מגמות מיסוי ותחבורה 2013


מיסים ורכב בישראל 2013
דוחות רשות המיסים מעידים כי מסי הרכב הם גבוהים, הבלו על הדלק גבוה, פחות רכבים צמודים מהעבודה, חלקי החילוף יקרים אבל אף אחד לא מוותר על הנפנוף במפתח המכונית.
4/11/2014
שוק הרכב הישראלי מגלגל כספים גדולים. מדי כמה שנים מתחלף המוביל בשוק ומדי כמה שנים רפורמה בדרישות מצליחה לחלחל ולשנות מגמות. אבל בשורה התחתונה הישראלי משלם הרבה יותר מאשר חברו באירופה אחר הבית על הגלגלים. נתלוני רשות המיסים מצביעים על כך.

כמה אנחנו נוסעים?
רכב בבעלות פרטית נסע בממוצע 14,600 ק"מ &ndash דומה מאד (ירידה של 0.3% בלבד) ביחס לנתוני 2012 ונמוכה משמעותית (בכ- 7.5%) מהנסועה הממוצעת שנמדדה בשנת 2011
הנסועה של רכב צמוד הגיעה בממוצע ל- 28,700 ק"מ רמה דומה לזו של אשתקד
רכב מסחרי בבעלות פרטית נסע בממוצע 20,700 קילומטרים (ירידה של 1.7%), ורכב מסחרי בבעלות תאגיד הגיע לנסועה ממוצעת של 33,600 ק"מ לשנה ירידה של 2.3% לעומת אשתקד.
הנסועה הממוצעת של מוניות הסתכמה ב- 80,200 ק"מ לשנה &ndash ירידה של כ- 1% ביחס לאשתקד.
נתון שאינו מפתיע הוא שבעלי רכב בפריפריה נוסעים יותךר מאשר בעלי רכב במרכז הארץ ובריכוזים העירוניים הגדולים
בשנת 2013 32 אחוז מכלל המכוניות היו בתצורת סדאן, 45 אחוז בתצורת הצ'בק, 10 אחוז בתצורת סטיישן/MPV ו-11 אחוז רכבי פנאי שטח.
הישראלי מעדיף את מכוניתו בגווני שחור-לבן-אפור.
גווני השחור-לבן-אפור במצטבר תופסים כ- 77%. בשנת 2013 הצבעים המובילים היו אפור/כסוף בגוונים שונים וצבע לבן ל"גווניו" (שניהם היוו 32.4% מכלי הרכב שנרשמו, כל אחד). מקום שלישי בפופולריות תפס צבע שחור (כולל שחור "חציל") כ- 13.3%, וכ- 8.3% מהמכוניות צבועות בגווני כחול/תכלת.
כמה מכוניות קנינו
הנתון המרשים הוא שבשנת 2013 נרשמה עלייה בכמות כלי הרכב המיובאים. בראשית השנה נרשמה ירידה בהכנסות המדינה ממסים אך לקראת סוף השנה, התייצבו תקבולי המסים, הודות לעדכון נוסחת "המיסוי הירוק". הכמות המיובאת של כלי הרכב עלתה ב-10.3% לעומת שנת 2012, ערך היבוא עלה ב- 2.0% במונחים ריאליים, ותקבולי מס הקניה על רכב נותרו כמעט ללא שינוי ירידה ריאלית בשיעור 0.6%.
בשנת 2013 רמת הפעילות בענף הייתה מהגבוהות שידע המשק הישראלי, ומבחינת כמות כלי הרכב שיובאו הייתה קרובה לשנת השיא 2011. יבוא רכב נוסעים הגיע לכ-225 אלף כלי רכב, גידול של 8.9% ביחס להיקף היבוא של שנת 2012. עם זאת, נרשם גידול מתון בלבד בערך היבוא שהסתכם ב- 11.8 מיליארדי ש"ח, עלייה של 2.3% לעומת אשתקד (במונחים ריאליים).
עלייה נרשמה גם בגזרת המכוניות ההיברידיות. בשנת 2013 כ-3.1 אחוז מכלל המכירות היו מכוניות היברידיות 6,2521 מכוניות. במחצית הראשונה של 2014 נמכרו 4,843 מכוניות היבידיות אך מאז שיעורן בכלל המכירות הולך וקטן. הנתון המעניין הוא ששיעור הרוכשים היבידיות גדול במגזר הפרטי מאשר במגזר התאגידי
בתחום הרכב המסחרי נשמרה יציבות ברמה הנמוכה עליה של 2.2% לעומת שנת 2012 בכמות כלי הרכב, לכ- 7.5 אלף יחידות. ערך היבוא במונחים שקליים ריאליים ירד בכ- 6.3% בעיקר עקב התחזקות השקל.
סה"כ הכמות המיובאת של רכב נוסעים ומסחרי יחד עלתה ביחס לאשתקד בשיעור 10.3%, בעוד שערך היבוא עלה ב- 2.0% במונחים שקליים ריאליים, ומס הקניה נותר יציב (0.6% -).
מיסים ורכב
נתוני ההכנסות של אוצר המדינה ממכירת רכב וחלקי חילוף מרשימים למדי. ההכנסות ממסי יבוא המוטלים על כלי רכב (לרבות רכב כבד, דו-גלגלי, מוניות ורכב תיור) נותרו כמעט ללא שינוי (ירידה של 0.5%), כאשר ערך היבוא עלה במונחים ריאליים ב- 5.8%.
ההכנסות ממיסוי כלי רכב (שנים נבחרות)
(במיליוני ש"ח, במחירים שוטפים)
שנה
כלי רכב
חלקי חילוף
סך-הכל הכנסות
מס קניה
מכס
ערך יבוא
מס קניה
מכס
1995
3,993
205
5,349
218
14
4,430
2005
6,507
321
9,170
232
48
7,108
2010
8,557
474
14,589
291
61
9,383
2011
8,352
433
15,007
303
63
9,151
2012
7,444
370
13,848
324
68
8,206
2013
7,865
417
16,630
343
78
8,703
שינוי ריאלי2
4.05%
11.02%
18.26%
4.22%
12.88%
4.44%
מקור: רשות המסים בישראל.
הערות ללוח: (1) כולל רכב נוסעים, מסחרי, דו-גלגלי, רכב כבד, טרקטורים, מוניות ורכב סיור ותיור
(2) נתוני יבוא חלקי חילוף בלבד, כולל צמיגים
רכב נוסעים – יבוא והכנסות ממסים בשנים 2002 – 2013
(במיליוני ש"ח, במחירים שוטפים)
שנה
כמות כלי רכב מיובאים
ערך יבוא
(מיל' ש"ח)
מס קניה
(מיל' ש"ח)
מכס
(מיל' ש"ח)
מס קניה ממוצע לרכב
% מס קניה מערך יבוא
2002
119,287
5,533
4,431
180
37,147
80%
2003
109,911
5,342
4,202
197
38,231
79%
2004
140,218
7,051
5,724
285
40,821
81%
2005
136,939
6,954
5,880
297
42,937
85%
2006
142,528
7,267
5,947
290
41,723
82%
2007
185,171
9,415
7,408
382
40,007
79%
2008
189,289
9,489
6,938
407
36,651
73%
2009
172,459
9,649
6,720
391
38,965
70%
2010
221,923
11,785
7,941
450
35,781
67%
2011
229,944
12,330
7,808
413
33,955
63%
2012
203,727
11,365
6,971
346
34,219
61%
2013
225,297
11,812
7,045
316
31,271
60%
שינוי ריאלי
8.90%
2.34%
-0.48%
-10.19%
-10.01%
מקור: רשות המסים בישראל.
רכישה ישירה- ציי רכב
על פי נתוני רשות המיסים בשנת 2013 נמשכה מגמת הירידה במשקל הרכישות של ציי רכב תוך התחזקות בכוחו של הצרכן הפרטי. שנת 2007 הייתה שנת השיא במכירות הליסינג התאגידי אז, כ-60 אחוז מכלל מהכירות נעשה במגזר זה, ב-2013 ירד הנתון ל-49%.
מספר כלי הרכב ה"צמודים" מוערכת בכ-11.3 אחוזים מכלל כלי הרכב הפעילים, כ-209 אלף מתוכם הם בבעלות חברות הליסינג.
בד בבד עם העמקת מגמה זו החל להתפתח שוק ה"ליסינג פרטי" שהוא במהותו ליסינג מימוני למגזר הפרטי והעסקי, ובנוסף התעצמה גם התופעה של מכירת רכב חדש דרך חברות ליסינג. תופעות אלה הן תגובה עסקית טבעית של חברות ליסינג לירידת הביקושים בתחום הרכב הצמוד המסורתי (ליסינג תפעולי דרך המעסיקים).
רפורמה ירוקה
הרפורמה במיסוי הירוק שהופעלה בשנת 2009 ממשיכה לתת את אותותיה, כאשר גם בשנת 2013 נמשכה המגמה של המעבר לכלי רכב בעלי רמות זיהום נמוכות. ב-1 באוגוסט 2013, נכנס לתוקף עדכון הנוסחה לחישוב הציון הירוק בכלי רכב, במטרה לשמור על יעילות תמריצי המס ועל פער נאות בין רכב מזהם יותר ומזהם פחות, תוך שמירה בין המשך הירידה בשיעורי מס הקניה האפקטיביים ותוך עצירת השחיקה בהכנסות המדינה.
אבזור בטיחות
רפורמת הבטיחות שיצאה לדרך קבעה מערכת תמריצים לכלי רכב שהיו מצויידים במערכות בטיחות מתקדמות מעבר למערכות החובה.
המערכות המועדפות כיום במסגרת התמרוץ הן: בקרת סטייה מנתיב (Lane-Departure Warning System) , מערכת ניטור מרחק מהרכב מלפנים ( Distance Alert), מערכת בקרת שיוט אדפטיבית ,(Adaptive Cruise Control)מערכת זיהוי הולכי רגל (Pedestrian Collision Warning), מערכת עזר לבלם (Brake Assist System), מערכת זיהוי בשטח "מת" BLIS (Blind Spot Information System), 7 כריות אויר ומעלה (6 במסחרי), מצלמות רוורס, חיישני חגירת חגורות במושבים קדמיים+ אחוריים וחיישני לחץ צמיגים. מדיניות זו מביאה לכך שיבואנים צרבים מתכינים גם במכוניות עממיות יותר אבזרי בטיחות מתקדמים.
התפלגות כלי הרכב המיובאים (רכב נוסעים) לפי דרגות האבזור הבטיחותי
2013 מחצית ראשונה
2013 מחצית שנייה
2014 ינואר-יוני
ללא
11.4%
10.4%
6.8%
רמה 1
60.9%
54.1%
48.8%
רמה 2
22.0%
21.6%
21.1%
רמה 3
4.9%
13.1%
16.5%
רמה 4 ומעלה
0.7%
0.8%
6.8%
סה"כ
100%
100%
100%
מקור: נתוני משרד התחבורה, עיבודי החטיבה לתכנון וכלכלה, רשות המסים
מכוניות משומשות
בשלהי 2013 יושמה הרפורמה לעידוד היבוא של כלי רכב בטיחותיים יותר, באמצעות הענקת תמריצים לכלי רכב בעלי רמת אבזור בטיחותי גבוהה. תוצאות הרפורמה מורגשות כבר בשנת 2014. יצוין כי ניתנים תמריצים להתקנת אבזור בטיחותי גם אם מדובר בהתקנה מקומית בידי יבואן הרכב.
בעוד ששוק קניית הרכב החדש מתעצם הרי שנמשכת התופעה של שחיקת מחירי כלי רכב משומשים ביחס לרכב חדש, ככל הנראה כתוצאה מתחרות אל מול מכירת רכב משומש מציי רכב וכן אל מול מכירת רכב חדש במחירים זולים, כתוצאה מהרפורמה של "מיסוי ירוק". המגמה הנצפית היא של ירידה גדולה במחיר המשומשות לעומת עליה מתונה במחיר החדשות.
© כל הזכויות שמורות
להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

רכב שחור