סיכום 2021 בענף הרכבים החשמליים: הנתונים, החידושים ומה שעתיד לבוא

נתוני המכירות של דגם הגיאומטרי C של ג'ילי הסינית היו רק סיום מרשים לשנה שבה התברר מעל לכל ספק: המהפכה החשמלית בעיצומה. הנה כל הנתונים, החידושים ומה שעתיד לבוא

יוני אביב  תמונה: Shutterstock

מכירים את התחושה הזו שמשהו גדול במיוחד מתרחש סביבכם אבל כדי לוודא שהדבר אינו מתחולל בראשכם בלבד, אתם זקוקים להוכחה ניצחת? אז בשנה האחרונה, נראה שרבים מנהגי ישראל הסתובבו עם התחושה שכולם מסביב כבר עברו למכונית חשמלית לגמרי, שוקלים לרכוש אחת כזאת, או לפחות משתעשעים במחשבה על כך.

אבל אז הגיעה ההוכחה בדמות המספרים שסיכמו את נתוני מסירות הרכבים החשמליים לגמרי במהלך 2021 – והתברר שהתחושות היו נכונות. ככלל, די בלהסתכל על כניסתו הסוערת לשוק הרכב של מותג סיני אחד, עם דגם בודד – הגיאומטרי C של היצרנית Geely, כדי להבין שהמהפכה החשמלית לא בדרך, היא כבר ממש בעיצומה. דגם זה הגיע אלינו רק לקראת הרבעון האחרון של השנה ובכל זאת, רשם נתון די מדהים של כמעט 2,500 הזמנות. מה עוד התרחש בענף זה בשנת 2021? לפניכם הנתונים.

שנת 2021 בנתונים

אז הגיאומטרי C הוא רק דוגמה אחת הממחישה את המגמה הכללית, אבל צריך לומר שהתחום כולו, ביצע בשנה החולפת דריסת רגל רצינית למדי בשוק הרכב בכלל. כמעט כמדי יום נחשפנו לדיווח על יצרנית רכב ותיקה ומוכרת נוספת אשר החליטה להפסיק להתעלם מהתופעה הבולטת של העשורים האחרונים בעולם הרכב, ולהוסיף עוד דגם חשמלי לארסנל שברשותה.

בישראל, המספרים היבשים מדברים על זינוק של כמעט פי 8 במסירות של הרכבים החשמליים לעומת 2020, מה שהעמיד את נתח שוק זה מסך כל הרכבים שנמכרו על 3.5% אחוזים ב-2021. ואם הנתון הזה לא נשמע לכם מספיק מרשים, חשוב לזכור שהשנה שעברה עמדה בסימן משבר השבבים הגלובלי, מה שהקשה במיוחד על יצרניות מכל העולם (ובפרט על אלו מאירופה) לעמוד במכסות המתוכננות של הדגמים. במובן זה לתעשיית הרכב החשמלי של סין היו חיים מעט יותר קלים, היות וממילא נתח עצום מייצורם של רכבים אלו מתבצע בה כמו גם זה של רוב הסוללות והבעלות עליהן, המשמשות את תעשיית הרכב העולמית כולה.

זאת ועוד, 2021 הוכיחה לנו שהנהג הישראלי לא נשאר אדיש למגמה הגלובלית של מעבר מרכבים מונעי בערה פנימית לכאלו מתקדמים יותר ומזהמים פחות. כלומר, רבים החלו לזנוח את השיח על מחירי הדלק הגבוהים ובמקום זאת, פנו להשוואת דגמים חשמליים שונים לפי הפרמטר של טווחי נסיעה בין טעינה לטעינה. גם בשוק המשומשות כבר מוכרים מושגים כמו 'טעינה מהירה' או 'תכולת אנרגיה', ולכולם ברור שהשיא עוד לפנינו, היות ורק עכשיו ציי הליסינג הגדולים בישראל מתחילים להציע להמוני לקוחותיהם את האופציה החשמלית.

החידושים וכל מה שעתיד לבוא ב-2022

ומהי התחזית לענף לשנה הנוכחית שרק החלה? ובכן, החדשות הטובות הן כי ב-2022, המהפכה החשמלית תתעצם ותתגבר אך אלו המצוינות הן שיהיו לכך השפעות גדולות יותר מכמה דגמים חשמליים נוספים שיעלו על הכביש. אמנם כרגע נדמה שיצרניות הרכב הגדולות עסוקות בשיפור ניצולת הסוללה, בהגדלת טווח הנסיעה, בקיצור משך זמן הטעינה או סתם בהעלאת רמת האבזור הפנימי של הדגמים החשמליים שלהן, אך מתרחשים גם לא מעט דברים מסביב.

בתור התחלה, עצם ההיצע המתרחב בכלל וכניסתם המואצת של מותגים סיניים נוספים לשוק, צפוי להוביל למלחמת מחירים שתיטיב עימנו, הצרכנים. בנוסף, העובדה שכבר כמעט ולא ניתן לעצור ברמזור מבלי לראות סביבנו מכונית חשמלית כזו או אחרת, מובילה לשיפור מתמיד בפריסת עמדות הטעינה הציבוריות.

חשוב מכך, היות והעתיד המוטורי כולו צפוי להיות מחושמל, כבר בימים אלו מפנים משרדי האנרגיה, הכלכלה והתחבורה את תשומת ליבן ותקציבים לא מבוטלים אל עבר מטרה חשובה לא פחות: פיתוח תשתיות לייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות. אנו מדברים בעיקר על רוח ושמש, שני משאבים הקיימים בשפע בישראל שאם נדע לרתום אותם לטובת ייצור אנרגיה, נהנה מחשמל זמין וזול בהרבה המהווה תחליף מעולה לאנרגיה הישנה והמזהמת.

בסופו של יום, צפוי המעבר לשימוש באנרגיות מתחדשות להיטיב עם כדור הארץ, להבטיח שכולנו ננשום אוויר יותר נקי וכן שננתק את התלות המגבילה בחביות נפט מאיזור המפרץ. אז אם גם אתם חשתם שמשהו טוב מתרחש כאן לאחרונה, אינכם מתבלבלים. אנו דוהרים לעבר עתיד חשמלי בצעדי ענק.

להדפסה

שיתוף המאמר:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg