תפעול תיבת הילוכים רובוטית בטיוטה קורולה החדשה
נועם קום
"לא התפשרנו בהילוכים טוענים בטיוטה" ואכן חל כאן שנוי מהפכני, שכן מעתה לא עוד תיבת הילוכים אוטומטית חלקה לה התרגלנו אלא תיבה רובוטית מולטי-מוד בעלת 5 הילוכים קדמיים שהיא לטענת היצרן, שילוב היתרונות של התיבה הידנית והאוטומטית. תמסורת העברת הכוח נעשית באופן ישיר כבתיבת הילוכים ידנית ואילו העברת ההילוכים מבוצעת אוטומטית באמצעות מערכת מצמד רובוטית. בטיוטה רואים בשיטה יתרונות רבים כמו הוזלה בעלויות ייצור, זמינות כוח רב בהאצה, חיסכון בדלק, הפחתה בזיהום האוויר, ומכך שאין צורך בשילוב למצב חניה ( P). תשאלו למה השינוי ? מסתבר שהקורולה החדשה המגיעה לישראל מיועדת בעיקר לשוק האירופאי שם תופס נושא איכות הסביבה עדיפות עליונה זה בא לביטוי בתקנים מחמירים הנדרשים מיצרני הרכב. באשר לתיבת הילוכים הגיר האוטומטי אינו נפוץ באירופה כך שמבחינתם תיבת ההילוכים הרובוטית תהווה שדרוג ושיפור בנוחות נהיגה לעומת הידנית הנפוצה.
תפעול– הנהג מצידו בוחר את המצב הרצוי לנסיעה R לנסיעה לאחור, E נהיגה קדימה,M להחלפת הילוכים באופן ידני באמצעות ידית ההילוכים או עם מתגי פדל-שיפט המצויים בגלגל ההגה המאפשרים גם לשלב הילוכים באופן ידני. מצב ניטרלי N נועד למעבר בין מצבי הנסיעה ולמצב חניית ביניים כאשר המנוע פועל.
יצאתי לנסיעת מבחן על מנת לגלות את היתרונות המתוארים ולחוש את חידושי הטכנולוגיה. עוד לפני הנסיעה חובה להתמקד בשינוי הרעיוני של מערכת הפעלת ההילוכים, לא עוד מצב חניה P בקצה העליון, מעתה זהו מצב הנסיעה לאחור R, לא להתבלבל, הנטייה בעצירות היא לשלב את ידית ההילוכים כלפי מעלה למצב חנייה, אלא שכאן למעשה משתלב ההילוך לאחור וזה יכול להיות לא נעים ואף מסוכן כאשר הרכב מונע. בנסיעה קדימה משלבים למצב E הטורים עולים מתבצעת החלפת הילוך בתנודות קלות, של פלג גוף עליון של הנוסעים בעיקר אילו היושבים קדימה. בזינוק בעליה, התיבה הרובוטית לא בדיוק בולמת את המכונית בעיקר כאשר היא במצבי תחילת נסיעה בעליות או מורדות. מצדו של הנהג חשובה הטכניקה ומיומנות של העברת הרגל מהבלם לגז כמה שיותר מהר למניעת הידרדרות של הרכב אבל ברגש.
פתרון אפשרי למניעת טלטלות הגוף הוא בהעברת ההילוכים באופן ידני במצב M באמצעות ידית ההילוכים או בידיות הפדל- שיפט בהגה, אלא שנדרשת כאן הרבה מאוד מיומנות לתזמון העברה והורדת הגז במטרה לקבלת האצה בצורה רציפה.
זהירות המכונית עלולה להידרדר בזמן חניה בעליה או מורד– בטיוטה רואים יתרון בביטול מצב החניה ( P ), לא בדיוק מצאתי את היתרון. נתקלתי כבר בכמה מקרים של הקורולה הרובוטית, שחנתה במורד ובלמה באמצעות בלם היד כאשר ידית ההילוכים במצב N או R שזהו האמצעי הבלעדי במכונית לבלימתה בחניה, למרות השימוש באמצעים אילו התדרדרו המכוניות התנגשו בעצם כלשהו ונעצרו. המלצת היצרן לתופעה היא כי בנוסף לבלימה עם בלם היד לשלב גם את ידית ההילוכים למצב הילוך R או E זה יגרום לבלימה נוספת אך לא ישתווה למצב נעילה מכאנית כמו הקיים בגיר אוטומט או שילוב להילוך בגיר ידני. חובה למתוח את בלם היד בחוזקה ולכוון גלגלים לכיוון המדרכה.
השינוי הרובוטי, מחייב הסתגלות של ממש. הרעיון והתפיסה השתנו זה בהחלט לא הפינוק אוטומטי לו הורגלנו התחושה אחרת בקורולה הרובוטית החדשה.

ידיות הפדל- שיפט להעברת הילוכים ידית ומצבי ההילוכים R, N, E,M
באופן ידני