המערך המבצעי של Pointer מקבוצת Power Fleet, חברת האיתור והשבת כלי רכב גנובים מסכם את הרבעון הראשון של שנת 2022 בגניבות רכב. הרבעון הראשון של השנה מסתמן כרבעון שלא נראה כמותו שנים רבות ואשר מסמן את הצפי להמשך השנה. גדול של 165% בניסיונות גנבה ביחס לשנת 2021. חוליות הגנבים פועלות בצורה מתוכננת עם היררכיה ברורה ותפקידים לכל אחד מה"חיילים". החוליות ממומנות על ידי ארגוני פשיעה וחלק מהרכבים הגנובים אשר נמכרים בשטחי הרשות, או כחלקי חילוף בישראל, מממנים את ארגוני הפשע והטרור הסמים והזנות. החוליות מורכבות מאנשי "שטח" ואנשי "טכנולוגיה". חוליות הגנבים פושטות על אזורים מתואמים מראש עם חלוקת תפקידים הכוללים רכב הסעות, רכב סיור מקדים לאיתור הרכבים שאותם רוצים לגנוב, רכב "מוביל" המסיע את הפורצים המקצוענים, ולאחר הגניבה מוביל לפנים ומדווח לנהג הרכב הגנוב שנוסע מאחור על מחסומי משטרה בדרך. הנהגים מסיעים את הרכב למשחטות בשטחי הרשות.
אנשי השטח עושים סיורים מקדימים לאיתור הרכבים, תצפיות ואוספות מידע. כמו כן ממלאים תפקיד של התרעה, בזמן הכנת הרכב לגניבה, על סיורי משטרה או פיקוח. בנוסף כאמור יש נהג מוביל על רכב גנוב או קטנוע ו"מפקד" בשטח, אשר מרכז ומנהל את כל האירוע. החוליות פושטות בבת אחת ו"מנקות" מספר רכבים מאותו אזור. יחד עם זאת הגנבות היום מתוחכמות ונעשות באמצעים טכנולוגיים ולכל חוליה יש "מהנדס", איש טכני, אשר מספק את משבשי הסלולר ואמצעים נוספים על מנת לפרוץ לרכב מרחוק או דרך מערכת הקנבס.
יעדים- טול כרם וקלקיליה שהיו עד לאחרונה היעד מספר אחד של גנבי הרכב, היעד הוחלף ברמאללה וג'נין, אשר מהוות את היעד הסופי לגנבי הרכב. הסיבות יכולות להיות סיבות כלכליות: מחיר הרכב הגנוב בערים אלה יקר יותר, וכך הרווח של הגנב גדל. לעיתים יש עדויות לתופעה שהגנב עובר בין מספר משחטות כדי להתמקח ולהשיג מחיר מירבי. אפשרות נוספת יכולה להיות כתוצאה של הרגשת הבטחון שהגנב מרגיש בג'נין לעומת קלקיליה. הגנבים מבינים שדפוסי התנהגות קבועים, נסיעה בצירים ידועים ומעבר לשטחי הרשות דרך מעברים בהם השתמשו הרבה בעבר מסוכנת להם ומזמינה את הימצאותם של כוחות בטחון ואכיפה לאורך הנתיבים ובפתחי המעברים, שימתינו להם וינסו למנוע את המעבר לרשות.
העיר מודיעין הפכה להיות היעד מספר אחד של גנבי הרכב באיזור המרכז בישראל עם מספר ניסיונות הגנבה הגדול ביותר כמותית, ביחס לכל עיר אחרת בישראל. מה שהופך את מודיעין לעיר "אטרקטיבית" לגנבים היא הקרבה לשטחי הרשות. נסיעת רכב גנוב ממקום הגניבה ועד לחציית גדר ההפרדה לוקחת לעיתים דקות ספורות. הקריות בצפון גם הן מקום פופולרי לגניבות והפכו להיות אזור פעילות מבוקש על ידי גנבי הרכב עם קפיצה של כ- 100% ביחס לשנת 2021.
סוגי רכבים- רכבי הפנאי וה- SUV אשר הינם פופולאריים בישראל הפכו להיות מוקד המשיכה לגנבי הרכב. 47% מניסיונות הגניבה הם של סגמנט רכבי פנאי ושטח SUV- גידול של 15% ביחס לשנת 2021. רכבים היברידיים, שעד כה היו תחת הרדאר של כנופיות גניבות הרכב, הפכו גם הם להיות מבוקשים ומהווים כבר כ- 5% מניסיונות הגנבה.
ג'יפונים ורכבי פנאי שטח- מהווים 47% (גידול של 14% בהשוואה ל 41% בשנה שעברה)
רכבים פרטיים- מהווים 22% (ירידה של כ- 9% בהשוואה ל-24% בשנה שעברה)
רכבים מסחריים- מהווים 10% מסך גניבות הרכב (ירידה קלה בהשוואה ל-11% בשנה שעברה)
משאיות- מהוות 7% מסך גניבות הרכב (ירידה של כ- 30% בהשוואה ל -10% בשנה שעברה).
כלי צמ"ה- מהווים 2% מסך גניבות הרכב (ללא שינוי ביחס לשנה שעברה)
דו גלגלי– מהווים 11% מסך הגניבות (ללא שינוי ביחס לשנה שעברה)
שיטות גניבה- ב-90% מתוך סך גניבות הרכב, נעשה שימוש במשבש סלולרי, דבר המעיד על כנופיות מאורגנות ומתוחכמות. בשנת 2021 השימוש במשבש עמד על כ- 80% והגידול השנה עומד על 12.5%. בקצב הזה עד סוף השנה בכמעט כל גניבות הרכב בישראל יופעל משבש סלולרי.
משבש סלולרי הוא מכשיר קטן ולא חוקי היוצר מיסוך על הקליטה הסלולרית ותשדורת GPS ברדיוס מסביבו. המכשיר אינו מונע את איתור הרכב או את קבלת ההתראות ממנו, אך משבש ומעכב אותן ובכך מקנה לגנבים דקות יקרות הנדרשות להם כדי להשלים את הגניבה.
לפוינטר רשת תקשורת RF, ייעודית ונפרדת אשר מאפשרת למשדרים בעת זיהוי שיבוש סלולרי לעבור לתדר אחר, אשר אינו מושפע מהמשבש ומאפשר את איכון ואיתור הרכב. המשדרים ההיברידיים של פוינטר (שעובדים גם בתדר סלולרי וגם בתדר רדיו) מזהים באופן אוטומטי את השימוש במשבש סלולרי בקרבת הרכב, עוברים לשדר בתדר חלופי ומוציאים התראה מידית למוקד המבצעי על ניסיון השיבוש.
חיבור למחשב רכב ושכפול מפתח: שיטת הגניבה המובילה היא עדיין שכפול מפתח "גולם" בתהליך הגניבה, תוך כדי התחברות לשקע OBD שבאמצעותו מתחברים למחשב הרכב. הגנבים מקודדים מפתח חדש ומוחקים את המפתחות הקיימים. כ- 49% מסך ניסיונות הגניבה שנרשמו, התבססו על שיטה זו. גידול של כ- 17%.
תקיפה אלימה: תקיפה אלימה של הרכב על ידי החלפת מחשב הרכב היוו 36% מסך הגניבות.
כדי להתמודד עם תופעה זו, פיתחה פוינטר טכנולוגיה אשר המשדר ברכב מזהה את השימוש במשבש סלולרי ושולח על כך התראה למוקד המבצעי. גידול של כ- 8%.
גניבת מפתחות מבית הלקוח (דאבל): כאשר קיים קשר ישיר בין פריצה לבית הלקוח ולרכב בחניה הצמודה. היוו 8% מסך הגניבות שנרשמו השנה. ירידה של 25%.
גניבה בידי מורשה: מתבצעת בדרך כלל על ידי שכפול מפתח בידי משתמש מורשה שקיבל מפתחות וקוד חוקי של כלי הרכב. שיטת גניבה זו היוותה 6% מסך הגניבות שבוצעו השנה. ללא שינוי.
שוד וגניבת רכב מונע: היוו 1% מסך הגניבות השנה. ירידה של 50%.
גניבות לפי מחוזות:
אזור השרון עם ירידה ל-26% (ירידה של 31% בהשוואה ל- 38% בשנת 2021)
אזור המרכז עם 31% ( עליה של 29% בהשוואה ל- 24% בשנת 2021, העיר מודיעין מככבת בכמות הגניבות).
אזור דרום עם 15% (ירידה של 11% בהשוואה ל- 17% בשנת 2021)
אזור השפלה עם 9% (בהשוואה ל- 9% בשנת 2021)
אזור ירושלים עם 8% (בהשוואה ל- 7% בשנת 2021)
אזור צפון עם 11% (גידול של 120% בהשוואה ל- 5% בשנת 2021 כולל אזור חיפה והקריות)
ברבעון הראשון של 2022 הגניבות מבוצעות בכל שעות היממה זאת בניגוד לשעות הגניבה הפופולאריות ביותר בשנת 2021 שהיו בשעות הלילה בין: 22:00-05:00 לפנות בוקר. תופעה זו הנה המשך לתחילת מגמה של הרבעון האחרון בשנת 2021.