משרד התחבורה, הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, רשות החדשנות ונתיבי איילון, משיקים מיזם לאומי לביצוע ניסויים להפעלת תחבורה ציבורית אוטונומית בו יושקעו 20 מיליון ₪.
בשנים האחרונות, ישראל "קנתה לעצמה" מקום מוביל בתחום התחבורה חכמה עם מעל 600 סטרטאפים ישראליים בתחום ומעל 20 מרכזי פיתוח של יצרני רכב וספקיהם. לצד זאת, במארס 2022 אושר תיקון לפקודת התעבורה שיאפשר ביצוע של ניסויים מתקדמים יותר מאלו המותרים היום, לרבות הפעלה מסחרית של רכב אוטונומי ללא נהג. ישראל, מעוניינת בשילוב הטכנולוגיות הקיימות בשוק, במערך התחבורה הציבורית בישראל מתוך הבנה כי בעתיד, התחבורה בישראל תתבסס על תחבורה ציבורית יעילה וחכמה. רתימת החדשנות הטכנולוגית הישראלית בתחום הרכב האוטונומי לטובת שיפור מערך התחבורה הציבורית בישראל תהפוך את ישראל למובילה עולמית בניסויים בתחבורה ציבורית אוטונומית.
לשם כך, משרד התחבורה, הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, רשות החדשנות, וחברת נתיביי איילון, יוצאים עם מיזם חדשנות לתמיכה בביצוע ניסויים לקידום תחבורה ציבורית אוטונומית. מדובר במיזם דו-שלבי שמטרתו לבחון את ההיתכנות לשילוב רכבים אוטונומיים במערך התחבורה הציבורית בישראל.
המיזם כולל בחינת מודלים שונים של הפעלה ויעילותם הכלכלית והתפעולית, ויחבר בין מפעילי תחבורה ציבורית לבין חברות טכנולוגיה חדשניות בארץ ובעולם. המיזם גם יגביר את היכרות הציבור עם רכבים אוטונומיים ומאפייניהם: בטיחות, חוויית הנסיעה והיתרונות הסביבתיים.
בשלב הראשון של המיזם, רשות החדשנות תפרסם קול קורא לתמיכה בביצוע ניסויים באוטובוסים אוטונומיים על ידי מפעילי תחבורה ציבורית שיחברו לחברות המפתחות מערכות רכב אוטונומיות. הזוכות בקול הקורא יזכו במענק ויבצעו שורה של ניסויים בשדה ניסויים ובשטחים תפעוליים במטרה להגיע לכדי היתכנות טכנולוגית ביצועית.
בשלב השני של המיזם, החברות שיסיימו בהצלחה את השלב הראשון, ובכפוף לכל האישורים הרגולטוריים הדרושים, יקבלו מהרשות הארצית לתחבורה ציבורית רישיון להפעלות שירות תחבורה ציבורית-עצמאית בדרכים ציבוריות, לרבות הסעת נוסעים. משמעות הדבר היא שתוך שנה עד שנתיים יוכלו אזרחי מדינת ישראל לעלות לקווי אוטובוס המופעלים באופן אוטונומי ולהנות משימוש בטכנולוגיה פורצת דרך. באמצעות המיזם ניתן יהיה גם למפות את התשתיות הדרושות להפעלת מערך תחבורה ציבורית אוטונומית, ולתמוך ולבחון את יכולת ההתארגנות העסקית של מפעילי התחבורה ציבורית, מתוך הכוונה שלחברות שיעברו בהצלחה את הפיילוט תינתן אפשרות לפעול באופן מסחרי לביצוע שירותי תחבורה ציבורית לציבור ברכבים ציבוריים אוטונומית בישראל.
מיכל פרנק, מנכ"לית משרד התחבורה: "המיזם הוא המשך ישיר לחקיקה התקדימית שהעברנו בכנסת אך לא מזמן. החקיקה החדשה, המאפשרת הפעלה מסחרית של רכבים אוטונומיים ללא נהג יחד עם פרסום הקול הקורא הנוכחי מבטאים יחד את חזון המשרד לקידום התחבורה הציבורית והחדשנות בתחבורה בישראל. מודה לשותפינו ברשות החדשנות ובנתיבי איילון ומזמינה את מפעילי התחבורה הציבורית ואת חברות הטכנולוגיה להשתתף ולהיות חלק מהצעד ההיסטורי הזה."
דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות: "מיזם התחבורה החכמה צפוי לסייע דרמתית עם אחד האתגרים הגדולים ביותר העומדים בפני מדינת ישראל: הגודש בדרכים. מעבר לציי רכב של אוטובוסים אוטונומיים יסייע בייעול מערך התחבורה הציבורית, שיפור רמת הבטיחות והתמודדות עם בעיית כוח האדם והמחסור בנהגים – כל זאת תוך מספר שנים. כבר היום, ישראל היא מהמדינות המובילות בעולם בתחום הרכב האוטונומי, בהתחשב במספר החברות ומרכזי המחקר והפיתוח שפועלים כאן. לצד קידום הרגולציה שתאפשר ניסויים מתקדמים יותר, אנו שואפים לעודד ולקדם עוד ניסויים, בשילוב הטכנולוגיות הקיימות במערך התחבורה הציבורית העירוני בישראל."
מנכ"לית חברת נתיבי איילון, אורלי שטרן: "מיזם התחבורה החכמה לשילוב אוטובוסים אוטונומיים במערך התחבורה הציבורית מהווה מכפיל כוח משמעותי לפתרונות התחבורתיים העתידיים שמקדמת חברת נתיבי איילון בכדי להתמודד עם הגודש בכבישים ולשפר את הבטיחות. חברת נתיבי איילון מודה על שיתוף הפעולה עם משרד התחבורה, הרשות הארצית לתחבורה ציבורית ורשות החדשנות בקידום ניסויים המקדמים תחבורה ציבורית בת-קיימא וטכנולוגיות לנהיגה אוטונומית שיובילו לשיפור וייעול מערך התחבורה הציבורית בישראל.״
תמונה להמחשה: שאטל אוטונומי של חברת מובליאיי