פנייה לרשות המיסים- רכבים חשמליים

פגישה ברשות המיסים בנושא: מיסוי על רכבים ירוקים
21/7/2012
נציגי הפורום נפגשו עם ערן יעקב, סמנכ"ל רשות המסים, וצוותו לדיון שעניינו "מיסוי שווי שימוש לרכב חשמלי". הפגישה נועדה לשפר את תנאי המיסוי על רכב חברה ולעודד את השימוש ברכב חשמלי בקרב חברות שבבעלותן ציי רכב גדולים, אשר בין מטרותיהן ניהול תחבורה יעיל מבחינה כלכלית, בטיחות בדרכים ואיכות סביבה.
החברות שבהן אנו עובדים הן כיום קהל היעד העיקרי, והן יכולות להשפיע ולהוביל את המעבר לתחבורה ירוקה. הנסועה בחברות אלו גבוהה מהממוצע במשק, ורובה מבוצעת לצרכי עבודה וייצור הכנסה. לחברות הפורום יעדים מרחיקי לכת לשיפור איכות הסביבה וחיסכון בדלק, ולחלק מהחברות הנמצאות בבעלות בינלאומית אף קיימות מחויבויות לחברות האם ויעדים לחיסכון ולשיפור הסביבה.
מניסיוננו, כדי לקדם את השימוש בכלי רכב חשמליים ונטענים יש בשלב הראשון לגייס עובדים שיתנסו בו ויובילו את המהלך. יש לדעתנו לתת תמריצים לעובדים כדי שיעברו להשתמש ברכבים אלו. העובדים יתנסו, ואם יסתגלו יביאו לשינוי ולהטמעת הרכבים כפיתרון לגיטימי. במרבית החברות אי אפשר כיום לחייב עובדים לעבור לרכבים חשמליים או היברידיים. חברות מסוימות מעניקות תמריצים לעובדים כדי לעודדם לעבור לרכבים איכותיים לסביבה כגון אלו.
במציאות הקיימת, נוצרת אפליה בין רכב חשמלי שמזהם פחות לרכב היברידי המזהם יותר. בעוד שלמחזיק הרכב ההיברידי ניתנת הטבה בשווי שימוש בסך 540 ₪ לחודש, בעליהם של רכבים חשמליים משלמים שווי שימוש שתעריפו זהה לזה של רכב רגיל (2.48% ממחיר הרכב). רשות המסים טוענת, כי את המס היא כבר מפחיתה במס הקנייה שעומד כיום על 8% בלבד. שיעור המס הנמוך מביא לכך שמחיר המכונית החשמלית משתווה למחיר של מכונית משפחתית רגילה, בעיקר אם מחיר הסוללה לא נכלל בה. לדוגמה, ברנו פלואנס ZE אפשר לנתק ולהחליף את הסוללה. במבחן התוצאה, אנו מתקשים לשווק כיום כלי רכב חשמליים ללא מתן תמריץ בתשלום שווי שימוש. עובדים מחזיקי רכב חברה משלמים כיום למקום עבודתם את עלות הרכב והדלק בשיעור של כ-3,500 ₪ בממוצע לחודש. בנוסף הם משלמים את מס שווי השימוש בעבור ההטבה (הרכב) הניתנת להם. על רכב משפחתי משלמים כיום בממוצע שווי שימוש בשיעור של 3,000 ₪ לחודש.
עובדים שיעברו לרכבים חשמליים, הם בבחינת מובילי דרך ופורצי החזון לתחבורה ירוקה. מדינת ישראל רואה בשיפור איכות הסביבה בתחבורה יעד מרכזי לשנים הבאות, ולכן הוכרזה בשנת 2009 הרפורמה הירוקה בתחבורה תחת הכותרת "מיסוי ירוק". כאשר מדובר בסביבה ירוקה, היה ראוי להתייחס למגמות העולמיות השמות דגש לאפקט החממה והמתמקדות בעיקר בפליטת מזהמים לסביבה, ובהם CO2, מה שלא בדיוק קורה אצלנו. כאן בישראל, פותחה נוסחה ייחודית בעולם, המשלבת סוגי גזים נוספים ומפלה בכך את הרכבים שרמת פליטת ה-CO2 שלהם נמוכה, כגון: רכבים הממונעים בדיזל. על כן אנו קוראים למקבלי ההחלטות לאמץ מהלכים לעידוד רכב ידידותי ורכב חשמלי, כפי שנעשה כיום במדינות OECD (הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי באירופה Organisation for Economic Co-operation and Development).
עידוד רכב חשמלי במדינות בעולם OECD
מדינה
תשתיות
הטבה לעידוד
דנמרק
הקמת תשתיות טעינה מרכזים
ביטול מס רישום רכב בסך 33 אלף יורו
אנגליה
מימון ממשלתי להתקנת תשתיות
מענק לרכישת רכב חשמלי בסך 5,000 יורו
סין
הקמת תשתיות לטעינה, הקמת פיילוט של 25 ערים חשמליות, מימון בהקמת תשתיות על ידי הממשלה, יעד ל-200 אלף עמודי טעינה והקמת תחנות להחלפת סוללה
פטור מלא ממסים לרכב חשמלי בסך 9,000 דולר
צרפת
הקמת תשתיות בבניינים חדשים ובחניונים, חנייה ללא תשלום במקומות נבחרים
החזרי מס בסך 5,000 יורו
קנדה
בניינים חדשים חייבים להקים תשתית לרכב חשמלי ב-20% מהחניות
החזר מסים בסך 5000 דולר
הולנד
הקמת תשתיות, ערבות מדינה בסך 50% להלוואות
פטור ממס קנייה בסך 6,800 יורו, פטור ממס בכביש בסך 600 יורו, פטור משווי שימוש בסך 4,600 יורו
ארה"ב
הקמת תשתיות, הלוואות/ערבות מדינה בסך 100 מיליון דולר עד שנת 2014
הלוואה/ערבות מדינה ע"ס 100 מיליון $ עד לשנת 2014
אוסטריה
הקמת תשתיות בעידוד המדינה
פטור ממס תצרוכת דלק, פטור ממס שווי שימוש חודשי
בלגיה
הקמת תשתיות בעידוד המדינה
ניכוי במס הכנסה בשיעור של 30% מערך הרכב, עד 9,150 יורו
אנו מבקשים לעדכן את תעריף שווי השימוש לכל סוגי הרכב החשמלי והרכב ההיברידי בטעינה חשמלית (פלאג-אין), ולהתאימו לזה הקיים כיום לרכב היברידי (זיכוי חודשי של 540 ₪). ההפחתה במס שווי שימוש תינתן בשלב א' עד סוף שנת 2014, ולקראתה ייבחנו מחדש המגמות בענף הרכב.
להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg