ממחקר אקדמאי לאקדמיה של הנהיגה


ממחקר אקדמאי לאקדמיה של הנהיגה
פורום נוהגים היי-טק ערך השבוע כנס ייחודי בו הושקה שיטת הדרכת נהיגה חדשניתשפותחה בשיתוף עם חברת "מסלולים".
8/7/2011
מערכת אוטוקום
חברי הפורום התכנסו באשתאול לכנס מיוחד תחת הכותרת "ממחקר אקדמאי, לאקדמיה של הנהיגה", במטרה להגביר את המודעות לבטיחותבדרכים. יום העיון החל בהרצאה קצרה ולאחר מכןיצאוהמשתתפים לנהיגה בדרך פסטורלית ומגוונת בכביש נס הרים בית-שמש, כשהם נוהגיםבמכוניות סיטרואן ופיג'ו חדישות , של היבואן דוד לובינסקי שנתן חסות לאירוע.
דרייב- טק – הדרכת נהיגה ממוקדת
שיטת ההדרכה מתמקדת בסיבות העיקריות לתאונות דרכים אשר קרו בחברות ההיי-טק, שזוהו במחקר אקדמאי מיוחד שנערך בשנת 2006 בניהולה של ד"ר טובה רוזנבלום מהמכללה למנהל. המחקר התבסס על מאגר נתונים שנתקבלו מחברות בפורום בהם: אינטל, מטריקס, מוטורולה ונייס. בנוסף נערכים סקרים ומעקבים לנתונים המתקבלים בחברות הפורום מעת לעת וגם בסקר שנערך לאחרונה, נמצא כי עיקר התאונות מתרחשות מסיבות של אי שמירת מרחק, סטייה מנתיב ונסיעה לאחור ואילו נאמדות בכ-86 אחוזים מכלל התאונות.
ראם סמואל מנהל מסלולים אומר כי בעקבות המחקר המקיף שנערך ע״י ד"ר טובה רוזנבלום, ובשיתוף 4 מחברות הפורום ומהנתונים המתקבלים, פותחו שיטות הדרכה מעשית חדשות על ידי חברת מסלולים בשיתוף עם פורום נוהגים היי-טק. מסלולים החלה להדריך באופן אינטנסיבי נהגי חברות בכבישים הציבוריים, בהם ניתן להראות לעובדי החברות את הכשלים והסיבות האפשריות לתאונות תוך כדי נהיגה ״אמיתית״ ולא ״סימולטיבית״ כמו שנהוג במגרשי ההדרכה. השיטה, המונהגת כבר באחת מחברות הפורום חברת "מייקרוסופט" שם היא נחלה הצלחה גדולה ומקבלת משובים מצוינים.
ממצאי המחקר מעידים כי הסיבות לתאונות בחברות השונות הם דומים. המחקר מצאכי 38 אחוז מכלל התאונות נגרמו בשל אי שמירת מרחק, כ-30 אחוז מהתאונות נגרמו בשל נסיעה לאחור וכ-18 אחוז מהתאונות נגרמו בשל סטייה מנתיב.הפתרון שהוצג ביום העיון כונה בשם
"דרייב-טק- הדרכת נהיגה ממוקדת"
.
זוהי שיטת הדרכה המתמקדת בבעיות המתוארותונותנת לנהגים פתרונות ממוקדים בשיטות שונות ומתקדמות. ההדרכה התבצעה על גבי כבישים שאופיינו בתנאי עליות, מורדות ועיקולים ובמהירויות שונות. כל עת ההדרכה יושב מדריך מקצועי מחברת מסלולים, לצד הנהג ומנחהאותו בכללים לנהיגה ממוקדת ובטוחה. בכל נוגע לשמירת מרחק, ניתן דגש על כללי מבט לפנים ולטווח רחוק,תכנון מהירות נסיעה ובלימות, העברת מסות ומשקל המכוניות בתנאי הכביש השונים.
בכל הנוגע לסטייה מנתיב התמקדה ההדרכהבנסיעה בקווים נכונים תוך גילוי ערנות ואף בוצע תרגול ירידה לשולים תוך בלימה ועלייה חזרה לכביש. בעיית הנסיעה לאחור, תורגלה במתחם שהוקם במיוחד ובוהיה על המשתתפים לנסוע במסלולתוך ביצוע תמרוני חנייה הכוללים גם נסיעה לאחור בין מכשולי קונוסים. לאחר הדרכה לכללי נהיגה נכונים במצבים אילו בוצעה גם תחרות לבחינת מיומנות הנהגים בזמן ביצוע המסלול ובמספר פסילות בו.
נהיגה בתנאי כביש תמרוני חנייה ורוורסים
נועם קום יו"ר הפורום, מסכם אירוע מוצלח נוסף של הפורום באומרו כי: "נותר לנו לגרום לכך שכמה שיותר נוהגים בחברות, ישתלמו בהדרכות "דרייב-טק-נהיגה ממוקדת", ובכך ללא ספק נגביר מודעות, מוכנות ומיומנות של הנוהגים ונפחית תאונות מסיבות אילו משמעותית. במקביל נמשיך בתהליך של הטמעת טכנולוגיות כצעד נוסף למניעת תאונות כדוגמת מערכות התראה לשמירת מרחק וסטייה מנתיב של חברת מוביל איי ומערכות התראה לנסיעה לאחור".

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg