מערכות בטיחות אדפטיביות במכוניות

מערכות בטיחות אוטונומיות שנפוצות במכוניות

רמת הבטיחות הקיימת כיום במכוניות מודרניות, מגבירה את רמת בטיחות הנוסעים, בזכות הטמעת טכנולוגיות מתקדמות לבטיחות אקטיבית ואדפטיבית, המתבססות על מצלמות, ראדר וחיישנים המותקנים במכונית. להלן סקירת מערכות נפוצות לקראת העידן של מכונית אוטונומית.

יצרני הרכב, פועלים בשנים האחרונות להגביר את בטיחות הנוסעים בכלי הרכב ולמנוע תאונות דרכים. חלק מהמכוניות כיום מסוגלות לבלום, להאיץ ולסטות מהנתיב באופן אוטונומי וללא סיוע מצד הנהג. במכוניות חדשות המשווקות כיום בישראל, קימות מערכות בטיחות מתקדמות בהם מערכות התרעה לשמירת מרחק ולביצוע פעולות בלימה אוטונומית במצבי חירום, מערכות התרעה לסטייה מנתיב הנסיעה ובקרת שיוט אוטונומית.

התרעת שמירת מרחק וזיהוי הולכי רגל

מערכת לשמירת מרחק ובלימה אוטומטית (FCW – (Forward Collision Warning

מערכת התרעה לשמירת מרחק, המזהה ומתריעה על מצבים בהם הנהג אינו שומר מרחק בטוח מהרכב שלפניו ובנוסף המערכת מתריעה על הימצאות הולכי רגל או אופנועים ואופניים, בקרבת חזית הרכב.

הבעיהעיקר התאונות בעולם נגרמות כתוצאה מאי שמירת מרחק הולם. הסיבה לכך היא, שעל הנהג לקלוט בזמן אמת מספר רב של אירועים ומשתנים, המתרחשים בכביש. השפעת הסביבה על הנוהג ברכב ופעולות המסיחות את דעתו, גורמות לכך שזמן התגובה איננו מספיק לביצוע בלימת חירום. בנוסף, נהג נורמטיבי מתקשה לאמוד את המרחק הרצוי והבטוח מהרכב שלפניו וזאת בהתייחס למהירות הנסיעה והמשתנים בכביש. התוצאה, התנגשות חזיתית.

הפתרון מערכת המתריעה לנהג במצבים בהם הוא אינו שומר מרחק מספיק מהרכב שלפניו. המערכת צופה קדימה, באמצעות מצלמה המותקנת בקדמת הרכב או באמצעות רדאר או לייזר וחיישנים המזהים ומחשבים את המרחק בין הרכב והעצם הנראה מלפנים. המערכת יודעת לזהות גם הולכי רגל, רכב דו גלגלי ואופניים הנעים בכביש ומשמשת לנהג כלי עזר חשוב לתכנון מרחק בטוח. בכך היא מגבירה את הבטיחות. הדור הראשון של המערכות ההתרעה פועל באופן קולי וויזואלי. המערכות המתקדמות מתריעות בקול זעיר ובתצוגה בלוח השעונים ובנוסף המערכת תבצע בלימה אוטומטית בעת חירום.

התרעת סטייה מנתיב הנסיעה ותיקון היגוי אקטיבי

התרעה על סטייה מנתיב (LDW – (Lane Departure Warning

מערכת התרעה על סטייה מנתיב, מתריעה לנהג כאשר רכבו סוטה מהמסלול או מנתיב הנסיעה, ללא איתות וסימון מצדו ובצורה לא בטוחה. המערכת, מונעת תאונות מסוג סטייה מנתיב הנגרמות לרוב מחוסר תשומת לב והיסח דעת בנהיגה.

הבעיה– פעולת סטייה מנתיב לצורך עקיפה או פנייה, מורכבת ומחייבת ריכוז מצד הנהג. מהלך סטייה מנתיב, מורכב מפעולת שונות בהם: צפייה, איתות, ביצוע סטייה וחזרה לנתיב. על הנהג, לעבד נתונים רבים בתוך שניות. מסיבות אילו נגרמות תאונות רבות בשלב סטייה מנתיב הנסיעה באופן לא בטוח ומסוכן.

הפתרון המערכת סטייה מנתיב המזהה באמצעות מצלמה או רדאר וחיישני לייזר את קווי נתיבי הנסיעה. כאשר הנהג סוטה מנתיב הנסיעה מבלי לאותת, המערכת מתריעה באופן ויזואלי קולי ואף אקטיבי בביצוע תיקון אוטומטי של מערכת ההיגוי ברכב. פעולתה, גורמת לנהג לשנות את הסטייה המסוכנת באופן בטוח ומונעת תאונה.

 

התרעה על רכב שנע ב-"שטח מת"

התרעה על "שטח מת"  (Blind Spot)

מערכת התרעה על שטח מת מתריעה לנהג על רכב שנמצא בקרבתו מצידי המכונית ימין ושמאל.
הבעיה- מגבלת שדה ראייה בצידי המכונית, המתבססת על הנגלה ממראות הצד בלבד. הבעיה אופיינית בעת פעולות עקיפה או בעת צורך לסטות מנתיב הנסיעה.

הפתרון- מערכת התרעה לשדה ראייה בצדי הרכב. באמצעות חיישנים ומצלמות, הנהג מקבל התראות לכלי רכב שנעים בקרבתו. המידע מתקבל בתצוגה ויזואלית ובאופן בולט במראות הצד או בסביבתם מימין ומשמאל. המידע מתריע לנהג על כך שנתיב הנסיעה מימין ומשמאל אינו פנוי ועליו לגלות משנה זהירות ולא לסטות מנתיב נסיעתו.

 

בקרת שיוט אדפטיבית

בקרת שיוט אדפטיבית (CCA – (Cruise Control Adaptive

מערכת בקרת שיוט אדפטיבית, נועדה לנוחות ולבטיחות. המערכת האדפטיבית החדשה, מתבססת על חיישני רדאר, לייזר ומצלמות המותקנים בקדמת הרכב ונועדו לשמור מרחק בטוח, לתת פקודות לפעולות האצה ובלימה. המכונית, נוסעת עד המהירות המקסימלית שהוגדרה מראש על ידי הנהג זאת מבלי שהנהג מאיץ או בולם. כך לדוגמא, אם קבענו מהירות של 100 קמ"ש, ונתקרב למכונית שנוסעת 90 קמ"ש, המכונית תאט אוטומטית, מבלי שהנהג לוחץ על דוושת הבלם. כאשר הרכב שמלפנים יאיץ למהירות של 110 קמ"ש המכונית תאיץ באופן אוטומטי למהירות הרצויה, זאת מבלי שהנהג ילחץ על דוושת הדלק. לבחירת הנהג ניתנת האפשרות להגדיר את מרווח הביטחון בין הרכב שמלפנים ובהתאם לבחירה  המערכת תפעל.

 

להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg