עתירה לבג"ץ: אגף המכס מפלה יבואנים מקבילים של כלי רכב, פוגע בתחרות

האם רשויות המכס בישראל פועלות בניגוד לדין, ומטרפדות יבוא מקביל של כלי רכב, תוך שהן מטילות על היבואנים מיסים במאות אלפי שקלים, בניגוד לחוק, ובניגוד לאמנות בינלאומיות שעליהן חתומה מדינת ישראל? כך לפחות נטען בעתירה לבג"ץ, אותה הגישה בימים אלה עו"ד אליס אברמוביץ בשמם של 15 יבואני רכב זעירים.

לדברי עו"ד אברמוביץ, מי שמייבא ארצה טובין, ורוצה לקבל פטור ממכס, חייב להציג לרשויות המכס 'תעודת העדפה' – תעודה, המעידה כי הטובין אכן נחשבים למוצר מקור אירופאי או אמריקאי, בהתאם להסכמי הסחר החופשי עליהן חתומה ישראל.

מהי 'תעודת העדפה'? זוהי תעודה הקובעת האם, במקרה זה, כלי רכב המיובא לישראל עומד בכללי המקור שבהסכם הסחר, וככזה זכאי לפטור ממכס.

לדברי עו"ד אברמוביץ, האמנות הבינ"ל קובעות בין השאר אחוז מינימלי מכמות החלקים ומעלותם, אשר חייבת להיות מיוצרת באזור שאתו יש לישראל הסכם סחר חופשי – אחרת כלי הרכב המיובא לא יהיה זכאי לפטור ממכס.

לדבריה, יצרניות הרכב הבינלאומיות נמצאות בקשרים רק עם היבואנים הרשמיים בישראל, ולרוב היא מעבירה רק להם את נתוני הרכב ועלות חלקיו.

המכס הישראלי בוחר לאמת באופן שיטתי רק את מסמכי ההעדפה של יבואני הרכב המקבילים, ומאחר שאלו לא זוכים, על פי רוב, לשיתוף פעולה מצד יצרני הרכב, בכל הנוגע לעמידת כלי הרכב בכללי המקור – אותם יבואנים מקבילים נדרשים לשלם את מסי היבוא בדיעבד, וזאת למרות שאין כל ספק שכלי הרכב שאותם ייבאו עומדים בכללי המקור.

לדברי עו"ד אברמוביץ, הסכמי הסחר שעליהם חתומה ישראל קובעים כי רשות המכס תוכל לאמת 'תעודת העדפה' רק בשני מקרים: באופן אקראי, או כאשר פרטי העסקה נחזים כלא סבירים או כחשודים.

חרף כך, טוענת עו"ד אברמוביץ, רשויות המכס בישראל מקפידות לבקש 'תעודת העדפה' כמעט מכל רכב שיובא שלא דרך היבואנים הרשמיים של יצרני הרכב. לטענתה, אימות תעודות ההעדפה נדרש באחוזים כל כך גבוהים, עד שהדבר מצביע על כך שהדבר לא נעשה באקראי כלל וכלל.

על פי העתירה, ישראל קידמה את החוק המאפשר יבוא מקביל, בתחומי סחר רבים, וביניהם גם ייבוא כלי רכב, וזאת במטרה ליצור תחרות, שתוריד את המחירים בענף ותשפר את התנאים שמהם נהנים הצרכנים.

לדברי עו"ד אברמוביץ, פעולת רשויות המכס, נעשית בניגוד חמור לחוק התחרות ולאמנות עליהן חתומה ישראל, ופוגעת בצורה קשה בכיסו של הצרכן הישראלי, ובחוק עידוד התחרות.

לאור כל זאת, מתבקש ביהמ"ש העליון, לתת צו על תנאי, המורה לרשות המיסים להתייצב בפניו ולתת טעם מדוע לא תחדל לאלתר מביצוע הליכי אימות של מסמכי העדפה המוגשים לה ע"י יבואנים ישראליים במעמד הייבוא, מכוח הסכמי הסחר השונים עליהם חתומה מדינת ישראל. העתירה נדונה בבג"צ בימים אלה.

האם רשויות המכס בישראל פועלות בניגוד לדין, ומטרפדות יבוא מקביל של כלי רכב, תוך שהן מטילות על היבואנים מיסים במאות אלפי שקלים, בניגוד לחוק, ובניגוד לאמנות בינלאומיות שעליהן חתומה מדינת ישראל? כך לפחות נטען בעתירה לבג"ץ, אותה הגישה בימים אלה עו"ד אליס אברמוביץ בשמם של 15 יבואני רכב זעירים.

לדברי עו"ד אברמוביץ, מי שמייבא ארצה טובין, ורוצה לקבל פטור ממכס, חייב להציג לרשויות המכס 'תעודת העדפה' – תעודה, המעידה כי הטובין אכן נחשבים למוצר מקור אירופאי או אמריקאי, בהתאם להסכמי הסחר החופשי עליהן חתומה ישראל.

מהי 'תעודת העדפה'? זוהי תעודה הקובעת האם, במקרה זה, כלי רכב המיובא לישראל עומד בכללי המקור שבהסכם הסחר, וככזה זכאי לפטור ממכס.

לדברי עו"ד אברמוביץ, האמנות הבינ"ל קובעות בין השאר אחוז מינימלי מכמות החלקים ומעלותם, אשר חייבת להיות מיוצרת באזור שאתו יש לישראל הסכם סחר חופשי – אחרת כלי הרכב המיובא לא יהיה זכאי לפטור ממכס.

לדבריה, יצרניות הרכב הבינלאומיות נמצאות בקשרים רק עם היבואנים הרשמיים בישראל, ולרוב היא מעבירה רק להם את נתוני הרכב ועלות חלקיו.

המכס הישראלי בוחר לאמת באופן שיטתי רק את מסמכי ההעדפה של יבואני הרכב המקבילים, ומאחר שאלו לא זוכים, על פי רוב, לשיתוף פעולה מצד יצרני הרכב, בכל הנוגע לעמידת כלי הרכב בכללי המקור – אותם יבואנים מקבילים נדרשים לשלם את מסי היבוא בדיעבד, וזאת למרות שאין כל ספק שכלי הרכב שאותם ייבאו עומדים בכללי המקור.

לדברי עו"ד אברמוביץ, הסכמי הסחר שעליהם חתומה ישראל קובעים כי רשות המכס תוכל לאמת 'תעודת העדפה' רק בשני מקרים: באופן אקראי, או כאשר פרטי העסקה נחזים כלא סבירים או כחשודים.

חרף כך, טוענת עו"ד אברמוביץ, רשויות המכס בישראל מקפידות לבקש 'תעודת העדפה' כמעט מכל רכב שיובא שלא דרך היבואנים הרשמיים של יצרני הרכב. לטענתה, אימות תעודות ההעדפה נדרש באחוזים כל כך גבוהים, עד שהדבר מצביע על כך שהדבר לא נעשה באקראי כלל וכלל.

על פי העתירה, ישראל קידמה את החוק המאפשר יבוא מקביל, בתחומי סחר רבים, וביניהם גם ייבוא כלי רכב, וזאת במטרה ליצור תחרות, שתוריד את המחירים בענף ותשפר את התנאים שמהם נהנים הצרכנים.

לדברי עו"ד אברמוביץ, פעולת רשויות המכס, נעשית בניגוד חמור לחוק התחרות ולאמנות עליהן חתומה ישראל, ופוגעת בצורה קשה בכיסו של הצרכן הישראלי, ובחוק עידוד התחרות.

לאור כל זאת, מתבקש ביהמ"ש העליון, לתת צו על תנאי, המורה לרשות המיסים להתייצב בפניו ולתת טעם מדוע לא תחדל לאלתר מביצוע הליכי אימות של מסמכי העדפה המוגשים לה ע"י יבואנים ישראליים במעמד הייבוא, מכוח הסכמי הסחר השונים עליהם חתומה מדינת ישראל. העתירה נדונה בבג"צ בימים אלה.

© כל הזכויות שמורות
להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

רכב שחור