משרד התחבורה וחברת נתיבי ישראל, חשפו ב- 16/7/24 בכנס לקציני בטיחות בתעבורה הפועלים בתחום ההובלה, את פרויקט: שטר מטען דיגיטלי. שטר מטען דיגיטלי הינו, שטר מילוי פרטים אלקטרוני, המיועד בעת פעולת למשאית בעלת רישיון הובלה, משאית במשקל שמעל 10 טון ולרכב המוביל חומרים מסוכנים. מובילי המטענים, יחויבו בעתיד לאחר תהליך חקיקה, להפעיל שטר מטען דיגיטלי באמצעות אתר אינטרנט או אפליקציה ייעודית. לשטר מטען דיגיטלי, יתרונות רבים, בהם: שליטה בתכולת המטען המובל, מידות המטען, כך שיאפשר לנהג שליטה בטוחה בהובלה ותכנון מסלולי נסיעה אידיאלים. למנהל משרד ההובלה ולקצין הבטיחות תהיה בקרה תמידית על אופן ההובלה, באמצעות מחשב ובאפליקציה. המערכת, מספקת בנוסף נתונים כגון: פרטי רישיון הנהיגה, סוגי מטען, תוקף רישיונות והתרעות על משקל גבוה בייחס לגובה הגשרים שבמסלול. שטר המטען הדיגיטלי, יחובר ברציפות לנידות משטרת התנועה. פרויקט השטר הדיגיטלי, מופעל בשל זה כפיילוט ב- 12 חברות תובלה בישראל ומקיף 1,100 משאיות. עד כה הופעלו כ- 90 אלף שטרי מטען דיגיטליים והתוצאות טובות. בכך, ישראל הופכת למדינה מובילה בעולם התובלה התחום זה.
המעוניינים להצטרף לפרויקט יכולים לפנות לווצאפ במס': 050-4859588
משה בן זקן- מנכ"ל משרד התחבורה: סוגיית החדשנות בטכנולוגיה לבטיחות מצויה במטרה נעלה במשרד. שטר המטען הדיגיטלי יביא לשיפור הפיקוח על המטענים המובלים, תוך הקפדה על הובלת חומ"ס בהתאם לתקנים ונהלים. המערכת שטר מטען דיגיטלי, נבנתה בהצלחה ע"י חברת נתיבי ישראל, תכנס להליך חקיקה.
אדי בן ליש- ראש מנהל תנועה: הטכנולוגיה מתקדמת בעולם הרכב וכך גם בתחום התובלה והמטענים. אנו משיקים היום את פרויקט שטר מטען דיגיטלי, שיוביל לשיפור והתייעלות הבטיחות הובלת מטענים. בנוסף, הוקם צוות היגוי להפחתת הגודש בכבישים של ענף התובלה. המטרה להביא להפחתה בעומסים ובכך להתייעל כלכלית ולהגביר את רמת הבטיחות.
דלית רגב- מנהלת אגף פיקוח ובקרת רכב לכבישים ולארגונים: השינוע במדינת ישראל מבוצע בעיקר באמצעות משאיות כ- 95% וכ- 3% ברכבות. משרד התחבורה הכריז על תוכנית אב לענף המטענים כאשר כיווני הפעולה העיקריים שלה: בתחום התשתיות- יבנו מפרצי עצירה וחניוני מנוחה, נתיבי זחילה ועקיפה, ותשתיות לרכבות מטענים.
בתחום הטכנולוגי – ייבנו מערכות שקילה בתנועה, התרעות לנהגים לגובה הגשרים ומטען במסלול הנסיעה, פעולות אכיפה ועוד
בתחום מערכות מידע- יישום שטר מטען דיגיטלי שכעת בניסוי, ניווט לרכבי תובלה, ניטור רכבים מזהמים, ושיתוף הובלות למניעת גודש.
במסגרת התוכנית, נשנה בעתיד את המדיניות, כך שתשפיע על פעילות הובלת מטענים וחומרים מסוכנים בשעות הגודש.
צילום: אוטוקום