המערך המבצעי של Pointer מקבוצת Powerfleet, חברת האיתור והשבת כלי רכב גנובים מסכם את הרבעון הראשון לשנת 2025 בגניבות רכב. ברבעון הנוכחי נרשם גידול מתון של 3% במספר ניסיונות הגניבה ביחס לרבעון המקביל אשתקד. פוינטר מעריכה בזהירות כי ייתכן והגידול הדרמטי של 75% בגניבות של אופנועים ואופנועים כבדים משויך לארגוני פשיעה כיוון שניתן להסליק אופנועים ביתר קלות וכמו כן קל להתחמק ממחסומי משטרה ופקקים כבדים אשר הפכו להיות חלק משגרת היום.
ערים– הערים המובילות בגניבות רכב ברבעון הראשון של 2025: תל אביב עם 14% בניסיונות גניבה וגניבות רכב, ללא שינוי מהרבעון המקביל, פתח תקווה עם 11%, גידול של 57% ביחס לרבעון הראשון בשנת 2024, ירושלים 4%, קיטון של 33% ביחס לרבעון הראשון אשתקד, כפר סבא עם 4% והוד השרון עם 3%.
גניבות לפי שנת מודל– כלי רכב משנת מודל 2021 הנגנבים ביותר. כלי רכב משנת 2024 מהווים 12%, כלי רכב משנת 2023 ושנת 2024 מהווים 15%, כלי רכב משנת מודל 2022 מהווים 15%, כלי רכב משנת מודל 2021 מהווים 25% מכלל הגניבות, כלי רכב משנת 2020 מהווים 12% מגניבות הרכב, כלי רכב משנת מודל 2019, מהווים 6% מכלל הגניבות.
גניבות לאור יום– תופעת גנבות רכב בכל שעות היום ממשיכה. אם בעבר רוב ניסיונות הגנבות היו בשעות הקטנות של הלילה עם תנועה דלילה של כוחות שיטור ואכיפה, הרי שגם ברבעון הראשון של 2025 הגנבות מפוזרות באופן כמעט שווה לאורך כל חלקי היום ולא חשש של חוליות הגנבים. מדובר על גידול של מאות אחוזים בניסיונות גניבה בשעות היום לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
שיטות גניבה– בכ-82% מתוך סך גניבות הרכב, נעשה שימוש במשבש סלולרי היוצר מיסוך על הקליטה הסלולרית ותשדורת GPS. דבר המעיד על כנופיות מאורגנות ומתוחכמות עם ציוד אלקטרוני יקר, אשר מסופק להם על ידי משפחות פשע, בעלות מגרשי פירוק המכוניות, הנמצאים בראש השרשרת וממומן על ידם.
שכפול מפתח: שיטת הגניבה המובילה היא עדיין שכפול מפתח "גולם" בתהליך הגניבה, תוך כדי התחברות לשקע OBD שבאמצעותו מתחברים למחשב הרכב או באמצעות מכשיר אלקטרוני חכם. הגנבים מקודדים מפתח חדש ומוחקים את המפתחות הקיימים. כ- 48% מסך ניסיונות הגניבה שנרשמו, התבססו על שיטה זו.
שיכפול– שימוש במשכפל אלחוטי ב- 9%.
תקיפה אלימה: תקיפה אלימה של הרכב על ידי החלפת מחשב הרכב היוו 24% מסך הגניבות.
גניבת מפתחות מבית הלקוח (דאבל): כאשר קיים קשר ישיר בין פריצה לבית הלקוח ולרכב בחניה הצמודה. היוו 10% מסך הגניבות שנרשמו השנה.
גניבה בידי מורשה: מתבצעת בדרך כלל על ידי שכפול מפתח בידי משתמש מורשה שקיבל מפתחות וקוד חוקי של כלי הרכב. שיטת גניבה זו היוותה 8% מסך הגניבות שבוצעו השנה.
שוד וגניבת רכב מונע: היוו 1% מסך הגניבות השנה.
אזורי גניבות– ניתן לראות כי חלה ירידה של 54% בניסיונות הגניבה וגניבת רכבים באזור הצפון ל- 6% ברבעון הראשון לשנת 2025 לעומת 13% ברבעון המקביל אשתקד.
אזור המרכז עם כ- 34% מסך הגניבות כמעט ללא שינוי.
אזור השרון עם כ- 18% מסך הגניבות לעומת 14% ברבעון המקביל בשנת 2024, עלייה של 29%.
אזור הדרום עם כ- 10% – ירידה של 16.5% ביחס לרבעון הראשון לשנת 2024.
אזור השפלה עם כ- 24% מסך הגניבות. עלייה של 20% ביחס לרבעון הראשון לשנת 2024
אזור צפון עם כ – 6% – ירידה משמעותית של 54% ביחס לרבעון המקביל אשתקד.
אזור ירושלים כמעט ללא שינוי עם כ- 8%.
גניבות רכב לפי סוג רכב– רכבי SUV , חשמליים והיברידיים הם המבוקשים ביותר.
ג'יפונים ורכבי פנאי שטח מהווים כ- 38% ביחס ל-40% ברבעון הראשון לשנת 2024.
רכבים חשמליים מהווים 8% מניסיונות גניבות הרכב ביחס ל7% ברבעון הראשון לשנת 2024.
רכבים היברידיים מהווים 25% ביחס ל-20% ברבעון הראשון לשנת 2024. גידול של 20%.
רכבים מסחריים מהווים 7% מסך גניבות הרכב ביחס ל- 12% ברבעון הראשון לשנת 2024. קיטון של 41%.
משאיות מהוות 3% מסך גניבות הרכב ביחס ל-5% ברבעון הראשון לשנת 2024. קיטון של 40%.
כלי צמ"ה מהווים 2% מסך גניבות הרכב. ללא שינוי ביחס לשנה שעברה.
דו גלגלי – מהווים 17% מסך הגניבות. עלייה של 75% ביחס לרבעון המקביל אשתקד.
אילן גולדשטיין מנכ"ל פוינטר: " הירידה בגניבות בדרום ובצפון מוסברת בנוכחות מוגברת של כוחות צבא ומשטרה לאורך כל שעות היום. בנוסף, במסגרת המאבק בגניבות השיקה לאחרונה החברה את פוינטר NOK שעושה שימוש בטכנולוגיה להקשת קוד על גבי המקשים המקוריים על גלגל ההגה. הפתרון מחליף את הקודנית הרגילה המותקנת בכלי הרכב על הדשבורד, שעליה צריכים להקיש קוד לפני התנעה. היתרון של המערכת המהפכנית הוא באפשרות לזהות את הנהג באמצעות מקשים מקוריים של הרכב בגלגל ההגה. ככל שהנהג יקיש רצף כפתורים לא תקין הרכב לא יתניע".
צילום: פוינטר