פנל תחבורה חשמלית ומיסוי כלי רכב

אגף התקציבים: "יש לשלב בין מס נסועה למס גודש בכדי לאזן בין צרכים תחבורתיים לבין הצרכים הפרטיים".

בדיון בנושא רכב חשמלי בהנחיית איתן פרנס מנכ"ל איגוד חברות האנרגיה שנערך ב- וועידת אנרגיה ועסקים ה-21 בכפר המכביה. איתן פתח וסקר את שוק הרכב החשמלי בישראל עם נתח של כ- 24% מהמסירות בפרטיות וכ- 60% ממסירות האוטובוסים הציבוריים, בקטגוריית המסחריות והמשאיות אין תנופה. עוד ציין על ההחלטת שר האוצר לקראת הדיון בועדת הכספים, שבה הנחה שיש להעלות את מס הקנייה באופן מתון של 10% ל- 45% החל מינואר 2025.

השתתפו: ספיר איפרגן, רכזת תחבורה באגף התקציבים במשרד האוצר, ואודי אדירי, מנכ"ל משרד האנרגיה לשעבר וכיום מנכ"ל קבוצת בליליוס יבואן כלי רכב חשמליים ואוטובוסים. הדיון עסק בסוגיות בוערות הנוגעות לשוק הרכב החשמלי בישראל, עתיד התחבורה הציבורית, ומדיניות המיסוי הקשורה בהם.

ספיר איפרגן : פתחה בניתוח מצב התחבורה הציבורית בישראל. "כל מי שנוסע ברכב פרטי מרגיש שהתשתית התחבורתית בישראל לא עומדות בעומסים ומצויות בקריסה. הפתרון היחיד במדינה צפופה, הוא הישענות משמעותית על תחבורה ציבורית. היום, רק כ- 10% מהתנועות בכבישים מתבצעת בתחבורה ציבורית, ואין מדינה כזאת בעולם. אנחנו משקיעים מיליארדים בתשתיות להסעת המונים וחייבים להגיע לרמת שימוש של כ-40% ".

מיסוי רכב החשמלי– "אין לנו עתיד תחבורתית אם נמשיך להישען על רכב פרטי. מתן תמריצים כלשהם לרכב פרטי זה לא מובן ונכון מבחינתנו. יחד עם זאת, רבים מבינים שאם כבר משק בית מחליט לקנות רכב פרטי עדיף שיהיה מונע חשמלית ולא יזהם."

המעבר לרכב חשמלי– "המדינה מבקשת לעודד רכישת רכבים חשמליים על ידי הטבת מס קנייה במועד הרכישה, אך במקביל, אנו מתוכננים אמצעים לצמצום כמות הנסועה ברכב פרטי באמצעות הטלת "מס נסועה". "היום קילומטר ברכב חשמלי עולה רבע מאשר ברכב עם מנוע בעירה פנימי בנזין או דיזל, בהם משולם מס הבלו המהווה כ- 49% ממחיר ליטר. בפועל אנו רואים עלייה בכמות הנסועה שמדובר ברכב חשמלי".

מס נסועה ומס גודש– "יהיה נכון לשלב בין מס נסועה למס גודש בכדי לאזן. נוכל לעשות זאת בשילוב טכנולוגיות אותם אנו מנסים בהם מידע על מיקום הרכב ומסלול הנסיעה. התשלום יהיה תלוי זמן ומיקום הנסיעה מי שנסע במרכז תל אביב בצהריים, לא דומה בנזק למי שנסע בערבה בלילה. עשינו הרבה עבודה מול יועצים, אך זה מעלה בעיות פרטיות כי צריך לדעת איפה כל רכב נוסע ובאיזו שעה. עצרו אותנו מלקדם את הפתרון הזה אולי בצדק. חייב להיות איזון בין צרכים תחבורתיים לבין הפרטיות שלנו".

אודי אדירי: "המעבר לרכבים חשמליים הביא להישגים מרשימים. מדיניות המיסוי לעידוד רכבים חשמליים הביאה תוצאות: "המדינה שמה לעצמה יעדים בתחום הזה ועמדה בהם, אפילו מעבר. שנה שעברה היינו על 25% רכבים חשמליים. זו גם בשורה סביבתית וגם תחרות אמיתית לשוק הרכב. עם זאת, הוא התריע על פערים משמעותיים במקטעים אחרים. במשאיות אנחנו על אחוזים בודדים, ובמקטע הרכבים המסחריים הקטנים אנחנו ב-2%  שזה רבע מהממוצע באירופה. לעומת זאת, ברכב פרטי, עברנו את אירופה. הטכנולוגיה והמוצרים קיימים, והגיע הזמן שהמדינה תתן את התמריצים הנכונים."

מיסוי גודש ונסועה– "הפתרון התחבורתי הנכון ביותר, אך הוא תלוי בתחבורה ציבורית מתקדמת. זה לא טריוויאלי שהציבור צריך לשלם על כניסה לאזור מסוים. השאלה היא אם קיימת תחבורה ציבורית טובה שמאפשרת חלופה אמיתית".

מימין לשמאל: איתן פרנס – אודי אדירי – ספיר איפרגן

צילום: אוטוקום

להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg