מגמות מחירי מכוניות חדשות ורכב חשמלי

בחודש ינואר, צפויה התייקרות משמעותית במחירי המכוניות החדשות בישראל. הגורמים המשפיעים על מחירי המכוניות מתחוללים בעת זו, חלקם ייכנסו לתוקף בתחילת 2025 .

שינוע כלי רכב לישראל – השבתת נמל אילת בעקבות איום החות'ים, אילצה את חברות הספנות לשנע לישראל, את המכוניות המיוצרות במדינות מזרח אסיה דרך אפריקה. גורם שהביא להתארכות בזמן הגעת המכוניות ולעליית מחירי השינוע באופן משמעתי. חלק מחברות הספנות, אף פורקות את כלי הרכב באירופה ומשם חברות ספנות מקומיות משנעות לישראל. המצב הבטחוני מחייב בביטוח סיכונים מיוחד בעת מלחמה, שגורמים להתייקרות נוספות בהובלה.

עדכון מיסוי ירוק – בינואר השנה, תעודכן נוסחת זיהום כלי הרכב, מהלך שמבוצע אחת לשנתיים, זאת בהתאם לנוסחת ייחודית לישראל, המתבססת על תמהיל של 5 גזי פליטה הנפלטים מאגזוזי הרכבים בהם: פחמן דו-חמצני, פחמימנים, נוקסים ועוד. בישראל קיימות 15 קבוצות זיהום, כאשר קבוצה 15 היא המזהמת ביותר ועלייה מוטל מס קנייה מרבי בשיעור של 83%. יתר הקבוצות, זוכות להנחה במס של עד כ- 17,000 ₪. העדכון יביא להעלאת דרגות הזיהום לדגמי הרכבים ועמה צמצום בהטבת מס ועליית מחיר.

מס קנייה לרכב חשמלי – בחודש ינואר, יסתיים מתווה המטיב עם כלי רכב חשמליים במיסי הקנייה שלהם. המתווה, שהחל כתמריץ ועידוד למעבר לכלי רכב חשמליים, עוד משנת 2020 אז עמד שיעור המס על 10% וכיום עומד על 35% לרכב חשמלי מסתיים בסוף דצמבר השנה. הואיל ו-"מס הנסועה" שאמור לפצות אל אובדן ההכנסות מבלו המוטל על הדלק למכוניות, לא נכלל בחוק ההסדרים, אין באוצר כוונה להאריך את המתווה מס הקנייה המוזל המעודד רכב חשמלי, לעוד 4 שנים נוספות. באם לא יחול שנוי מידי, שכן נותרו עוד 4 חודשים למהלך, מינואר הקרוב, שיעור המס יעלה ל- 83% זינוק של 48%. המשמעות תהיה התייקרות של רכבים חשמליים בשיעורים של 30-40 אלף ₪. גם למרות ההטבה בדרגת הזיהום, בסך 17 אלף ₪ לרכב חשמלי שאינו מזהם, עליית המחירים תהיה משמעותית ביותר ותעמיד בספק את הכדאיות. ציי הרכב, מצויים כיום באי וודאות ושוקלים צעדיהם להמשך תנופת הרכש של כלי רכב החשמליים. התחשיבים היום לכדאיות המעבר ישתנו מינואר 2025 רק השאלה בכמה.

אגרות רישוי לרכב חשמלי – ההטבה שניתנה לכלל כלי הרכב החשמליים, באגרת רישוי מופחתת בסך: 567 ₪,  בוטלה. מחודש ינואר, תעריף האגרה המוטל על כלי הרכב חשמליים, יתומחר בהתאם למחיר הקנייה של כל דגמי הרכבים המשייך אותם לאחת מתוך 7 קבוצות הרישוי. המשמעות, התייקרות של מעל 2,000 ₪ בסעיף אגרת רישוי בכל שנה למכוניות חשמליות הנפוצות בשוק הרכב בישראל.

צילום: אוטוקום

להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg