 60 יום. חובת "סימון צמיגים" מתוכננת להתחיל מחודש ינואר 2013 . במסגרתה יחויבו יבואני הצמיגים בישראל להצמיד מדבקת איכות סטנדרטית כנהוג במדינות אירופה, לכל הצמיגים שיימכרו בארץ.
התקינה האירופאית לסימון צמיגים מחייבת כל יצרן צמיגים, להנפיק מדבקת זהות לכל צמיג עם שלושה נתונים החשובים למידע:
1. התנגדות לגלגול– הנתון מבטא את התנגדות הגלגול של כל צמיג בתנועתו ע"ג הכביש. הנתון מבטא את השפעת תנועת הצמיגים לחיסכון בדלק. הערכים יופיעו בצבעים מירוק לאדום, בטווחים מ-A- Gכאשר Aהוא החסכוני ביותר.
2. אחיזת הצמיג– מדד אחיזת הצמיג ע"ג כביש רטוב. בטווח מ- A-Gכאשר Aהוא מדד לכושר האחיזה המרבי. ההבדל בין צמיג בדרגה Gלבין צמיג בדרגה Aאמור להיות 30 אחוז במרחק הבלימה, במכונית רגילה שמהירותה 80 קמ"ש מרחק הבלימה הנוסף מגיע ל-18 מטר, מרחק משמעותי למדי.
3. רעש הצמיג– מדד הרעש הצמיג מייצר בתנועת גלגלו בכביש. הסימון בשלושה גלים בצבע שחור, כאשר הצמיג השקט מקבל גל אחד והמרעיש יותר שלושה גלים.
המשמעות לשינוי תקנה תהיה הזמינות למיידע צרכני חשוב אל איכותו, רמת בטיחותו וההשפעה על צריכת הדלק של כל צמיג וצמיג שמשווק בארץ. בעתיד הקרוב, לא נעסוק בהערכות, אלא בעובדות מקצועיות לאיכותם של הצמיגים שנרכוש או נדרוש מחברות הצמיגים והליסינג .
המכונית המודרנית, זו שיכולה לנסוע במהירות של 200 קמ"ש ואף יותר מעמידה בפני יצרני הצמיגים אתגרים חדשים. צמיג בטיחותי מהעבר איננו עוד צמיג בטיחותי היום. מערכת המושגים השתנתה, שיטות הייצור והתרכובות השתנו אף הן והיום יש חברות המייצרות צמיגים במערך רובוטי מושלם שלא לדבר על כך שהרמה הטכנולוגית של הצמיג העכשווי עלתה פלאים. בצד ההתפתחות הטכנולוגית עלתה גם רמת המודעות לחשיבות הצמיגים. היום ברור כי צמיג טוב הוא מתכון לנהיגה בטוחה יותר. מסקנה, יש להקפיד על רכישת צמיגים מחברה העומדת בחזית הפיתוח ולא מחברה המייצרת צמיגים שמעלתם העיקרית היא המחיר הזול וחסרונם הבולט הוא אי עמידתם בדרישות הבטיחות והתפעול המתקדמות. מגוון הצמיגים הרב המוצע בשוק מאפשר קנייה מושכלת המתבססת על עלות מול תועלת. ראשית לכל שימו לב לקיום התקן. ראוי לציין, התקנים המוצעים על ידי האירופאים הם המחמירים ביותר בעולם הן בהיבט הבטיחותי והן בהיבטים השונים של איכות הסביבה.
השינוי צפוי לתת עדיפות לכל אותם צמיגים המיוצרים במדינות אירופה ולכל אותם צמיגים המיוצרים בהתאם לתקנים הנדרשים במדינות אירופה. פורום נוהגים היי-טק כמוביל בבטיחות, מברך את משרד התחבורה על קידום הנושא שכה חשוב לבטיחות כלי הרכב. עד כה התבססנו על מיידע ממבחני כשירות ואיכות שנערכו במדינות שונות בעולם לטיבר ודירוגם של צמיגים המשווקים בישראל. החל משנה הבאה מדד האיכות הצמיגים יהיה בשקיפות מלאה, מה שיקנה לנו כצרכנים קביעת קריטריונים לרכישת צמיגים. את המסר לקידום הרעיון חשפנו לפני יותר משנה לאחר שנחשפנו לו במפעל צמיגים באיטליה. המעבר לתקינה אירופאית בישראל בכל הקשור לייבוא כלי רכב , ראוי שיקבל הרחבה לתחומים נוספים כדוגמת צמיגים ותקן לחלקי חילוף וחלקי פח לכלי הרכב.