משרד התחבורה, מקדם מחירון הרכב משומש המתבסס על דיווחי מחיר עסקאות.
משרד התחבורה, החל בחודש נובמבר 2020 , באיסוף נתונים למאגר שעליו יתבסס מחירון חדש, לרכב משומש. בתוך כמה חודשים, לאחר שייאספו מאגרי נתונים, המחירון יפורסם באתר משרד התחבורה.
בכוונת המשרד, ליצור מחירון משקף למכונית משומשות. הרעיון במשרד, לקבל מידע מקוני ומוכרי מכוניות משומשות, לצורך יצירת מאגר מחירי העסקאות לדגמי המכוניות השונים הנסחרים בישראל.
המחירון, ייערך על בסיס מחירי עסקאות למכירת רכב משומש אשר בוצעו בפועל ודווחו ע"י המוכרים והקונים שהסכימו לכך, במעמד ביצוע העברת הבעלות.
לאחר ריכוז הנתונים, יתקבל מחירון ריאלי המבוסס על נתוני אמת שנמסרו על ידי הציבור.
לדברי משרד התחבורה, המחירון יהיה נגיש לציבור באופן חופשי וללא כל עלות. המחירון החדש, עשוי להכניס תחרות לשוק המשומשות, אשר לאורך שנים נקבע על ידי גורם מקצועי אחד לעריכת מחירון רשמי.
איסוף הנתונים, יתבצע בשלב ביצוע העברת הבעלות, בסניף הדואר, באזור האישי הממשלתי באינטרנט, או בציי הרכב וחברות הליסינג המורשים לבצע העברת בעלות. המדווחים יתבקשו לדווח על מחיר העסקה וכמות הנסועה (ק"מ) המעודכנת ברכב ליום המכירה.
לאחר עיבוד הנתונים ושקלולם, יתפרסמו התוצאות לפי פרמטרים שונים בהם: תוצר ודגם הרכב, טווח מחירים, שנת ייצור, ק"מ עדכני ומס' בעלויות. המחירון יתעדכן באופן שוטף ויציג את המחיר הממוצע בו נמכר אותו דגם במהלך החודש האחרון . מסירת נתוני מחיר העסקה על ידי הציבור, אינה מחייבת ולא תגביל את העברת הבעלות. במשרד התחבורה מקווים לשיתוף פעולה מצד הציבור שיבין את התועלת מהמחירון השיתופי.
לגבי חברות הביטוח, משרד התחבורה פועל מול רשות שוק ההון כדי שהמחירון השיתופי יוכל לשמש גם את חברות הביטוח לקביעת שווי כלי הרכב המבוטחים לצורך הפקת פוליסה תקנית.
בחוזר שנשלח בחודש אוקטובר מטעם משרד התחבורה לחברות הליסינג וציי רכב, אילו נקראים לשתף פעולה ביוזמה. במכתב, מתואר הרעיון החדש להקמת מאגר מחירוני רכב על בסיס וולנטרי ובהסכמת הרוכש והמוכר. אופן הדיווח יהיה באמצעות מערכת להעברת בעלות שבה ניתן יהיה לציין את מחיר העסקה ומספר הק"מ שמופיע במכונית.
הרעיון למחירון רשמי וממשלתי מבורך, כשמדובר ברצון לשקיפות וביצירת תחרות בשוק פעיל המגלגל מעל ל- 700 אלף עסקאות בכל שנה. בהתבסס על כך שיותר ממחצית מכמות העסקאות מתבצעת ע"י גורמים עסקיים בהם: חברות הליסינג, רשתות טרייד-אין של יבואני הרכב וגופים עצמיים וסוחרי מכוניות, ספק רב אם יהיה שיתוף פעולה בדיווחים לביצוע העסקאות למכירת המשומשות. הערכה, ש"מחירון העם" בסופו של דבר, יתבסס בעיקר על דיווחי הרוכשים הפרטיים בלבד ושוב אנו עשויים לקבל מחירון כדוגמת מחירונים באינטרנט, שאינו משקף וקביל ול חברות הביטוח ובשוק הרכב.