רפורמת המיסוי הירוק צפויה להשתנות בחודש הבא
נוסחת המיסוי הירוק עשויה להשתנות ובעקבותיה יועלו מסי הקניה על המכוניות וגם תעריפי שווי שימוש למחזיקי רכב צמוד.
5/4/2013
5/4/2013
בחודש מאי הקרוב עומדת רשות המסים לשנות את רפורמת המיסוי הירוק. . השינוי המוצע מחליף את הנוסחה הקובעת את דרגות הזיהום של כלי הרכב הפרטיים והמסחריים שמשקלם עד 3,500 ק"ג. הנוסחה הנוהגת כיום נקבעה בשנת 2010 וקבעה 15 דרגות זיהום לכל סוגי המכוניות החדשות. הסיווג מבוצע בהתאם לרמת פליטת המזהמים מכלי הרכב על פי נוסחה מיוחדת ונקבע ציון ירוק לכל רכב.
המעבר לרפורמה ירוקה בשנת 2010, עודד מעבר למכוניות חסכוניות ולא מזהמות, הוא גרם לכך שהציבור העדיף מכוניות קטנות, חסכוניות, נקיות ובדרגות זיהום נמוכות. שינוי המגמה הביא לעליה משמעותית ברכישות למכוניות בקטגוריית המיני והסופר מיני בשנתיים האחרונות . שינוי המגמה גרם לכך ששיעור מס הקנייה האפקטיבי נאמד בשנת 2012 על כ- 59%.
הנוסחה החדשה שתעלה את דרגות הזיהום ומיסי הקנייה למכוניות


הירידה בהכנסות האוצר ממיסוי כלי הרכב הביאה את האוצר להחליט לפני כשנה לעדכן מחדש את הנוסחה הקובעת את הציון הירוק. התמריצים שניתנים כיום אבדו את אפקטיביות. הוויסות של מס הקנייה נשחק וכך גם ההכנסות למדינה, כפי שטען לאחרונה סמנכ"ל רשות המיסים ערן יעקב. לדעתו, עדכון הנוסחה יגרום למתן תמריצים נכונים וחלוקה שווה יותר בהתאם ל- 15 דרגות הזיהום הקיימות לכלי הרכב המיובאים לישראל.
המצב היום הוא שמס הקניה המשולם כיום על מכוניות בדרגת זיהום 3 הנו 49%, בקבוצה 4- 56% בקבוצה 5- 61%, לעומתם מכוניות בדרגת זיהום 9 משלמות מס קנייה בשיעור של 71% ובדרגה 15 83% מס קנייה. בשנת 2012, עלה משקל ייבוא מכוניות בדרגות זיהום נמוכות מדרגה 2 ועד 6 למעלה מ-70% . לעומת זאת שיעור המכוניות מכוניות המגיעות לארץ בדרגות זיהום 13-15 ירד לכ-5% בלבד. בשנה האחרונה, מסתמן כי התפלגות המכירות נוטה לטובת דרגות זיהום 3-6. כאשר דרגה 3 מהווה כ- 10%, דרגה 4 27% ודרגה 5- 17% מכלל המכירות.
עדכון הנוסחה לדעת האוצר, יביא לשינוי ויעלה את דרגות הזיהום למרבית כלי הרכב הידידותיים. מכאן שהפטור ממיסי קנייה, יצטמצם ומחירי המכוניות יתייקרו. רשות המיסים צופה כי בדרגה 4 למשל, נתח השוק יקטן ל- 13% לעומת 14%, מכוניות בדרגת זיהום 5 ירדו לכ- 6% לעומת – 11% כיום. לעומתם בדרגות הגבוהות כמות כלי הרכב תהיה משמעותית יותר. שינוי הנוסחה יגרום לכך שנתח מכירת מכוניות בדרגת זיהום 14 יעלה ל- 10% לעומת 3% כיום.
מרבית המכוניות עשויות לעלות בשתי דרגות זיהום כאשר כל עלייה בדרגה עשויה לייקר את המכונית בעד כ- 1500 ₪ לערך. מכוניות הממונעות במנועי דיזל צפויות להתייקר משמעותית ומרביתם יעלו לדרגות זיהום גבוהות ומחירם יעלה באלפי ₪. לעומתם מחיר המכוניות ההיברידיות והחשמליות לא צפוי להשתנות.
שווי שימוש לרכב צמוד יתייקר
גם שווי השימוש המשולם על רכב צמוד יתייקר בעתיד בהתאם לעליית מחירי המכוניות החדשות. כל אותם דגמי מכוניות שנרכשו וירכשו בשנת 2013 יקבלו רק בינואר 2014 עדכון לתעריף שווי השימוש שלהם. רשות המיסים תעדכן בסוף השנה את תעריפי שווי השימוש בהתאם למחיר המתואם של כל דגם רכב. כלומר, ההתייקרות הצפויה עם שינוי הנוסחה, לא תשפיע על תעריף השווי באופן מידי אם מדובר בדגם קייםמתחילת השנה. העדכון ייעשה רק בתחילת השנה הבאה.
ירידת שערי המטבע הקובעת את מחירי המכוניות הנפוצות בישראל. עשוייה למתן את התייקרות הרכבים החדשים מצד היבואנים.
גם שווי השימוש המשולם על רכב צמוד יתייקר בעתיד בהתאם לעליית מחירי המכוניות החדשות. כל אותם דגמי מכוניות שנרכשו וירכשו בשנת 2013 יקבלו רק בינואר 2014 עדכון לתעריף שווי השימוש שלהם. רשות המיסים תעדכן בסוף השנה את תעריפי שווי השימוש בהתאם למחיר המתואם של כל דגם רכב. כלומר, ההתייקרות הצפויה עם שינוי הנוסחה, לא תשפיע על תעריף השווי באופן מידי אם מדובר בדגם קייםמתחילת השנה. העדכון ייעשה רק בתחילת השנה הבאה.
ירידת שערי המטבע הקובעת את מחירי המכוניות הנפוצות בישראל. עשוייה למתן את התייקרות הרכבים החדשים מצד היבואנים.