מהפיכת תשתיות טעינה לרכב חשמלי בישראל

משרד האנרגיה והתשתיות מבצע מהפכה בנושא הטענת כלי הרכב החשמלי ומעלה הילוך מול החברות שמקימות עמדות טעינת חשמליות, בכדי לאפשר להן להרחיב משמעותית את היצע עמדות הטעינה לכלי רכב חשמליים ברחבי הארץ. במסגרת כנס אילת-אילות, חשף המשרד לראשונה מפות חדשות, מבוססות GIS, המאפשרות תכנון אסטרטגי וממוקד יותר של פריסת עמדות טעינה לכלי רכב חשמליים ברחבי ישראל. המפות מספקות תמונה רחבה ומפורטת של הביקושים והצרכים בתחום הטעינה, הן ברמה הארצית והן ברמה המקומית. את המפות הציג נחום יהושוע, מנהל אגף תחבורה נקייה בחטיבה לאנרגיה מקיימת במשרד האנרגיה והתשתיות, במסגרת פאנל בשם "על הדרך – לתחבורה מקיימת בישראל".

כלי רכב חשמלי, טומן בתוכו תועלות משקיות רבות, שכן הוא מייעל את השימוש באנרגיה, מקטין את זיהום האוויר ומגדיל את העצמאות האנרגטית של מדינת ישראל. למעבר לכלי רכב החשמלי יש יתרונות רבים גם לצרכנים, שכן הוא מקטין את ההוצאה על אנרגיה לתחבורה של האזרחים ועל תחזוקת שוטפת של הרכב.

בישראל יש כיום, מעל מ-5,000 עמדות טעינה ציבוריות, מתוכן כ-4,200 איטיות ומעל ל-800 מהירות.

רוב הבעלים של כלי רכב חשמליים כיום, הם בעלי חניה צמודה, בה הם מתקינים עמדת טעינה פרטית. בכדי להרחיב את השימוש בכלי רכב חשמליים לכל שכבות האוכלוסייה, בדגש על מעמד הביניים שאין לו חניה צמודה בבית ותושבי הפריפריה שנוסעים משמעותית מעל הממוצע, יש צורך להקים מספר גדול מאוד של עמדות טעינה ציבוריות, איטיות ומהירות, אשר יאפשרו גם לציבור הרחב שאין לו עמדת טעינה פרטית לעבור לכלי רכב חשמליים ולהטעין את רכבם בעמדה ציבורית.

משרד האנרגיה והתשתיות, ביצע מיפוי של כלל מדינת ישראל אשר בחן את אזורי הביקוש לעמדות טעינה חשמליות לכלי רכב ובהתאם לכך, קבעו אנשי המשרד אזורים בעלי כדאיות להקמת עמדות טעינה לכלי הרכב החשמליים. המפה הראשונה מציגה את הספק עמדות הטעינה המהירות (עמדות DC עם הספק של מעל 50 קילוואט) הקיימות והמתוכננות בישראל, אל מול הביקושים באותו האזור.

עמדות הטעינה המהירות משמשות את בעלי הרכבים החשמליים להטעין את רכביהם בזריזות ובנוחות, במודל הדומה לתדלוק רכב בנזין. לרוב, עמדות הטעינה המהירות ימוקמו בנקודות אסטרטגיות אליהן יש נגישות טובה מאוד או מעבר של רכבים רבים.

המפה, מציגה שלוש שכבות ארציות: כבישים בינעירוניים, מוקדי תעסוקה ויישובים. השכבות מבוססות על מידע הקיים במשרד האנרגיה והתשתיות בנוגע לעמדות טעינה מהירות קיימות ומתוכננות. כל אחד מהפוליגונים בכל שכבה מסומן בקשת צבעים הנעה מירוק ועד אדום. צבע השכבה מבטא מדד המחושב על בסיס שני פרמטרים: הספק הטעינה הקיים והמתוכנן בעמדות הטעינה המהירות באותו פוליגון, והביקושים הצפויים לטעינה באותו פוליגון. ככל שהצבע של הפוליגון "חם" יותר (אדום/כתום/צהוב), כך הצורך להקמת הספק טעינה נוסף באותו פוליגון גבוה יותר. מאידך, ככל שהצבע של הפוליגון נוטה יותר לגוונים הירוקים, הצורך בהקמת הספק טעינה נוסף בו נמוך יותר. חשוב להדגיש כי הצבעים בכל אחת מהשכבות באים לתאר מצב יחסי ולא מייצגים מצב רצוי באופן אבסולוטי.

בסיס הנתונים נבנה באופן שבו בכל מפות ההיצע חושב על פי הספק הטעינה הקיים או המתוכנן בכל פוליגון:

מפת הכבישים – הביקוש מתבסס על ספירת התנועה העדכנית ביותר של הלמ"ס בכל מקטע כביש. בשכבות אלו נספר הסך הכולל של כלי הרכב בשני הכיוונים בממוצע יומי.

מפת היישובים – הביקוש מבוסס על כמות התושבים בכל יישוב (ע"פ נתוני הלמ"ס לשנת 2020).

מפת מוקדי התעסוקה – הביקוש מתייחס לכמות המועסקים במוקדי התעסוקה (ע"פ נתוני משרד התחבורה לשנת 2022).

המפה השנייה מציגה את הצורך בהקמת עמדות טעינה איטיות ומהירות במרחב המוניציפאלי, כתלות בכמות החניות הפרטית, בהתבסס על צפיפות יחידות הדיור ללא חנייה צמודה.

מעבר לרכב חשמלי קל הרבה יותר לבעלי חניה צמודה לבית המגורים, שכן הם יכולים להקים עמדה טעינה פרטית. לעומת זאת, בעלי רכבים ללא חנייה צמודה לבית המגורים ניצב חסם משמעותי למעבר לרכב חשמלי שכן הם זקוקים לעמדת טעינה ציבורית ככל ויבחרו לעבור לרכב חשמלי.

המפה גובשה בהתאם למידע שקיבל המשרד מהרשות לרישום והסדר זכויות במקרקעין במשרד המשפטים (הטאבו). המפה כאמור, מציגה את צפיפות יחידות הדיור (תתי חלקות) בבתים משותפים ללא חניה צמודה בפוליגונים שונים. כל פוליגון במפה מייצג גוש לפי רישום גושים וחלקות של מרשם המקרקעין (טאבו). המספר המחושב, מבטא את כמות יחידות הדיור בגוש שאין להם חניה צמודה, כאשר מספר זה מנורמל לשטח בדונמים. במלים פשוטות: המפה מבטאת את מספר יחידות הדיור ללא חניה צמודה בכל דונם באותו גוש רישום. ככל שהגוש אדום יותר, כך יש באותו גוש יותר דירות שאין להם חניה פרטית, מה שמבטא צורך גדול יותר בהקמת עמדות טעינה ציבוריות על מנת לפצות על המחסור ביכולת הטעינה הפרטית. יש לציין כי במפה מוצג המידע הקיים בנוגע לבתים משותפים והוא אינו מייצג את כלל תתי החלקה הקיימים, ואינו כולל רישום של בתים פרטיים.

קישור למפות: https://arcg.is/nSOeu0

משרד האנרגיה והתשתיות ,צפוי לצאת בהמשך השנה בשני קולות קוראים לתמיכה בהקמת עמדות טעינה לכלי רכב חשמליים. הראשון יהיה מיועד להקמת עמדות טעינה איטיות ברשויות מקומיות, והשני יתמקד בהקמת עמדות טעינה מהירות ואולטרה מהירות ברחבי הארץ המיועד למגוון רחב של מציעים. זאת, במסגרת פעילות משרד האנרגיה והתשתיות להבטיח עמידה ביעדי האקלים הממשלתיים והאצת המהפכה בתחום התחבורה הנקייה.

נתוני תשתיות טעינה 2024– בישראל יש מעל מ-5,000 עמדות טעינה ציבוריות, מתוכן כ-4,200 איטיות ומעל ל-800 מהירות. משרד האנרגיה והתשתיות תמך בשנים האחרונות בהקמתן של עמדות טעינה ביותר מ- 70 מיליון ₪, ובקרוב, בין היתר בהמשך לקולות קוראים אלה, צפויות לקום עוד אלפי עמדות טעינה בשנים הקרובות בכל רחבי הארץ.

כזכור, בספטמבר 2023 פרסם המשרד תחזית לפיה בשנת 2030 צפויה התחבורה החשמלית בישראל לצרוך כ-6% מהביקוש לחשמל, כאשר הצפי הוא ל-1.3 מיליון כלי רכב חשמליים. לפי התחזית בשנת 2050  תהווה התחבורה החשמלית כ-15% מהביקוש לחשמל.

לתחזית המלאה כפי שפורסמה באתר המשרד:

https://www.gov.il/he/departments/news/news-120923

משרד האנרגיה והתשתיות, בשיתוף עם משרדי ממשלה נוספים, פועל כל העת לפיתוח שוק כלי הרכב החשמליים בישראל. בין היתר מקדם המשרד הסרת חסמים לכניסת כלי רכב חשמליים לשוק בישראל, ומאיץ את הקמת תשתיות הטעינה שיאפשרו את המעבר מכלי רכב המונעים בתוצרי נפט לכלי רכב חשמליים, וכן פועל להביא לממשלה הצעות לתיקוני חקיקה על מנת להאיץ את נושא טעינת הרכב החשמלי בישראל.

צילום: משרד האנרגיה + אוטוקום

להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg