נהיגה תחת קופסה

מערכת ניטור נהיגה משפרת את מיומנויות הנהיגה של נהגים צעירים
21.5.12
כ-200 משפחות ישראליות השתתפו במחקר שנערך על ידי עמותת אור ירוק ובחן את השפעת הקופסאה השחורה על הרגלי הנהיגה של נהגים צעירים. המחקר בדק כל התנהגות חריגה של הנהגים הצעירים כפי שנרשמה במערכת שהותקנה ברכב ונרשמה הערכה של רמת הבטיחות של כל אירוע. הנהגים שהשתתפו במחקר נהגו במשך 12 חודש בכלי רכב שהותקנה בהם מערכת בקרה על הרגלי הנהיגה. בשלב הראשון הם נהגו תחת ליווי הורים ובשלב השני הם היו עצמאיים.
החוקרים מצאו כי יש הבדלים משמעותיים בהתנהגותם של הנהגים הצעירים בתקופת הליווי לעומת תקופת הנהיגה שלאחריה. נמצא כי לאחר תקופת הליווי נהגים צעירים מכפילים את כמות נהיגתם וגם הנהיגה בשעות הלילה הופכת לחלק משמעותי במערך הנסיעות. החוקרים מצאו כי בקבוצת הביקורת, הקבוצה שבה לא הותקנה מערכת ניטור, קצב האירועים החריגים תוך כדי נהיגה היה הגבוה ביותר.
המחקר מצא כי יש תועלות ברורות לנהגים שקיבלו סוג כלשהו של משוב על נהיגתם. עוד נמצא כי בקרב הורים שקיבלו הדרכה אישית תוצאות הבטיחות שהופקו מהתנהגות הנהגים הצעירים היו טובים יותר. הקבוצה שקיבלה את הציון הטוב ביותר מבחינת קצב האירועים החריגים הייתה הקבוצה בה המשוב היה משפחתי וההורים קיבלו הדרכה לנהיגה.
החוקרים מצאו כי קיום מערכות לניטור נהיגה ברכבם של נהגים צעירים (בנים) בשנה הראשונה שלאחר קבלת הרישיון משפרת את ביצועי הנהיגה שלהם מבחינה בטיחותית וללא כל קשר לסוג המשוב אותו הם מקבלים. זאת ועוד, נמצא כי המשוב המשפחתי נמצא ככלי היעיל ביותר לשיפור הרגלי הנהיגה.
מתן הדרכה אישית להורים על איך לממש את סמכותם ההורית בהקשר לנהיגת ילדיהם שיפרה אף היא את רמת הבטיחות של ילדיהם. שיפור זה היה, כצפוי, מורגש בקרב נהגים שהתחילו את המחקר ברמת בטיחות פחות טובה.
בעקבות המחקר יצא צוות המחקר בהמלצה להאריך את תקופת הליווי ולהאריך את מגבלת הנהיגה בלילה בתחילת תקופת הסולו בנהיגה.
© כל הזכויות שמורות
להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

רכב שחור